IT-bedrijven blinken niet uit in digitaal werven

17 september 2010

De award is een initiatief van Digitaal-Werven, waarbij jaarlijks zo’n 350 werkgevers worden beoordeeld. Dit jaar werden niet alleen de recruitmentsites en de ervaringen van een mystery sollicitant beoordeeld, maar ook het gebruik van social media in het wervingsproces. Hierbij is onder andere gekeken naar de Hyves-pagina van de bedrijven en of men ook hier reageert op vragen.

Volgens initiatiefnemer Bas van de Haterd zijn er dit jaar ontzettend veel nieuwe recruitmentsites bijgekomen. “De recessie is aangegrepen om een inhaalslag te maken. Helaas zijn niet alle nieuwe sites even goed.” De afgelopen jaren was de ICT de best vertegenwoordigde branche in het onderzoek. “IT-bedrijven scoren nog steeds best goed, maar worden dit jaar links en rechts ingehaald door partijen die er echt werk van hebben gemaakt”, vertelt Van de Haterd. De werkgevers die dit jaar het best scoorden zijn alle live gegaan met nieuwe wervingssites. De vijf genomineerden zijn (in alfabetische volgorde) ASR, ConQuaestor, Deloitte, Eiffel en Eneco.

De bedrijven worden op zo’n zeventig verschillende onderdelen met elkaar vergeleken. “IT-bedrijven scoren over het algemeen goed op veel onderdelen. Ze bieden doorgaans veel verschillende functionaliteiten op hun recruitmentsite en scoren goed op sollicitantvriendelijkheid. Toch behoren ze zelden echt tot de top”, vertelt Van de Haterd. Hij denkt dat dit mede komt door gebrek aan uitstraling. “De recruitmentsites van IT-bedrijven zijn meestal te grauw en grijs. Alles keurig volgens het boekje, maar gortdroog. Het sprankelt niet, het is alsof het niet voor mensen is gemaakt van vlees en bloed.”

Hierdoor lopen IT-werkgevers de kans mensen af te stoten. “Vrouwen zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor sfeer. Zo’n grauwe site nodigt dan niet bepaald uit tot reageren.”

Een gemiste kans, vindt Van de Haterd, die benadrukt dat IT-bedrijven hun imago vaak toch al tegen hebben. Hij adviseert werkgevers wel een realistisch beeld te schetsen. “Ik ken IT-bedrijven die willen overcompenseren. Op hun sites wemelt het van de foto’s van allochtonen en vrouwen op de werkvloer, terwijl die er in de praktijk nauwelijks zijn. Aan de ene kant gaat dit ten koste van de geloofwaardigheid, omdat veel sollicitanten toch wel weten hoe de vork in de steel zit. En de groep die je er wel mee aanspreekt, zal later teleurgesteld afhaken als blijkt dat het in werkelijkheid heel anders ligt.”

De recruitmentadviseur refereert aan een grote misser van Microsoft, die vorig jaar bij een wervingscampagne in Polen Amerikaanse foto’s gebruikte, maar een negroïde man met behulp van Photoshop had getransformeerd in een blanke man. Op één klein detail na: zijn donkere handen waren over het hoofd gezien. “Het kwam Microsoft op veel kritiek te staan. Het bedrijf werd beticht van racisme. De belangrijkste les die hieruit kan worden getrokken, is: straal altijd uit wie je bent en maak wervingsacties zo lokaal en persoonlijk mogelijk.”

Een ander advies dat hij IT-bedrijven wil geven, is: test je recruitmentsite. “Je wilt niet weten hoe vaak dit achterwege wordt gelaten. Ik zie de meest vreemde dingen voorbijkomen. Opleidingsniveaus gerangschikt op alfabet, zodat vmbo tussen hbo en wo komt te staan, vacatures op alfabetische volgorde in plaats van functiegebied, een bedrijf dat Linux-specialisten zoekt maar toen wij met een Linux-machine wilden solliciteren, crashte het recruitmentsysteem.”

Bedrijven moeten het online sollicitanten volgens hem zo gemakkelijk mogelijk maken. Een van de grootste ergernissen van IT’ers bij het digitaal solliciteren zijn ingewikkelde, ellenlange invulvelden. Solliciteren doen zij het liefst door een mailtje te sturen met het cv in een bijlage in Word of pdf. “Sogeti heeft dit bijvoorbeeld begrepen. Geïnteresseerden kunnen hun gegevens mailen en Sogeti zorgt zelf wel dat het in hun HR-systeem komt. Superklantvriendelijk en gemakkelijk.”

Hij begrijpt niet waarom anno 2010 nog zo weinig bedrijven de mogelijkheid bieden om te kunnen chatten met recruiters. “Logica was in 1999 de eerste die hiermee kwam. Nu, elf jaar later, bieden slechts 8 van de 350 bedrijven die wij onder de loep hebben genomen deze mogelijkheid. Terwijl het een hele prettige, laagdrempelige manier van communiceren is. Zonde!”

Tam Tam

Twee jaar geleden eindigde Tam Tam al als tweede, vorig jaar koos de jury van Digitaal-Werven het internetbureau uit Delft als winnaar. Volgens Bas van de Haterd, initiatiefnemer van de competitie, is dit uniek. “Meestal leunen bedrijven na een goede score tevreden achterover, waarna ze het jaar erop aan alle kanten voorbij worden gestreefd.” Tam Tam streeft ernaar de site iedere maand te verbeteren en betrekt ook alle medewerkers hierbij. “Ze scoren zo hoog omdat ze het superpersoonlijk hebben gemaakt. Overal staan foto’s en contactgegevens van mensen die verantwoordelijk zijn voor dat gedeelte van de site. Dat maakt het supertoegankelijk. Het geeft een goed beeld van de cultuur van het bedrijf.”Dit jaar is het bedrijf niet genomineerd. “Met de recent gelanceerde corporate career sites had het een zware dobber om de titel te verdedigen, maar ook dit jaar heeft Tam Tam het goed gedaan.”De winnaar van 2010 wordt op 20 oktober bekendgemaakt tijdens het Digitaal-Werven-event in Utrecht.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!