Management

Outsourcing
Innovatie geen reden voor IT-outsourcing

Innovatie geen reden voor IT-outsourcing

Doel voor Nederlandse organisaties is nog steeds nuchter: ontzorgen.

© CCO / Pixabay mohamed_hassan
30 maart 2018

Doel voor Nederlandse organisaties is nog steeds nuchter: ontzorgen.

In tegenstelling tot andere landen zetten Nederlandse bedrijven IT-outsourcing niet in voor innovatie of business transformatie. In Groot Brittanie bijvoorbeeld wordt IT-outsourcing wel als een middel voor business transformatie gezien. Dit blijkt uit de IT Outsourcing Study 2018 van adviesbureau Quint Wellington Redwood en onderzoeksbureau Whitelane waarover AG Connect als eerste publiceert.

Nederlandse organisaties zijn wat nuchterder dan bedrijven in andere landen, denkt Alex van den Bergh, bij Quint Wellington Redwood verantwoordelijk voor de adviesdienstverlening op gebied van IT-outsourcing. “Nederlandse organisaties zeggen, ik wil ontzorgt worden door mijn leverancier. En daarna ga ik zelf, eventueel met externe hulp, mijn transformatie doen. Externe hulp is toch wat anders dan outsourcing.”

Van de 200 ondervraagden zegt 41 procent innovatie als doel te hebben van het IT-outsourcingstraject. 25 procent noemt business transformatie als een van de doelen. Het belangrijkste doel is focus op core business, 63 procent van de organisatie kiest voor IT-uitbesteding om die reden. Daarna volgt de verbetering van dienstverlening, genoemd door 53 procent. Van den Bergh: “Primaire reden voor outsourcing is ontzorg mij en zorg dat de kwaliteit goed is.”

Niet onverstandig

Kostenreductie wordt steeds minder belangrijk gevonden. In het onderzoek van dit jaar staat deze reden voor het eerst op een derde plek; vier jaar geleden was het nog de primaire reden voor organisaties om hun IT-infrastructuur elders neer te zetten.

Van den Bergh vindt het geen onverstandige keuze van organisaties dat innovatie niet als primaire reden wordt gezien. “Met een nuance: de innovatie in het datacenter moet natuurlijk wel bij de leverancier gebeuren. Maar de innovatie in de klantprocessen, daar komt wel IT bij kijken, maar dat wordt gedreven door de klant.”

Dat het een verstandige keuze is, blijkt ook uit de doelen die worden gehaald. “Ontzorging gaat best goed”, zegt Van den Bergh. “Ongeveer 60 procent zegt dat het wordt gehaald, 30 procent dat het gedeeltelijk gebeurt. Verbetering van kwaliteit gaat iets minder, maar ook nog wel okee. Je ziet dat het bij innovatie en business transformatie minder wordt, het doel wordt slechts deels gehaald.”

Hoewel toegang tot recources voor bedrijven geen belangrijke doel is, wordt het door veel bedrijven wel gehaald. “Dat is logisch. Want als je IT hebt uitbesteed dan is toegang tot systemen, maar ook tot expertise veel groter.” En nu het tekort aan ict’ers steeds nijpender wordt, wordt deze reden ook steeds belangrijker, merkt Van den Bergh. “Bijvoorbeeld op het gebied van security is er een tekort aan specialisten. En hoewel het vijf jaar geleden onacceptabel was om security uit te besteden, is het nu een van de hardst groeiende outsourcingdomein. Dat komt omdat er lastig mensen en expertise voor te vinden zijn.”

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.