Innovatie & Strategie

Zakelijke software
Joël van der Meer

IT-held in coronatijden: snelle steunaanvraag in Nijmegen

‘Als je het woord ‘corona’ noemt dan willen mensen zó helpen.’

Joël van der Meer © Decos
9 april 2020

‘Als je het woord ‘corona’ noemt dan willen mensen zó helpen.’

De Nederlandse maatregelen om de coronapandemie in te dammen, raken ondernemers flink. De overheid verleent steun met nieuwe regelingen, waar ondernemers zich voor moeten aanmelden en wat gemeenten dan moeten verwerken. AG Connect spreekt in deze periode met IT’ers die de Nederlandse IT draaiende moeten houden terwijl de druk op de IT-infrastructuur toeneemt. Developer Joël van der Meer bij Decos heeft met een weekend doorhalen een vlotte aanvraagtool gerealiseerd voor Nijmegen.

Een online-tool voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo). Wat was de aanloop hiervoor?

“Wij leveren al kennissystemen die checks en controles uitvoeren, voor onder andere bijstandsaanvragen. Ik heb begin maart een mail aan de gemeente gestuurd: moeten we niet iets bouwen voor ZZP’ers, en steunaanvragen? De reactie was toen dat het nog niet nodig was.”

“Toen werd ik op zaterdag [28 maart - red.] gebeld door de gemeente Nijmegen. Ze hadden een formulier op de website gezet [waarmee ondernemers hun steunaanvraag kunnen indienen - red.], maar dat moest handmatig worden verwerkt. Er waren toen al duizend aanvragen. Of ik snel iets kon maken. Die uitdaging wou ik wel aangaan.”

“Maar er moest natuurlijk eerst een budget en goedkeuring zijn. Tien minuten later werd ik teruggebeld: het was rond. Dus ben ik zaterdagavond gelijk begonnen, en toen zondag vanaf zes uur ‘s ochtends verder gegaan. Ik was zo rond half twaalf ‘s avonds wel klaar.”

Wat heb je voor de Tozo-tool gedaan?

“Koppelingen met de Kamer van Koophandel gelegd, ter controle of een aanvrager wel echt een bedrijf of een ZZP’er is. Wij hadden al wel koppelingen [in eerder gemaakte gemeentesystemen - red.], maar deze moesten net anders. Hier was ook medewerking van andere partijen nodig. Maar als je het woord ‘corona’ noemt dan willen mensen zó helpen.”

“Ik was binnen achtenveertig uur klaar. Vorige week maandag zo rond elf uur ‘s ochtends is versie één van de Tozo-tool live gegaan. Een snelle, laagdrempelige manier voor ondernemers om bijstand aan te vragen. En met intern goede koppelingen met de back-end van de gemeente, voor een snelle procesverwerking.”

“Het was een leuke klus, wel hard werken maar heel fijn dat het positief effect heeft.”

En daarmee was deze tool voor snelle, geautomatiseerde aanvraag van ondernemerssteun klaar?

“Het is later nog wel een beetje aangepast, voor bijvoorbeeld eenmansbedrijven wat zo’n 72 procent van de aanvragen is. Je gaat dan een ander traject in dan als er sprake is van een complexere werksituatie. Bijvoorbeeld een ZZP’er die een BV heeft.”

“Simpelere gevallen kunnen snel een voorschot krijgen. En daardoor heeft de gemeente weer meer tijd om de complexere gevallen te bekijken.”

Hoe gaat het nu, loopt het nog steeds storm?

“Het loopt nu wel een beetje af. Net als de coronabesmettingen: ‘flatten the curve’. De gemeente Nijmegen heeft nu zo’n dertig mensen die bezig zijn met de aanvragen. Bij gewone bijstandsaanvragen [vóór de coronacrisis - red.] waren dat er veel minder. Zo’n vijf tot tien mensen?”

Hoeveel aanvragen heeft de gemeente Nijmegen voor de kiezen gekregen?

“Er kwamen in de eerste week zo’n tweehonderd bijstandsaanvragen per dag binnen. Daarvan zijn er toen wel duizend handmatig verwerkt. Het totaal ligt nu op zo’n drieduizend.”

Wat staat er nog op stapel voor dit online-aanvragen van steun?

“Uitbreiding om ook leningen in de tool op te nemen, dat is een nieuwe regeling van de overheid. Daarvoor is ook toetsing nodig.”

“En controle of een ondernemer jonger dan 27 jaar is en studiefinanciering ontvangt, daar moet nog een koppeling met DUO voor komen dus. Want dat is een nieuwe toevoeging: als je nu nog studiefinanciering ontvangt dan heb je geen recht op een Tozo-uitkering.”

“Maar wat als je nou net afgestudeerd bent? Dit is allemaal een beetje pionieren. Aanpassen aan nieuwe regels, en snel!”

Dat klinkt niet zo compatibel met overheids-IT.

“Ik doe dit soort systemen al zo’n dertig jaar, maar drie tot vijf jaar terug was er een omslagpunt. Ambtenaren dachten voorheen ‘u wilt mij overbodig maken’. Dat heb ik in het verleden wel eens letterlijk te horen gekregen. Maar dat is helemaal niet zo.”

“Er zijn wel 33.000 wetten in Nederland en we worden geacht die allemaal te kennen. Maar dat is ondoenbaar. Waar heb je recht op, waar kun je aanspraak op maken? Er is een enorme kennis binnen de overheid, en die kunnen we ontsluiten. Toetsing op duidelijke regels kun je best automatiseren, met dan menselijke controle erbij.”

Heb je nog een tip voor collega IT’ers?

“Ik heb het gevoel dat gemeenten nu zien dat ze hun procedures moeten aanpassen op de realiteit. Dat ze flexibeler moeten worden. Gemeenten staan daar nu ook voor open. Het is wel even hectisch [werken, voor IT’ers - red]. Maar overheden moeten adaptiever zijn, en bedrijven ook trouwens. De tijd is rijp voor innovatie.”

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.