Beheer

Personal Tech
iPad Pro met smart keyboard

iPad Pro toont zakelijke ambities

Apple maakt werk van strategie voor grootzakelijke markt

iPad Pro met smart keyboard © Apple
22 september 2015

Apple heeft jarenlang weinig moeite gedaan ­zakelijke gebruikers direct aan te spreken. Toch kropen de voor de consumenten ontwikkelde Apple-gadgets langzaam de zakelijke wereld in. Het onderwijs spant daarbij de kroon, blijkt uit onderzoek van TechPro. Maar liefst 90 procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat werknemers Apple-producten voor het uitvoeren van werkzaamheden gebruiken. Ook in de ­financiële industrie, de maakindustrie, logistiek en transport, nutsbedrijven, overheid, gezondheidszorg, de communicatie-industrie en non-profitsector geeft meer dan 80 procent van de organisaties aan dat Apple een rol speelt bij de ­bedrijfsprocessen. In de sector Online/Web/ISP/ASP ligt dat ­percentage het laagst met 50 procent.

80 procent van ondervraagde organisaties geeft aan dat Apple een rol speelt bij de ­bedrijfsprocessen

Opmerkelijk daarbij is het verschil tussen het ­gebruik van iPhones en iPad. iPhones worden in 54 procent van de organisaties verstrekt als bedrijfstelefoon terwijl iPads in 56 procent van de organisaties door de werknemers zelf wordt meegenomen. Maar Apple speelt in de meeste organisaties slechts een bijrol. Hooguit 10 procent van de ondervraagde ondernemingen geeft 49 procent van zijn hardware-budget uit bij ­Apple. Bij 70 procent blijven de investeringen in Apple-producten steken op 4 procent of minder.

Entree in grootzakelijke markt

Apple heeft de afgelopen maanden duidelijk een koers ingezet om daar verandering in te brengen. Via een samenwerkingsovereenkomst met Cisco – die volgt op een vorig jaar gesloten overeenkomst met IBM – krijgt Apple een makkelijke entree in de grootzakelijke markt en de top van het midden- en kleinbedrijf. Bij beide deals gaat het niet alleen om het leveren van hardware. IBM heeft al samen met Apple diverse apps ­gecreëerd toegespitst op het gebruik binnen een zakelijke omgeving, bijvoorbeeld om bedrijfsdata gemakkelijk te ontsluiten. Ook met Cisco werkt Apple aan dergelijke ­toepassingen bijvoorbeeld op het vlak van ­samenwerkingsgereedschappen.

Begin september introduceerde Apple de nieuwe iPad Pro, die met het grote scherm en ­bijbehorend toetsenbord duidelijk inspeelt op de ­vervangings­markt voor laptops. De 2-in-1 combinatie – die makkelijk van een tablet in een laptop is te transformeren – is inmiddels in verschillende varianten te koop, onder meer van Microsoft en Asus.

Apple hamerde er bij de introductie van de iPad Pro op dat de nieuwe A9X-processor het apparaat voorziet van ‘desktop prestaties’. Een samenwerking met Microsoft zorgt er voor dat de Office 365-apps optimaal gebruik kunnen maken van de Apple Pencil, die bij de iPad Pro te koop is, en van de eigenschappen van het iOS-besturingssysteem. Apple demonstreerde dat zelfs zware AutoCAD-bestanden met een snelheid van 60 fps vloeiend over het 12,9 inch beeldscherm gaan.

iOS is geen besturingssysteem voor zakelijke apps

Probleem voor Apple blijft wel dat iOS een besturingssysteem is ontworpen voor tablets en smartphones. Voor gebruik in combinatie met het grote aantal zakelijke applicaties dat voor het Windows-platform is ontwikkeld schiet het tekort, tenzij IBM en Cisco in staat blijken samen in korte tijd de iOS-apps te kunnen ontwikkelen die deze bedrijfssoftware ontsluiten. Ook Microsoft heeft geprobeerd met Windows RT – de light-versie van Windows 8 voor ­ARM-gebaseerde computers – deze weg te ­bewandelen, maar is inmiddels op zijn schreden teruggekeerd. De iPhone 6s en zijn phablet-versie iPhone 6s Plus bieden Apple een betere kans de gevestigde positie binnen organisaties verder uit te bouwen. Het voordeel daarbij is dat de iPhone bij het ­hoger management goed ligt door ­persoonlijk gebruik.

Apple zou echter de bruikbaarheid van de iPhones in zakelijke omgeving verder kunnen vergroten door een aantal punten aandacht te geven, constateert een aantal deskundigen in een artikel van TechRadar. Zo wijst Beth Bridges, VP ­Digital Identity bij J.I.T Outsource er op dat de kwetsbaarheid van de smartphones een reden voor organisaties is geen gebruik te maken van Apple-producten. Zij noemt vooral het veelvuldig breken van de schermen, zelfs bij klanten die er heel voorzichtig mee ­omgaan.

Goede beveiliging kan een pré zijn

Daarnaast zou Apple zich kunnen onderscheiden door de beveiliging naar een hoger niveau te tillen. Apple heeft al een van de best beveiligde smartphones, maar heeft toch te maken met softwarelekken die zakelijke gebruikers in ­verlegenheid kunnen brengen wanneer bedrijfsgeheimen op straat komen te liggen. FaceTime is een videoconferencing-app die geliefd is bij consumenten. De toevoeging van de mogelijkheid een videogesprek met meer ­personen op te zetten, maakt het opeens ook tot een waardevolle zakelijke toepassing. Bij Skype is dat al langer mogelijk.

De agendafunctie kan nog aanzienlijk beter en gemakkelijker in het gebruik worden gemaakt. Het opzetten van een vergadering of een conference call vergt nog te veel stappen. Tenslotte zou de iPhone geschikt gemaakt moeten worden voor het gebruik van een dubbele SIM-kaart, bijvoorbeeld om werk en privé beter te scheiden of het gebruik van een lokale provider in het buitenland te vereenvoudigen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Inloggen

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!