Management

Klantinteractie
Senioren computerles

'Internetbankieren blijft lastig voor ouderen'

Digitale ongeletterdheid blijft punt van zorg.

CC-BY-SA-4.0 © Wikimedia Pavla Pelikánová
10 december 2019

Digitale ongeletterdheid blijft punt van zorg.

Voor ouderen blijft contant geld van cruciaal belang. Meer dan 10 procent van de ouderen in Nederland kan niet internetbankieren, ook al hebben ze een computer en zijn ze online actief. Dat meldt de ANBO na on onderzoek onder bijna 10.000 ouderen.

"De ontwikkelingen gaan snel, vooral bij de technologie. Het gebruik van contant geld neemt onder andere hierdoor snel af. Daarom is het zaak dat wij zorgen dat mensen kunnen blijven meedoen", zegt directeur Liane den Haan.

De ouderenbond is er niet over te spreken dat servicepunten van banken worden opgeheven en dat geldautomaten verdwijnen als maatregel vanwege het grote aantal plofkraken. "De huidige beschikbaarheid van contant geld moet blijven, omdat het aan de behoefte van veel ouderen voldoet."

Twee derde van de ouderen (67 procent) betaalt in winkels en de supermarkt afwisselend contant of met zijn of haar bankpas. Een op de tien (11 procent) rekent altijd contant af en slechts 1,4 procent van de ouderen betaalt mobiel.

Lees meer over Management OP AG Intelligence
1
Reacties
Hans Bezemer 11 december 2019 10:04

De banken maken het ook onnodig moeilijk. Ten eerste bieden ze het aan op een paar van de meest dure (Apple) of onveilige (Windows, Android) platformen aan. Als Chinezen een smartphone of tablet aan kunnen bieden voor 50 pop en Internet providers modems in bruikleen geven, waarom kunnen banken dan niet een kastje ter grootte van een smartphone maken met een fixed SIM kaart (ala veel slimme meters) en dat in bruikleen van gebruikers geven? Een veilig platform, speciaal toegesneden op ouderen. Wellicht dat er zelfs nog een bredere markt voor is.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.