Overslaan en naar de inhoud gaan

Intuïtie moet plaatsmaken voor inzicht

Nu organisaties inzetten op datagedreven werken, moeten werknemers steeds vaker beslissingen nemen op basis van automatisch gegenereerde cijfers. Dat voelt voor de meeste mensen niet natuurlijk. Visual analytics helpt bij het maken van strategische beslissingen op basis van data.
vertwijfeld
© CC0 - Unsplash
CC0 - Unsplash

Bij de term 'visual analytics' schieten al snel beelden van staaf- en taartdiagrammen door het hoofd. Hoewel het creëren van dashboards zeker een onderdeel is van visual analytics, omvat het begrip veel meer. "Het draait om het hele spectrum van ruwe data vergaren, opschonen, analyseren en presenteren tot uiteindelijk het nemen van strategische beslissingen op basis van informatie", zegt Marlieke Ranzijn, manager Strategy, Analytics and Cognitive bij Deloitte. "De visuele component – het op een na laatste stukje – is wel heel belangrijk omdat het technische gedeelte voor mensen die in de business werken, vaak ingewikkeld is. Door van data informatie te maken – bijvoorbeeld met een goed dashboard of een story – wordt het intuïtief en behapbaar. En misschien nog wel belangrijker is het verandermanagement daarna. Mensen leren hoe ze met een oplossing moeten omgaan."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in