Development

Apps
ING Bank

ING-update helpt eigen app om zeep

Klanten kampen al dagen met problemen.

© ING
5 december 2022

Klanten kampen al dagen met problemen.

De ING-app voor mobiel internetbankieren weigert bij willekeurige klanten dienst, bij sommige al dagenlang. De bank erkent dat er "momenteel problemen" mee zijn en verzekert dat er hard wordt gewerkt aan een oplossing. Ondertussen klagen klanten dat ze geen geld kunnen overmaken.

De problemen lijken afgelopen zaterdagochtend (3 december) te zijn begonnen. Toen zijn in ieder geval de eerste klachten geuit op social network Twitter. Aanvankelijk vroeg het webcareteam van ING aan klanten om hun toestel te herstarten, om te zien of dat kon helpen. Een ander verzoek was om te controleren of er wellicht updates zijn voor de bank-app of voor het besturingssysteem van de smartphone.

Niet kunnen inloggen

Het lijkt er echter op dat het probleem zit in een update voor de ING-app. Die nieuwere versie zou recent zijn uitgerold, maar deze voorkomt onder bepaalde (vooralsnog onbekende) omstandigheden dat klanten inloggen. Het op 3 december als derde optie aangedragen verwijderen en opnieuw installeren van de app is inmiddels de standaardboodschap van de bank geworden. AG Connect heeft dit bij ING's helpdesk weten te bevestigen.

"Gezien de problemen dat [sic] wij ervaren is de enige oplossing om de app te verwijderen en opnieuw te installeren", is de boodschap sinds zaterdagmiddag. "Als het niet lukt om de app vervolgens te activeren via een SMS-code dan kun je jouw inloggegevens ook opnieuw aanvragen: https://mijn.ing.nl/login/retrieve-credentials/?flow-step=retrieve-credentials."

In de uren en dagen daarna heeft het webcareteam van ING meerdere gebruikers medegedeeld dat er "momenteel problemen" zijn met de app. "Er wordt hard gewerkt aan een oplossing. Momenteel is de enige oplossing om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Excuses voor het ongemak!"

Geen storingsmelding

Klanten klagen over het niet kunnen inloggen (en dus niet kunnen internetbankieren), maar ook over het feit dat deze storing al enkele dagen duurt. Bijkomende ergernis is dat er op de statuspagina van ING zelf geen melding wordt gemaakt van dit probleem: "Er is op dit moment geen storing", meldt ING over de beschikbaarheid van zijn dienst voor mobiel bankieren.

8
Reacties
P. Bakker 12 januari 2023 15:29

Ze schuiven altijd alle schuld van zich af - en naar de klant toe!
ING beseft kennelijk niet, dat elke verandering niet altijd een verbetering is!

Jacob Knip 01 januari 2023 20:56

Uit bovenstaande reacties lees ik dat ING adviseert de app opnieuw te installeren.
Bij mij werkte het volgende:
De app uitschakelen (dus NIET verwijderen) en daarna weer inschakelen. Dan hoef je niet dat hele circus van activeren te doorlopen.

M.J. van Geelen 17 december 2022 17:45

Bankieren doe ik in principe met mijn laptop, maar dan is er toch nog een applicatie (app) nodig om in te loggen. Alleen dat al is vervelend. Dit werkte echter tot op heden zonder problemen. Vandaag dus niet want één of ander idioot of groep idioten bij ING heeft bestemd dat de app vernieuwd moet worden en dan ook nog eens op een onmogelijke manier. Bij mij loopt het reeds vast als ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord moet invullen, want die worden doodleuk niet geaccepteerd. Ook niet na het (via de laptop) vernieuwen van het wachtwoord. 5 keer mis, dan wordt je er uit gegooid en kan je 3 uur wachten. Maar wat me ook ongerust maakt is dat we nu via een paspoort of andere ID een foto moeten laten zien? Hoe wordt dat dan gecheckt want voor zover ik weet heeft ING geen oudere foto om mee te vergelijken. Dus wordt de huidige foto aan de rekening gekoppeld en dan heb ik het vermoeden dat je niet alleen een 5 cijferige pin code moet invullen maar tevens hetzij je tronie laten scannen och je vingerafdruk. Dan komt de volgende fase in de controle maatschappij weer een stap dichterbij. Dan is het dus echt tijd om mijn rekening op te zeggen. Niet leuk als je zoals ik in het buitenland woont en een Nederlandse rekening kan gebruiken voor eurobetalingen in Europa. Dat hodt ook in dat men niet even naar een kantoor kan gaan om de zaken op te lossen. Bijkomende feit: Sinds een paar minuten kan ik niet eens meer de webpagina van ING bereiken, "access denied" staat er doodleuk. Zit dus compleet vast, klachtensite werkt ook niet en zoals hierboven staat geeft die gewoon aan dat er geen actuele klachten zijn... Ik ben klant sinds 1985, toen nog de postbank, maar blijkbaar komt aan alles een eind. Jammer ING, gemiste kans.

Arnold Huibregtse 12 december 2022 10:01

Ze hebben niet alleen problemen met hun app. Ook hun Pin pas werkt niet meer bij winkels. En als je dan belt krijg je de vraag of ze je voor 5 euro een nieuwe pas toe kunnen sturen. Maar als je een verouderde pas hebt die niet meer goed werkt, dan moet je niet de kosten op een ander afwenden, of aangeven dat je dan je pincode vast bent vergeten, maar gewoon een nieuwe pas sturen, gratis...

Wisperbird 11 december 2022 15:04

De support bij ING is waardeloos. Kennen maar een remedie verwijderen en opnieuw installeren.
Dat ze zelf een brakke app leveren, nee dat is niet mogelijk.
Toen bij mij mobiel betalen niet werkte kreeg ik ook dit advies.
Moet je weer het hele circus doorlopen.
Een simpele "lieve" medewerkster had wel de oplossing paraat.
Mobiele Pas verwijderen en weer aanmaken.

Rob B 10 december 2022 19:35

De DigiD app heeft iets soortgelijks. Na een keer gebruik moet die gesloten worden. Advies van het help desk. Dat is op een iPhone voor mij nieuwe kunstje. De Digid club werkt ook hard aan een oplossing, al vele dagen.

Ir. JGM van der Zanden 10 december 2022 12:37

Gevolg van iets met agile?

Joost van der Eijk 10 december 2022 10:57

Begon bij mij dat de vingerafdruk niet meer gebruikt kon worden en na reset steeds maar 1x werkte. Moest ook herinstalleren (waanzin) en GSM herstarten. Leek daarna stabiel.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.