Loopbaan

Security
Ad Buckens

IT-held in coronatijden: hackchallenges voor thuiszittende kinderen

“We moeten gauw certificaten laten bijmaken.”

Ad Buckens © Ad Buckens
23 april 2020

“We moeten gauw certificaten laten bijmaken.”

Nederland blijft massaal thuis na de overheidsmaatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus Covid-19. AG Connect spreekt in deze periode met IT’ers die een steentje bijdragen; voor de Nederlandse IT, maatschappij en/of mensen. Ad Buckens van stichting Hack in the Class vertelt over meedoen aan de politiecampagne GameChangers, om thuiszittende kinderen te behoeden voor een pad naar cybercrime.

De zelf-quarantainemaatregelen door de coronacrisis zorgen ervoor dat ook jongeren noodgedwongen thuiszitten, waardoor zij meer online zijn. De politie waarschuwt dat daarbij het gevaar bestaat dat ze iets strafbaars gaan doen. “Jongeren zijn online maar één klik verwijderd van cybercrime. Verveling ligt op de loer. Jongeren zijn dan geneigd grenzen op te zoeken”, aldus de introductie van de campagne GameChangers die deze week van start is gegaan.

De stichting Hack in the Class is één van de partijen waarmee de politie samenwerkt om kinderen tussen de 12 en 18 jaar online-uitdagingen te bieden. Security-expert Ad Buckens vertelt over dit initiatief en de hackchallenges die jongeren staan te wachten.

Hoe ben jij hierbij betrokken geraakt?

“Via Hack_Right [een alternatief of aanvullend straftraject voor jonge cybercrimeplegers - red.] kwam ik in contact met Barry [van Kampen, ethisch hacker - red] en mijn werkgever CGI ondersteunt dit ook. Ik geef op scholen workshops aan kinderen, over security maar ook zeg maar ‘internetmaatschappijleer’. Dat deden we al vóór de coronacrisis.”

Dus dat is Hack in the Class, en hoe is dan deze politiecampagne voor thuiswerktijden tot stand gekomen?

“De politie, Floor, klopte bij me aan. Het gaat erom kids weg te sturen van cybercrime. Dat doen we met uitleg over cybercrime en security, en met programmeerlessen en hackchallenges. Voor ons is dit eigenlijk wat we al doen. De politie heeft nu deze campagne opgezet, en wij hebben ons platform opgezet waar kinderen zich kunnen aanmelden. Daar is het nu wel druk, ja. Normaal verwijzen we daarheen na een workshop in een klas. Dat gebeurt nu dus niet.”

Wie of wat zit er achter Hack in the Class?

“We zijn allemaal vrijwilligers, die dit doen in de avond- en weekenduren. De één kan dit, de ander kan dat; workshops geven of challenges opzetten. En mails van kinderen beantwoorden. Ik ga nu ook gauw mijn werkdag afmaken om dan weer in de mailbox te duiken. Die stroom nu nogal vol.”

“We kunnen dus altijd meer vrijwilligers gebruiken.”

Wat is er nu veranderd doordat jongeren thuiszitten, en de daarop gerichte politiecampagne?

“Technisch gezien is er voor ons niet veel veranderd. Wel geven we nu natuurlijk geen workshops in klassen. Dus hebben we de landingspagina wel moeten aanpassen, met meer informatie en tips & tricks. Normaal doen we dat in de klas.”

Wat kunnen jongeren dan vinden bij Hack in the Class?

“We hebben één platform en bieden daar verschillende omgevingen. Bijvoorbeeld een hacklab, een challenge voor forensics, een challenge over encryptie. Daar kunnen ze aan de slag gaan.”

En als ze er niet uit komen? De vrijwilligers zijn er niet live bij.

“Bij vingers omhoog in de klas reageer ik altijd met ‘denk even na, zoek even op internet’. Vragen komen nu per mail. We willen wel live meedoen, maar we zijn allemaal vrijwilligers, die nu ook thuiswerken.”

“We zijn ook bezig met Kahoot, voor een vragensessie met één van onze ethische hackers.”

Wat speelt er nu, naast toeloop door de politiecampagne?

“We moeten gauw certificaten laten bijmaken.”

Certificaten, echt ouderwets papieren bewijzen dat je een cursus of challenge hebt doorlopen?

“Ja, we doen zoveel mogelijk digitaal, maar dit niet. Want dit vinden kinderen geweldig. Een tastbaar bewijs dat ze iets hebben gedaan.”

Moet jullie aanbod, jullie ‘lessenpakket’, niet anders doordat mensen nu thuiswerken? Dat geeft toch een andere securitysituatie?

“Beroepsmatig ben ik het daar wel mee eens. Maar vanuit de stichting gaan we dat niet nu doen. Misschien is dat iets voor later. De hele discussie over thuiswerken is nu wel in een stroomversnelling gekomen, inclusief security daarbij.”

Is er nu door thuiswerken en thuiszitten meer risico dat kinderen voor cybercrime gaan?

“Ja. Het lijntje op internet is heel dun [tussen hacken en cybercrime - red]. Maar er gebeurt ook het omgekeerde: kinderen leren nu gigantisch veel van hoe IT werkt.”

“Dat zie ik ook aan mijn kind: de hele klas was al een week bezig met videovergaderen en toen kwam er een mailtje vanuit school dat er kon worden videovergaderd, tussen drie en vijf. En er was laatst ook een klasgenootje die vroeg ‘Zullen we samen huiswerk maken?’ met de videoverbinding open. Ze deden ieder iets anders, maar waren zo toch samen.”

Heb je nog een tip, voor thuiswerkende IT’ers of ouders met thuiszittende kinderen of anderen?

“Let op de vertrouwelijkheid van je gesprekken. Gesprek in brede zin: per telefoon maar ook in videovergaderingen of op andere manieren. Normaal neem je op werk wel eens een kamertje apart. Dat zou je nu ook moeten doen.”

“Wees voorzichtig met materiaal op je thuiswerkplek. Hoe ga je daar mee om? Je zit toch in een vertrouwde omgeving [thuis - red]. Vergrendel je wel je computer als je even weg gaat? Laat je je kinderen op je werklaptop [bijvoorbeeld hun huiswerk doen - red]?”

“En nog iets: let op, er is veel phishing nu!”

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.