Beheer

Security
Datalek

ING kampte met datalek creditcardoverzichten

Gegevens tijdelijk niet zichtbaar via app of internetbankieren.

20 september 2021

Gegevens tijdelijk niet zichtbaar via app of internetbankieren.

Klanten van ING konden vrijdag aan het einde van de middag tijdelijk hun creditcardoverzicht niet inzien. De bank sloot de mogelijkheid tijdelijk af nadat was gebleken dat van ten minste twee klanten gegevens zichtbaar waren geworden voor diverse andere gebruikers.

Het ging om de voorletters en achternaam van de twee klanten plus de eerste en laatste vier cijfers van hun creditcard. Een klein deel van de in totaal miljoenen klanten van de bank kon die gegevens opeens zien. Hoe dit precies kon gebeuren, heeft de bank niet naar buiten gebracht. Aan het begin van de avond werd het euvel opgelost door een update van de systemen.

De bank heeft al een voorlopige melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Bedrijven en overheden moeten direct een melding doen van een datalek bij de AP. Het kan dan gaan om vernietiging, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens zonder dat dit de bedoeling is.

ING biedt zijn excuses aan en benadrukt dat andere mensen niets met deze gegevens of creditcard kunnen doen. Door de update hebben alle klanten weer inzicht in hun creditcardoverzicht en zijn er geen gegevens van anderen meer zichtbaar. "Uiteraard blijven we het monitoren", laat een woordvoerster weten.

Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
1
Reacties
Jan Korte Achternaam 20 september 2021 10:25

Snel implementeren, niet uitgebreid testen (de fouten komen wel na het implementeren), geen goede mensen aannemen (diploma zegt niet alles), geen inzicht in goed ontwikkelen, slechte managers, et cetera

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.