Innovatie & Strategie

Intuïtie moet plaatsmaken voor inzicht
Beslissen op basis van data vaak niet vanzelfsprekend.
Nu organisaties inzetten op datagedreven werken, moeten werknemers steeds vaker beslissingen nemen op basis van automatisch gegenereerde cijfers. Dat voelt voor de meeste mensen niet natuurlijk. Visual analytics helpt bij het maken van strategische beslissingen op basis van data.
Bij de term 'visual analytics' schieten al snel beelden van staaf- en taartdiagrammen door het hoofd. Hoewel het creëren van dashboards zeker een onderdeel is van visual analytics, omvat het begrip veel meer. "Het draait om het hele spectrum van ruwe data vergaren, opschonen, analyseren en presenteren tot uiteindelijk het nemen van strategische beslissingen op basis van informatie", zegt Marlieke Ranzijn, manager Strategy, Analytics and Cognitive bij Deloitte. "De visuele component – het op een na laatste stukje – is wel heel belangrijk omdat het technische gedeelte voor mensen die in de business werken, vaak ingewikkeld is. Door van data informatie te maken – bijvoorbeeld met een goed dashboard of een story – wordt het intuïtief en behapbaar. En misschien nog wel belangrijker is het verandermanagement daarna. Mensen leren hoe ze met een oplossing moeten omgaan."
Registreren
- Direct toegang tot AGConnect.nl
- Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
- 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl
Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!