Innovatie speerpunt in machtsstrijd tussen zoekmachines

12 juni 2009

Binnen afzienbare termijn verwacht de bezoeker van de zoeksite dat de technologie hulp biedt bij het beantwoorden van zijn vragen.

Een van de opties voor verbetering is het formuleren van goede zoektermen. In 22 procent van de gevallen passen zoeksitebezoekers hun zoektermen aan na een eerste zoekopdracht om het resultaat te verbeteren, constateerde Jim Jansen, bijzonder hoogleraar informatiewetenschappen en technologie aan de Pennsylvania State University, uit onderzoek. Hij ontwierp een aantal modellen waarmee zoekmachines zelf suggesties kunnen doen voor betere zoektermen.

Na analyse van meer dan 1 miljoen zoekopdrachten ontdekte hij dat mensen – na het eerste resultaat – in eerste instantie proberen hun zoekopdracht in te perken met extra zoektermen. “In de midden- en eindfase van de zoeksessie gaan zij over tot het herformuleren van de zoek­opdracht. Hulp bij het goed formuleren is het effectiefst direct na het ingeven van de eerste zoekopdracht”, stelt Jansen.

Naarmate de hoeveelheid informatie op internet toeneemt, groeit ook de behoefte aan snellere zoektechnologie. Tot nog toe baseren zoekmachines hun resultaat op een waardering van alle pagina’s die op internet te vinden zijn en kiezen daaruit de pagina’s met de juiste combinatie van zoekwoorden. Ola Ågren, een promovendus aan de Zweedse Umeå universiteit, ontwikkelde een algoritme dat bijna vierduizend keer zo snel een rangorde aanbrengt in een database met webpagina’s als conventionele zoekmachines.

Ågrens algoritme kijkt onder meer naar het aantal directe en indirecte links van een bepaalde pagina en bepaalt op basis daarvan een genormaliseerde gemiddelde waarde voor de relevantie van de verschillende pagina’s. Het algoritme kon niet alleen in 158 seconden doen waar de Google-algoritmen meer dan zeven dagen voor nodig hadden, het algoritme levert volgens Ågrens proefschrift ook nog meer relevante resultaten op zoals bleek uit ‘blinde’ tests met gebruikers.


De zoekmachineleveranciers zoeken zelf ook naar meer gebruiksgemak. Wolphram Alpha, Bing en Google Squared proberen direct antwoord te geven op een zoekvraag in plaats van verwijzingen. Hulbee arrangeert resultaten in een tagcloud voor meer overzicht.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!