Development

Software-ontwikkeling

inspearit maakt dankzij technische schuld vliegende start

10 augustus 2012

inspearit ontstond eind september 2011 door een managementbuy-out van de opleidings- en adviesactiviteiten die DNV op IT-gebied onder de naam Cibit ontplooide. Die verzelfstandiging dwong inspearit tot migratie van de systemen die bij DNV draaiden naar een eigen omgeving. En daar was wel enige haast bij, natuurlijk.

Het betekende dat inspearit op korte termijn zijn klantenbeheer moest gaan regelen, en na moest denken over de manier waarop het de studentenadministratie zou gaan voeren, wat de rol daarbij zou zijn – of beter blijven – van Lotus Notes, dat als schakel tussen de studentenadministratie en de inschrijfmodule op de website fungeerde; en hoe de website – tot de verzelfstandiging onderdeel van de DNV-website – en het achterliggende contentmanagementsysteem ingericht zouden worden.

Workshops met sleutelfiguren inventariseren wat er is, en wat er zou moeten zijn

Bij dat nadenken over de wensen en mogelijkheden betrok de directie van inspearit de sleutelfiguren binnen het bedrijf bij workshops over IT Wealth Management. Die workshops moesten resulteren in een inventarisatie van wat er in huis was en wat het (relatieve) belang van die systemen was (de IT-rijkdom) en welke gaten er zaten tussen het beschikbare en gewenste – de technische schuld.

In die inventarisatie kwamen de belanghebbenden tot de conclusie, dat de website - waarop cursisten zich inschrijven – de belangrijkste asset was, naast de studentenadministratie, de leeromgeving voor cursisten op het web, het customer relationshipmanagementsysteem en Lotus Notes. De rest wordt beschouwd als ‘loodgieterswerk’: van belang voor het werk, maar wel uitwisselbaar.

Verwachte levensduur een belangrijk criterium

In een tussenstap werd van de afzonderlijke componenten vastgesteld, wat hun levensduur was. inspearit koos voor een indeling in twee categorieën: componenten die er over tien jaar nog zullen zijn, en componenten die je op elk moment wilt kunnen vervangen. 'Brick & mortar' versus 'paper', in inspearit-terminologie. “Dat is belangrijk om vast te stellen hoe robuust je systeem moet zijn en wat dat voor de investering betekent. Je ziet regelmatig dat bedrijven componenten die voor langere tijd operationeel moeten kunnen blijven, bouwen alsof het ‘papieren’ systemen zijn. Dat leidt per definitie tot problemen, de technische schuld is dan al ingebakken”, zegt managing director Yann Hamon van inspearit. “En omgekeerd leidt het tot een enorme verspilling. Een industriële software-engineeringmethode is een te zwaar middel voor het ontwikkelen van een iPad-app. Je moet je ontwikkelmethode en de accuratesse van werken natuurlijk wel aanpassen aan de aard van het project.” Die indeling leidde tot (vastlegging van) het inzicht, dat de websites weliswaar heel belangrijk zijn, maar niet ontwikkeld moeten worden alsof ze in de ze vorm het eeuwige leven zullen kennen.

Op basis van de zo verworven inzichten ontwikkelde inspearit in de workshops een aantal scenario’s voor het bouwen van een eigen IT-landschap. Waarbij de nadruk kwam te liggen op investeren in de website, het studenteninformatiesysteem en het customer relationshipmanagementsysteem. En als belangrijkste criteria de snelheid waarmee een oplossing gerealiseerd kon worden, de kosten – inclusief de vraag of een cloudoplossing beschikbaar is, de moderniteit van de oplossing, de mogelijkheden tot incrementele transformatie en met stip de interoperabiliteit.

Gebrek aan tijd dwingt tot suboptimale beslissingen

Omdat haast geboden was, moest inspearit ook enkele suboptimale beslissingen nemen. Uit tijdsoverwegingen moest de directie bijvoorbeeld besluiten om een studenteninformatiesysteem te gebruiken dat niet zonder meer aansloot op de rest van de systemen. Het bouwen van een middlewarelaag om die aansluiting te realiseren bleek binnen de randvoorwaarden beter te realiseren dan het laten ontwikkelen van het ideale SIS op basis van open standaarden. Nadeel is wel dat inspearit nu in ‘het loodgieterswerk’ een in theorie onnodige component heeft draaien die voor het bedrijf van groot belang is.

Nog zo’n bewuste keus was, gebruik te blijven maken van het proprietary contentmanagementsysteem. Hamon is daar uiterst ongelukkig mee . “Een potentieel besmet bedrijfsmiddel” noemt hij het CMS waar inspearit of het wil of niet aan vast zit. Ook is besloten in eerste instantie geen wereldwijd geïntegreerde website te bouwen.

Heldere routekaart naar de toekomst

Dat klinkt bij elkaar wellicht negatief, maar dat is het niet. Want inspearit heeft nu in de korte tijd die het daarvoor beschikbaar had, een IT-landschap kunnen ontwikkelen dat de belangrijkste wensen van de business recht doet. Er ligt nu bovendien een heldere routekaart voor het IT-beleid de komende jaren, en er bestaat geen onduidelijkheid binnen het bedrijf over mogelijke probleempunten in de IT en over het waarom van de grenzen die de gekozen oplossingen stellen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!