Management

Zakelijke software
pallets

Internationale logistiek nog lang niet optimaal

Apps moeten het verschil gaan maken door meer inzicht in de processen te bieden.

vrachtpallets © CC0 Public Domain webandi
18 januari 2017

Apps moeten het verschil gaan maken door meer inzicht in de processen te bieden.

Een substantieel deel van de bedrijven in de internationale handel en transport weet van zichzelf dat ze tekort schieten waar het aankomt op doorlooptijden en afdekking van risico’s.

Dat valt op te maken uit een rapportage die softwarebedrijf AEB opstelde naar aanleiding van een online bevraging van zo'n 330 specialisten in logistiek en internationale handel. Uit de antwoorden komen verkorting van doorlooptijden en het verkleinen van risico’s naar voren als de twee belangrijkste thema’s op het gebied van internationale handel en transport. Drie op de vier specialisten in logistiek in internationale handel noemen kortere lever- en doorlooptijden belangrijk of zeer belangrijk. Hoewel meer dan de helft van de bedrijven aangeeft op het punt van snel gepositioneerd goed te zijn, is er toch nog een aanzienlijke groep (41 procent) van de ondervraagden die binnen het eigen bedrijf een noodzaak ziet om doorlooptijden en levertijden te verkorten.

Volgens de door AEB voor het onderzoek ingeschakelde hoogleraar Dirk Hartel - Baden-Württemberg Cooperative State University (DHBW) uit Stuttgart - bevindt de internationale handel zich op een kantelpunt: "TTIP, het veel besproken handelsverdrag met de Verenigde Staten, staat ter discussie. De consequenties van CETA, het in de herfst 2016 ondertekende handelsverdrag met Canada, zijn nog onduidelijk. Ook de afnemende economische groei in China en de Brexit maken het lastig om betrouwbare voorspellingen te doen. Des te belangrijker is het dat bedrijven hun strategie op het gebied van global trade management regelmatig tegen het licht houden en aangeven welke uitdagingen voorrang verdienen".

Snelheid stond ook in de 2016-editie van het AEB-onderzoek al bovenaan de agenda. “De vraag van klanten naar snelle leveren groeit verder en werpt grote uitdagingen op voor bedrijven uit productie, handel, transport en logistiek”, verduidelijkt Hartel. “Naast innovatieve ideeën en nieuwe technologieën zoals pakketzendingen met drones wordt vooral gevraagd om geoptimaliseerde en gestroomlijnde bedrijfsprocessen.”

Risico’s terugdringen

Naast snelheid staat minimalisatie van de risico’s in de supply chain staat (net als vorig jaar) hoog op de agenda. Aan dit thema hecht twee derde van de ondervraagden (65 procent) een groot belang, waarmee het op plaatst twee staat. Ook hier denkt een meerderheid van de bevraagde specialisten dat hun bedrijf goed opereert, maar is er wederom toch nog een flinke groep (42 procent) die aangeeft dat de eigen organisatie nog tekort schiet op het punt van reductie van risico’s bij internationale handel en transport.
Vereenvoudiging van de aansprakelijkheidsprocedures als er iets fout is gelopen met een levering kwam als derde prioriteit onder de ondervraagden naar voren. Ruim 62 procent noemt dit (zeer) belangrijk. De implementatie van douanetechnische veranderingen werd door een net iets kleinere groep als zodanig aangemerkt.

Apps moeten het verschil maken

Omdat toegang tot informatie wordt gezien als een van de meest effectieve manieren om de problemen op het gebied van snelheid en risicohebeersing te adresseren, informeerden AEB en DHBW ook naar het gebruik van apps binnen de ondernemingen die zich met internationale handel en transport bezighouden. En daar blijkt nog wel het nodige te winnen.

Krap 30 procent van de ondervraagden gebruik apps die inzicht geven in de logistieke bedrijfsprocessen dagelijks. De rest gebruikt ze zo te hooi en te gras (een dikke 36 procent) of in het geheel niet (bijna 36 procent). Kijkend naar de bedrijfsgrootte van de bedrijven die apps gebruiken voor het in de gaten houden van hun toeleveringsketen, logistiek of inklaring, blijkt dat vooral de grotere onderneming hier toehappen. Onder de bedrijven met 2000 of meer medewerkers gebruikt bijna 41 procent hiervoor apps. Bij de bedrijven met minder dan 200 medewerkers ligt de adoptie van apps nog maar net even boven de 26 procent. In de middengroep gebruikt net even meer dan 32 procent apps voor het monitoren van de toeleveringsketen, logistiek of inklaring.

De bedrijfsprocessen waarin het meest gebruik wordt gemaakt van apps zijn: Vakinformatie (28 procent), Transportmanagement en routeplanning (26 procent), Fleetmanagement (20 procent), container&pallet-beheer (20 procent) en voorraadbeheer (17 procent).

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.