Internetaanbieders worstelen met breedbandexcessen

21 augustus 2003
Veelvuldig gebruik van film­ en muziekuitwisseldiensten en de toenemende populariteit van digitale fotografie en internetradio, plaatsen internet service providers (ISP’s) voor een lastig probleem. De vaste tarieven van ADSL­ en kabelabonnementen zijn gebaseerd op aannames over het gemiddelde gebruik. Het merendeel van de abonnees haalt dit gemiddelde niet. Een selecte, maar in omvang toenemende, groep abonnees trekt het gemiddelde echter steeds verder omhoog. "Het gaat slechts om enkele procenten van de abonnees, maar de trend naar grotere hoeveelheden verkeer kunnen we duidelijk vaststellen", zegt Edith Mastenbroek, woordvoerster van XS4All.
Ook andere internet service providers bevestigen de toename van het aantal grootverbruikers. Dat leidt tot oplopende rekeningen bij de bandbreedteleveranciers die eigenlijk doorberekend zouden moeten worden in de abonnementsprijs. "Het vervelende is dat de gemiddelde gebruiker dan moet betalen voor de excessen van enkelen", zegt Diane Potters, woordvoerster van Wanadoo­ADSL.

‘Fair use’
Verschillende ISP’s hebben inmiddels harde limieten aan het verkeer ingesteld in plaats van de tot nu toe gebruikelijke, maar vage, ‘fair use policy’. Vooral bij de invoering van de diverse ‘Lite’­varianten van breedbandtoegang het afgelopen jaar, koppelden de aanbieders een limiet aan het gegevenstransport. De bovengrenzen variëren overigens flink per ISP. Zo vindt Zeelandnet dat abonnees van het Budget512­abonnement (512 Kbps) maandelijks met 200 MB genoegen moeten nemen. Anderen hanteren weer limieten van 1 tot 2 Gigabyte per maand.
Ook verschillen de providers sterk in hun reactie op overschrijding van de limieten. Kabelfoon benadert het probleem heel zakelijk. Voor elk van de abonnementsvormen gebaseerd op snelheid van de verbinding, kan de aspirant­abonnee kiezen uit twee datalimieten. Wordt die overschreden dan int Kabelfoon voor elke extra (naar boven afgerond) Gigabyte 7,50 euro bij de volgende automatische incasso. Tevens biedt de provider de abonnee de mogelijkheid naar een abonnementsvorm met een hogere capaciteit over te stappen. "Het gaat ons er niet om af te straffen, maar de excessen in te perken", zegt Kabelfoon­directeur Aart Verbree. "Wij hebben drie jaar geleden geïnvesteerd in een systeem waarmee wij de beschikbare capaciteit op een redelijke manier over de klanten kunnen verdelen. Bovendien kunnen wij zo het verbruik goed inschatten, wat weer tot een lage inkoopsprijs leidt."

Afstraffen
Zeelandnet straft overmatig gebruik daarentegen wel hard af. Bij het genoemde Budget­abonnement met een limiet van 200 MB betaalt de klant 0,16 eurocent per Megabyte overschrijding. Dat leidde begin dit jaar tot verschillende automatische incasso’s van enkele honderden euro’s.
Andere providers zijn coulanter. Wanadoo benadert alleen abonnees die op grote schaal limieten overschrijden. Potters: "We hebben bijvoorbeeld een geval gehad waarbij een studentenhuis van één abonnement gebruikmaakte en de bewoners daarmee muziek en video binnenhaalden. Door hen daarop aan te spreken was het gelijk afgelopen. Ze zagen de onredelijkheid van hun gedrag wel in." Wanadoo zegt nog niet tot facturering te zijn overgegaan, maar sluit niet uit dat dat in de toekomst wel gebeurt.
XS4all hanteert eveneens ‘zachte’ methoden om abonnees tot ander gedrag te bewegen. Zo kan iedere abonnee via de eigen servicepagina het eigen dataverkeer volgen en dit vergelijken met het gemiddeld gebruik. Mastenbroek: "We proberen abonnees bewust te maken."
Toch sluit Xs4All niet uit op termijn ook abonnementsvormen te introduceren waarbij de klant kan betalen per bit, net zoals dat nu ook al bij mobiele internetverbindingen gebeurd. "Je zou kunnen zeggen dat we nu een nieuwe fase in het internetgebruik betreden", analyseert Mastenbroek. Xs4All schuift die beslissing echter liefst zo lang mogelijk voor zich uit. "We hebben nu juist de ADSL­verbindingen aangeprezen als onbeperkt internet voor een vaste prijs."
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!