Innovaties in beheer komen maar traag
In beheertools is jarenlang weinig veranderd. Die software was al 'volwassen', zo luidde de redenering. Maar de komst van ITIL, en de groeiende populariteit daarvan, hebben volgens marktonderzoeker Forrester uiteindelijk alsnog voor innovaties in vooral servicedesktools gezorgd. Zeker nu ITIL niet langer een Europees feestje is maar ook steeds meer wordt gebruikt in de Verenigde Staten, trok dat nieuwe leveranciers aan die met innovaties kwamen, zoals veel betere gebruikersinterfaces.
Maar dat is alweer enige tijd geleden. De grote trends die de afdeling Beheer nu raken zijn SaaS/cloudcomputing en consumerization. Voor de tooling zelf leidt dat nu ook tot veranderingen. Een grote maar nu nog prille wijziging is de opkomst van SaaS in beheertooling. Nu nog wordt slechts 5 procent van de beheersoftware afgenomen via SaaS. Organisaties die gebruikmaken van SaaS-gebaseerde servicemanagementtools zijn uiterst tevreden, constateert Forrester in een onderzoek onder bijna vijfhonderd servicemanagers en eigen klanten.