Overslaan en naar de inhoud gaan

Intel ziet smart glasses niet meer zitten

Intel koos voor een heel andere aanpak bij de ontwikkeling van smart glasses als concurrenten en faalde.
Intel Vaunt smart glasses
© Intel
Intel

In een verklaring tegenover The Information heeft het bedrijf aan voortdurend te werken aan 'nieuwe technologie en ervaringen'. Niet alle ontwikkelingen leiden tot een product dat het Intel naar markt brengt. De Vaunt smartglasses (codenaam Superlight) is een voorbeeld waarbij Intel op het verkeerde paard heeft gewed. "We gaan een gedisciplineerde aanpak hanteren bij het uitvinden en onderzoeken van nieuwe technologie. Dat vereist soms het nemen van moeilijke keuzes wanneer de marktdynamiek geen verdere investering rechtvaardigt."

Intel heft de New Devices Group - een bedrijfsonderdeel met zo'n 200 werknemers - op. Daarbij sluit het bedrijf gedwongen ontslagen niet uit.

Intel presenteerde de Vaunt smart glasses in februari nog bij een bezoek van The Verge aan de labs van de New Devices Group. Vaunt smart glasses zien er uit als een hele gewone bril. Intel probeerde dan ook deze augmented reality-bril tot een heel alledaags hulpmiddel te maken dat mensen met een gerust hart de hele dag op kunnen zetten zonder hun omgeving op stang te jagen. Er zit dan ook geen camera in, geen microfoon en geen luidspreker. De bril toont in een hoek van het blikveld simpele boodschappen die bijvoorbeeld via Bluetooth van een Android of iPhone-toestel komen. Het gaat om navigatie-instructies of app-berichten. The Verge vergeleek de Vaunt smart glasses met een Pebble smartwatch op je gezicht.

Distributie bleek bottleneck

Omdat de bril zo gewoon mogelijk moest lijken, konden de glazen in alle varianten worden geleverd die de opticien kan maken. Maar daar zat ook wel een van de problemen voor Intel: Het was nog erg onduidelijk hoe het bedrijf de distributie wilde aanpakken. Er waren contacten met de traditionele brillenindustrie, maar Intel is daar eerder ook niet erg succesvol mee geweest. Samenwerking met Oakley (zonnebrillen) en Tag Heuer (horloges) hebben nog niet tot massaal succes van Intel-producten geleid.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in