Development

Analytics
IT-held in coronatijd: razendsnel real-time dashboard neerzetten

IT-held in coronatijd: razendsnel real-time dashboard neerzetten

"Het dashboard moest werkelijk in no time staan."

16 juli 2020

"Het dashboard moest werkelijk in no time staan."

In maart bleef Nederland massaal thuis om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Ziekenhuizen zetten ondertussen alle zeilen bij om coronapatiënten te kunnen behandelen. AG Connect spreekt met IT’ers die de afgelopen maanden hebben gewerkt om hun organisatie te laten draaien of om de maatschappij te helpen.

Treant Zorggroep wilde snel na de vaststelling van de eerste Nederlandse coronapatiënt inzicht in het aantal COVID19-patiënten, IC-bedden en beschermingsmiddelen in de verschillende zorginstellingen. Heinze Dijkema, business intelligence-ontwikkelaar, maakte samen met zijn collega’s binnen drie dagen een dashboard dat real-time inzicht biedt. Dat deed hij met software van SAS.

Waar ben je de afgelopen maanden druk mee geweest?

 “We hebben de afgelopen maanden gewerkt aan een coronadashboard dat belangrijke COVID-informatie aan de organisatie laat zien. Het gaat om het tonen van informatie over het aantal COVID-patiënten, het aantal beschikbare IC-bedden en de voorraad van mondmaskers, jassen en andere beschermingsmiddelen. Ook de personeelsbezetting wordt weergegeven.
Toen we merkten dat er vanuit de organisatie behoefte was aan die informatie hebben we met drie collega’s op maandag besproken hoe het dashboard eruit zou moeten komen zien. We bepaalden de uitgangspunten en definities. Daar hebben we niet heel lang over na kunnen denken. Op woensdagmiddag ging het eerste dashboard in productie.”

Wat moet er nog gebeuren?

“Nu de coronapiek achter de rug is, zijn we bezig met een real-time dashboard van het totale beddenhuis van de zorggroep. We geven inzicht in hoe het er nu voor staat qua bezetting van de bedden en berekenen op basis van de geplande opnames en ontslagen hoe vol het beddenhuis in de toekomst komt te liggen.
Als afdeling leveren we dashboards op die laten zien hoe een bepaalde periode is verlopen. Dat deden we vooral retrospectief. Voor de real-time informatie werkten we met partners. Het coronadashboard  is het eerste real-time dashboard dat we als afdeling zelf maakten. En nu werken we dus aan een volgend dashboard met real-time informatie. We hebben gezien dat het voor de organisatie veel voordelen biedt dat we dat zelf kunnen doen.
Natuurlijk hadden we de coronaperiode liever niet gehad, maar het heeft de afdeling wel een zetje gegeven. We hebben gezien dat we ook real-time dashboards kunnen bouwen en dat het voordelen biedt om dat intern te doen.”

Waar zat de grootste uitdaging?

“Het ziekenhuisinformatiesysteem is niet ingericht op corona. De informatie die we nodig hadden, stond niet in vastgelegde records. Denk aan labuitslagen over een positieve of negatieve coronatest. De belangrijke informatie werd opgeslagen in verslagen en medische notities. We hebben daarvoor bijvoorbeeld een query moeten schrijven die dat boven water haalt.
Maar de grootste uitdaging was toch wel de tijdsdruk. Het dashboard moest werkelijk in no time staan. Zeker in het begin heb ik veel tijd buiten de werktijd gewerkt. Ik werkte in kantoortijd en ook thuis in de avonden. Dat doe je als vanzelfsprekend. Het zijn bijzondere tijden en dat vraagt om bijzondere acties.”

Welke permanente verandering verwacht je als het leven weer ‘normaal’ wordt?

“Ik hoop dat binnen de organisatie het besef is gegroeid dat we eerst in huis moeten kijken voordat we buiten de deur van de organisatie het inkopen. Voor onze afdeling is het zeker een belangrijke les geweest. Technisch zijn we er klaar voor om dit werk binnen het team te doen. Of we het qua menskracht ook kunnen doen, als we dit op grotere schaal gaan doen moet nog blijken. We zijn wel een redelijk team, maar wellicht moet er qua bezetting wel mensen bij.”

Wat is uw gouden tip voor IT’ers/IT-managers in deze periode vanuit je eigen specialisme?

“Kijk eerst welke kennis in huis is en hoe je daar optimaal gebruik van kunt maken, voordat je buiten de deur kijkt. Onze ervaring is nu dat het beter werkt als je iemand binnen de organisatie inschakelt, omdat die de organisatie volop kennen.”

Lees meer over
Lees meer over Development OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.