Innovatie & Strategie

Branche
Run Live Truck

Innoveren moet je leren

Run Live Truck helpt klanten om buiten bestaande kaders om te denken

Run Live Truck © SAP
7 september 2017

Run Live Truck helpt klanten om buiten bestaande kaders om te denken

De afgelopen weken is SAP met zijn Run Live Truck door het land gereden om klanten kennis te laten maken met zijn Leonardo platform (zie kader). Met veel succes, concludeert SAP na een eerste tour waarbij een groot aantal klanten de kans kregen om in vijf dagen een zogeheten Minimal Viable Product te realiseren.

In Amsterdam vertelde een aantal klanten, waaronder KWF, Water Watch en COOP over hun ervaringen met het ‘mobiele innovatielab’ van SAP. Algemene conclusie is dat experimenteren in zo’n nieuwe setting snel tot resultaat leidt. Het KWF bijvoorbeeld heeft een aanzet gemaakt voor het bouwen van een app die in staat is op basis van huidtype en zonkracht een persoonlijk advies aan gebruikers te geven. Het KWF hoopt daarmee het gevaar van huidkanker in te dammen. Het bijzondere aan Run Live Truck is volgens Kim Kruijt van KWF dat zo’n omgeving je in staat stelt om buiten alle kaders en bedrijfsconventies om te experimenteren, met als doel zo snel mogelijk met een aantoonbaar resultaat te komen. De app van het KWF zal naar verwachting begin volgend jaar op de markt komen.

Het idee van een mobiel innovatielab is door SAP-Nederland ontwikkeld, maar zal gezien het succes waarschijnlijk snel in andere landen gekopieerd worden. De essentie van Run Live Truck is dat SAP met alle benodigde expertise bij de klant voor de deur komt en vervolgens met een vertegenwoordiging uit alle geledingen van een organisatie om de tafel gaat. Vervolgens wordt op basis van Scrum en Agile methoden en met inzet van het Leonardo platform in vijf werkdagen een zogeheten Minimal Viable Product gebouwd. De essentie van dit MVP is dat het management van bedrijven en organisaties overtuigd wordt dat voor een bepaald vraagstuk een potentiële oplossing binnen handbereik ligt.

Exposure

Het voorrijden van de truck kost 5000 euro. Geen onoverkomelijk bedrag, maar tegelijk wel zodanig hoog dat bedrijven zo’n week serieus nemen. Dat SAP op zo’n week toelegt is evident. Zeker wanneer men bedenkt dat experts indien nodig vanuit heel Europa worden ingevlogen. “Maar”, stelt Patrick van Deven, managing director SAP Nederland, “het gaat ons naast het bieden van oplossingen ook om exposure. SAP heeft nog steeds het imago van leverancier van zware systemen die in de backoffice draaien. Dat doen we ook nog steeds maar dat we daarnaast ook snel en flexibel zijn is nog niet overal bekend.”

Daarnaast gaat het SAP uiteraard om het traject na de eerste week in het innovatielab. Snel een app ontwikkelen is ‘één stap’, maar er een bruikbare product van maken vergt meer. SAP hanteert daarvoor het ‘design thinking principe’ wat er op gericht is om techniek relevant te maken. Een oplossing moet waarde toevoegen aan een organisatie en dat vergt meer dan alleen software. Bijvoorbeeld inbedding in een organisatie en aansluiting bij andere systemen.

Innovation Services 

Een eerste week in het innovatielab resulteert daarom vrijwel altijd in een vervolgtraject. SAP heeft daarvoor ‘Innovation Services’ in het leven geroepen. Daarmee worden gebruikers ondersteund bij het verder ontwikkelen van hun ‘Minimal Viable Product. Ook daarbij gaat het niet in de eerste plaats om het groots uitrollen van allerlei oplossingen. “Innoveren moet je leren”, zegt Pim Siebeling, strategisch innovatiepartner bij SAP. “Je moet heel goed weten waar je staat met je innovatie en hoe die nieuwe ontwikkeling in de organisatie past. Dat betekent in de praktijk dat je klein begint en langzaam uitbreidt. Dat gaat alleen goed als je voortdurend valideert, steeds checkt of de oplossing schaalbaar is en aansluit bij de organisatie.”

Leonardo Live

Leonardo Live werd begin dit jaar aangekondigd en SAP presenteerde het platfom twee maanden terug in Frankfurt. Het is in de kern een platform waar eerder aangekondigde modules als Asset Intelligence Network, Predictive Maintenance, Customer Acticity Repository en Vehicle Insights zijn samengebracht. In combinatie met toepassingen uit het IoT moet Leonardo klanten een oplossing bieden voor het ontwikkelen van nieuwe business toepassingen.

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.