Development

Apps
Faizal Siddiqui

IT-held: bedrijfskoers omgooien om ondernemers te helpen met app

Ondernemer Faizal Siddiqui ziet juist kansen in deze tijd van continue verandering.

Faizal Siddiqui © Faizal Siddiqui
25 juni 2020

Ondernemer Faizal Siddiqui ziet juist kansen in deze tijd van continue verandering.

Na maanden thuiszitten en thuiswerken gaat Nederland nu langzaam weer een beetje open. Dat zorgt voor nieuwe uitdagingen. Hoe hou je bijvoorbeeld je werknemers op 1,5 meter van elkaar? Of hoe controleer je of je klanten geen coronaklachten hebben en dus je dienstverlening mogen afnemen? AG Connect spreekt deze periode met IT’ers die een oplossing hebben bedacht voor de coronamaatregelen. Ondernemer Faizal Siddiqui gooide de koers van zijn eigen bedrijf om zodat hij andere ondernemers kan helpen met de app Plannen.nl.

De horeca, schoonheidssalons en kappers mogen weer open nadat ze maanden gesloten zijn geweest. Er zitten wel strikte voorwaarden aan die openstellling. Ze mogen maar een beperkt aantal klanten per keer ontvangen en ze moeten de klant controleren op coronaklachten. Toen ondernemer Siddiqui lasagne ging halen bij een Italiaans restaurant zag hij dat deze ondernemer te maken had met nieuwe uitdagingen. “Stel je hebt als restauranthouder tien tafels die je nu meerdere keren per dag wilt inzetten, bijvoorbeeld zo’n vijf keer. Dat betekent dat je zo’n vijftig belletjes voor die dag kunt krijgen, alleen voor reserveringen. En dan heb ik het nog niet eens over de wijzigingen, de annuleringen en de verplichte check die de overheid vraagt. Daar ben je – uitgaande van vijf minuten per belletje – als ondernemer dan 250 minuten per dag mee bezig. Daar heb je bijna een extra werknemer voor nodig. Terwijl het water je aan de lippen staat.”

Ook de fitnesschool van Siddiqui had deze problemen. Hij ontwikkelde daarom een tool waarmee ondernemers coronacheckgesprekken online kunnen afhandelen en aansluitend afspraken inplannen. Bezoekers krijgen een paar uur voor de afspraak een link naar die check, die zij bij de deur als bewijs kunnen tonen.

Waar ben je de afgelopen dagen druk mee geweest?

“Nu heb ik Plannen.nl opgezet, maar dat is niet het enige dat ik doe. Ik ben ondernemer met meerdere bedrijven, onder andere CruiseReizen.nl en SpaOnline.nl. De onderneming CruiseReizen.nl werd allang voordat het virus in Nederland was getroffen door corona, we organiseren immers reizen over de hele wereld. We zagen onze omzet van 17 miljoen terugvallen en maakten een enorme smak. Anders dan andere organisatie weten we nog niet wanneer we weer door kunnen. We zijn afhankelijk van zoveel schakels, van KLM, Schiphol, de maatregelen in Amerika. We zien nog geen lichtpuntje aan de horizon.
Ik wilde niemand ontslaan. Mijn bedrijf heeft veertig werknemers in dienst, waarvan een eigen IT-team van zes man. We zijn daarom aan de slag gegaan met nieuwe applicaties zodat we kunnen overleven met onze organisaties. Nu hebben we het over Plannen.nl, maar ik ben al bezig met bedrijf drie en vier. Bedrijf twee maken we binnenkort bekend.”

Wat heb je gemaakt?

“We hebben een platform gemaakt waarmee bedrijven hun afspraken kunnen plannen. Het gaat om bedrijven in allerlei vakgebieden, voornamelijk contactberoepen. Hiermee kunnen ze afspraken plannen en de verplichte check uitvoeren die de overheid verlangt.
We zagen dus dat een vraag ontstond en dat ondernemers bang waren dat ze te maken kregen met een implementatietijd van tien uur of meer. Daarom wilden we een simpel te gebruiken en in te zetten platform maken. We hebben eerst met verschillende ondernemers gesproken in verschillende vakgebieden. Alles wat ze vroegen hebben we nu gebouwd. Hardcoding in een PHP-framework. Het heeft ons twee maanden werk gekost.”

Wat moet nog gebeuren?

“Een IT-systeem is nooit klaar, ook het onze niet. Honderden bedrijven gebruiken het systeem nu, na een week. Op schermen zien we elke keer een nieuwe aanvraag binnenkomen, dat is supergaaf om te zien.
We hebben nog een enorme wensenlijst. En nu het wordt gebruikt, komen meer wensen binnen. We kregen de vraag of een klant ook meteen kan afrekenen, of er een koppeling gemaakt kan worden met Google Agenda, of we een loyaliteitssysteem kunnen maken. We nemen alles mee. Wensen die regelmatig worden genoemd, daar gaan we meteen mee aan de slag.

Waar zit de grootste uitdaging?

“Wat soepel verliep was de samenwerking tussen het team. We hebben een fantastisch team aan programmeurs dat al dagelijks met elkaar werkt. Ik ben eigenlijk niet de held, het team zijn de helden. We weten hoe we werken, met wie en met wat. En we weten hoe het is om voor een grote groep gebruikers iets te bouwen. Eigenlijk was het alsof we een nieuwe module aan het bouwen waren voor SpaOnline.nl of CruiseReizen.nl.
Maar als iemand ooit zei dat een IT-project makkelijk ging, dan liegt die persoon. Ook bij ons gingen dingen mis. We denken misschien wel te weten wat de klant nodig heeft, maar we zijn de klant niet. Wat we bouwen moeten we ook nog vermarkten. Daar zit wel een uitdaging.”

Hoe ga je om met de stress die deze periode met zich mee brengt?

“Ik hou me niet bezig met dingen waar ik geen controle over heb. Als ik dat wel zou doen, is dat een regelrechte weg naar stress. Natuurlijk zou ik me zorgen kunnen maken over de keuzes die Rutte of Trump maken, ik kan gaan klagen, maar dat doe ik niet. Ik hou me bezig met de dingen waar ik wel controle over kan uitvoeren. Ik kijk naar welke problemen ik kan oplossen en besteed daar mijn tijd aan.”

Welke permanente verandering verwacht je als het leven weer ‘normaal’ wordt?

“Normaal bestaat per definitie niet. Verandering is er altijd. Als je denkt dat iets normaal is, dan loop je vast. Wat zal veranderen is dat we nog sneller gaan veranderen. Daar zorgt corona voor. We moeten sneller en anders gaan nadenken. Of dat beklijft bij mensen, ik denk het niet. Mensen kunnen slecht tegen veranderingen. We zullen wel oplettender worden voor virussen. Ik verwacht dat we daar wel anders mee omgaan.”

Wat is je gouden tip voor IT’ers/IT-managers in deze periode vanuit je eigen specialisme?

“Realiseer je dat je allereerst ondernemer bent en daarna pas directeur van een bepaald bedrijf. Als je blijft doen wat je altijd al deed, loop je tegen de muur. Coca Cola startte als een medicijn tegen hoofdpijn, Unilever was ooit een zeepfabrikant. Je moet flexibel zijn als ondernemer. Ooit was er alleen 9/11 en nu hebben we in een jaar gehad bosbranden in Australië, Trump die een derde wereldoorlog wil starten, Black Lives Matter in Amerika en deze pandemie. Als het in dit tempo doorgaat, verwacht ik dat we volgende week aliens hebben. Je moet er vanuit gaan dat de wereld verandert, zeker in de snelheid waarop het momenteel gaat.
We hebben dit gebouwd om mensen te inspireren en te helpen. Niet alleen om ondernemers te helpen, maar ook om de verspreiding tegen te gaan. Mijn uitgangspunt is als je mensen gaat helpen, dan komt het geld vanzelf wel.”

Lees meer over Development OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.