Innovatie & Strategie

Zakelijke software
Joël van der Meer

IT-held in coronatijden: snelle steunaanvraag in Nijmegen

‘Als je het woord ‘corona’ noemt dan willen mensen zó helpen.’

Joël van der Meer © Decos
9 april 2020

De Nederlandse maatregelen om de coronapandemie in te dammen, raken ondernemers flink. De overheid verleent steun met nieuwe regelingen, waar ondernemers zich voor moeten aanmelden en wat gemeenten dan moeten verwerken. AG Connect spreekt in deze periode met IT’ers die de Nederlandse IT draaiende moeten houden terwijl de druk op de IT-infrastructuur toeneemt. Developer Joël van der Meer bij Decos heeft met een weekend doorhalen een vlotte aanvraagtool gerealiseerd voor Nijmegen.

Een online-tool voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Wat was de aanloop hiervoor?

“Wij leveren al kennissystemen die checks en controles uitvoeren, voor onder andere bijstandsaanvragen. Ik heb begin maart een mail aan de gemeente gestuurd: moeten we niet iets bouwen voor ZZP’ers, en steunaanvragen? De reactie was toen dat het nog niet nodig was.”

“Toen werd ik op zaterdag [28 maart - red.] gebeld door de gemeente Nijmegen. Ze hadden een formulier op de website gezet [waarmee ondernemers hun steunaanvraag kunnen indienen - red.], maar dat moest handmatig worden verwerkt. Er waren toen al duizend aanvragen. Of ik snel iets kon maken. Die uitdaging wou ik wel aangaan.”

“Maar er moest natuurlijk eerst een budget en goedkeuring zijn. Tien minuten later werd ik teruggebeld: het was rond. Dus ben ik zaterdagavond gelijk begonnen, en toen zondag vanaf zes uur ‘s ochtends verder gegaan. Ik was zo rond half twaalf ‘s avonds wel klaar.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!