Make Things happen

Intranet nog steeds in prikbordfase

© CC0 - Pixabay geralt
17 januari 2002

Dat concludeert Twynstra Gudde in zijn Intranet Monitor 2001, die is gebaseerd op 250 ingevulde vragenlijsten. Het intranet raakt ingeburgerd, stelt het management-consultantsbureau. Bijna de helft van de organisaties heeft er een, terwijl dat twee jaar geleden – bij de eerste meting – nog maar eenderde was.

Nog eens dertig procent van de organisaties overweegt de invoering van een intranet.
De belangrijkste functie van de gerealiseerde intranetten blijkt momenteel het verspreiden van nieuwsberichten en mededelingen (operationeel in 84 procent van de gevallen). Verder is er op de intranetten informatie te vinden die nodig is voor het uitvoeren van het werk (75 procent), over het strategisch beleid van de organisatie (69 procent), arbeidsvoorwaarden (64 procent) en nieuwe projecten (60 procent). Het feitelijke gebruik van deze mogelijkheden varieert van 76 procent (nieuwsberichten) tot 61 procent (strategisch beleid).
Als het gaat om ‘kennisdelingstoepassingen’, zoals Twynstra ze noemt, zijn de intranetten al minder vooruitstrevend. Een elektronische ‘wie-is-wie’ en informatie over andere bedrijfsonderdelen zijn in driekwart van de gevallen wel aanwezig. Maar op slechts 29 procent van de intranetten is het mogelijk te zien wie er binnen de organisatie beschikt over bepaalde kennis en ervaring. Als die mogelijkheid er is, wordt hij nu in 55 procent van de gevallen gebruikt, tegen 33 procent in 1999.


Onderzoeker Jan-Jelle van Hasselt is ietwat verbaasd over het feit dat het gemiddelde intranet eigenlijk een veredeld prikbord blijft. “Echte innovatie blijkt niet zo makkelijk te realiseren. Wij gingen ervan uit dat intranetten snel zouden doorgroeien van het klassieke prikbord naar meer innovatieve toepassingen zoals samenwerken op afstand en intelligente vormen van kennismanagement.”
Van Hasselt en zijn mede-onderzoekers constateren dat onderhoud en beheer moeilijker worden naarmate het intranet meer innovatieve toepassingen krijgt. “Zodra je ingewikkelder applicaties wilt laten draaien op je intranet, wordt het toch vaak maatwerk.”

Samenwerken via het intranet gebeurt bijvoorbeeld door de mogelijkheid met een elektronische agenda afspraken te maken met meerdere collega’s (51 procent) en door op afstand (thuis) met toepassingen op het intranet te werken (41 procent).
Een trend is het personaliseren van wat je op het intranet te zien krijgt, constateert Van Hasselt. “Net als op internet kun je dan persoonlijke voorkeuren aangeven. Maar met name de slimme toepassingen om samen op afstand aan projecten te werken zijn de moeite waard.” Juist die mogelijkheid is maar op 17 procent van de huidige intranetten aanwezig.

Er dreigt wel een definitieprobleem en Van Hasselt geeft dat ook toe. Een intranet geldt vaak gewoon als een technisch aspect van een netwerktoepassing, zoals groupware of een kennismanagementsysteem. “Wij constateerden dat zelf ook al bijvoorbeeld bij het wel of niet meerekenen van een e-mail-toepassing. Daarbij zie je dat het niet meer als zodanig wordt erkend door een deel van de respondenten. De scheidslijn is steeds moeilijker te trekken.”

Lijnmanagers
Het beheer van het intranet ligt doorgaans bij een webmaster op de IT-afdeling en bij de communicatieafdeling. “Daarnaast zie je meer en meer decentraal beheer opkomen, dichter bij de gebruiker. Maar die decentrale beheerders hebben onvoldoende kracht om echte innovatie teweeg te brengen, dus je zult met name het lijnmanagement – en dan bedoel ik de top van de organisatie – mee moeten krijgen om van het intranet een heel belangrijk instrument te maken.” De kostenrechtvaardiging blijkt echter lastig. “Veel intranetbeheerders kloppen bij ons aan voor kostenargumenten voor intranettoepassingen.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!