Intel annuleert plan voor Larrabee-processor

11 december 2009
Intel heeft plannen voor een aparte grafische processor (codenaam Larrabee) geschrapt. De chipgigant zou met deze chip gaan concurreren met fabrikanten als NVIDIA en AMD-dochter ATI.

Volgens de zegsman zou het nu beschikbare Larrabee-ontwerp niet meer concurrerend zijn, omdat de concurrentie intussen ook niet heeft stilgezeten. Intel demonstreerde dit najaar een prototype van de Larrabee-chip. Analisten waren niet onder de indruk van de grafische performance.

Intel maakte in april 2007 voor het eerst gewag van de ontwikkeling van het Larrabee-platform. Daarna lichtte Intel bij verschillende gelegenheden, zoals zijn IDF-conferenties, tipjes van de sluier op. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de eerste generatie chips in 2009 op de markt zou komen. Later maakte Intel daar 2010 van.

In tegenstelling tot marktleiders NVIDIA en AMD-dochter ATI, die grafische processors leveren met honderden gespecialiseerde ‘cores’, is Larrabee gebaseerd op de standaard-x86-architectuur. De eerste versie zou naar verwachting maximaal 32 kernen krijgen. Naast grafische toepassingen was Larrabee ook bedoeld voor ­parallelle verwerking van wetenschappelijke computertaken.

Vooralsnog zal Larrabee nu alleen als ontwikkelplatform beschikbaar komen. Interne en externe ontwikkelaars kunnen daarmee de bouw van geparallelliseerde toepassingen onder de knie zien te krijgen. Wat de verdere plannen zijn met Larrabee wil Intel pas in de loop van 2010 bekendmaken.

Voor NVIDIA en AMD-dochter ATI, de marktleiders op het gebied van grafische chips, is het besluit van Intel in elk geval goed nieuws. Zij zagen een nieuwe concurrent op zich afkomen. Tot dusver levert Intel alleen grafische voorzieningen die zijn geïntegreerd in de chipsets die de centrale processor bijstaan.

De geïntegreerde grafische voorzieningen van Intel bieden weinig imposante grafische prestaties, al is de performance van de chipsets de laatste jaren wel wat verbeterd en daardoor voldoende voor ‘mainstream’ computergebruik. Veeleisende gebruikers van 3D-applicaties en computergames geven echter nog steeds de voorkeur aan een losse (‘discrete’) grafische kaart of zelfs aan twee identieke exemplaren die parallel aan elkaar werken.

Op de achtergrond speelt waarschijnlijk mee dat de liefde tussen Intel en NVIDIA, die in 2004 resulteerde in een strategische alliantie, inmiddels is bekoeld. Intel eist voor de rechter dat NVIDIA stopt met het ontwikkelen van chipsets voor zijn processors. NVIDIA op zijn beurt ontzegt Intel verdere toegang tot zijn intellectueel eigendommen op grafisch gebied. Door dat laatste staat het hele Larrabee-project, dat mede op de knowhow van NVIDIA drijft, op losse schroeven./g.kelfkens@sdu.nl

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.