Loopbaan

Carriere
reorganisatie

ING: Duizenden banen weg; maar extra IT'ers nodig

ING kondigt een enorme reorganisatie aan om mee te kunnen doen met de digitale revolutie. Dat biedt extra baankansen voor IT'ers.

ontslagen © Pixabay CC0 Public Domain
4 oktober 2016

De reorganisatie betekent dat de werkgelegenheid bij ING wederom flink zal dalen, maar niet op de IT-afdeling van de bank. ING gaat met de reorganisatie en digitalisering verder dan andere banken. Naar verwachting zullen er bij ING de komende jaren tientallen, zo niet honderden IT-banen bijkomen om die omslag te kunnen maken. ING wil de online ervaring van klanten de komende tijd verbeteren door een 'directe, persoonlijke, gestroomlijnde en relevante' digitale omgeving te creëren. Voor België en Nederland moet er bijvoorbeeld één bankplatform komen, waar verschillende diensten worden gecombineerd.

IT'ers de dominante soort

ING-CEO Hamers heeft grote ambities. "We willen een winnaar zijn in dit digitale tijdperk, geen verliezer", zei hij maandag in een persconferentie. Hij zegt niet alleen defensief te willen reageren. De bank werkt al een tijdje volgens het agile-principe, waarin IT’ers de dominante soort zijn. De vraag is of de strategie van Hamers - versneld fors digitaliseren - praktisch uitvoerbaar is. Langzaam maar zeker moet ING één grote supercomputer worden. Maar de bank is veel groter en dus logger dan nieuwe spelers op de markt in de fintech-sector. En de vraag naar hoogopgeleide IT-specialisten in de bankensector is enorm groot, dus de war on talent woedt er volop.

Fintech-bedrijven denken niet dat grote, traditionele banken als ING de omslag kunnen maken naar een 'mean & lean' IT-bedrijf. Zo zei topman Anthony Thompson van de digitale Britse bank Atom onlangs: „Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.” Hij wees er in het NRC op dat de oude IT-systemen van traditionele banken die banken log en gevoelig voor storingen maken. "Je kunt dan wel innoveren maar dat probleem blijft."

'Handelen voordat het te laat is'

Hamers kijkt daar vanzelfsprekend anders tegenaan. Hij zei gisterenochtend dat hij wil voorkomen dat zijn bank hetzelfde lot ondergaat als veel retailbedrijven en de muziekindustrie. „Die hebben enorm geleden onder de digitale revolutie”, zei hij. Wie niet wil dat klanten vertrekken moet nú handelen, 'voor het te laat is'. Volgens Hamers betekent dat dat ING 'instant service moet bieden, die persoonlijk is en relevant, anytime en anywhere'. Dat komt neer op nog meer digitaliseren en vernieuwen.

Het is de zoveelste reorganisatie bij ING. Bij de bank werken nu nog 52.000 mensen, waarvan 18.500 in Nederland. De huidige ontslagronde moet vanaf 2021 tot een jaarlijkse kostenbesparing van 900 miljoen euro leiden. Die besparing is hard nodig: vrijwel alle traditionele banken staan van alle kanten onder druk. Naast toenemende concurrentie vanuit de fintech-hoek, is de rente ook nog eens extreem laag en blijven de kosten van strengere regelgeving sinds de kredietcrisis oplopen.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!