Overslaan en naar de inhoud gaan

ING: app verwijderen lost inlogprobleem op

De al dagen durende inlogproblemen die ING-klanten hebben met de Android-app van die bank zijn door eindgebruikers zelf op te lossen. Verwijderen van de weigerende app en dan opnieuw installeren werkt echt. Getroffen klanten bevestigen dat dit advies van ING helpt.
internetbankieren
© ING
ING

Op het eerste oog lijkt het onzinnig om een app te deïnstalleren en dan uit de appstore weer te installeren. Maar het probleem dat klanten sinds zeker zaterdagochtend dwarszit, schuilt in een app-update die inmiddels weer is ingetrokken door ING. De app die nu in de Play Store van Android-aanbieder Google staat, is dan ook de vorige versie, die wel naar behoren werkt.

Brakke update ingetrokken

Vragen van AG Connect aan ING hebben meer duidelijkheid opgeleverd over het probleem en de geadviseerde aanpak ervan. De woordvoerster van de bank laat weten dat getroffen klanten bevestiging hebben gegeven dat inloggen na herinstallatie correct werkt. De foute update, die donderdagavond live is gegaan in de Play Store, staat bij sommige gebruikers nog op hun toestel en kan dan problemen geven.

De oorzaak is volgens de woordvoerster "een probleem in het inlogproces waarbij in enkele gevallen de inloggevens die zijn opgeslagen op het toestel niet goed uitgelezen kunnen worden". Klanten klagen al sinds zaterdagochtend 3 december dat ze niet meer in de app voor mobiel bankieren kunnen komen.

Daarbij speelde ook ergernis dat ING op zijn storingspagina niets meldt over dit probleem. Inmiddels is onder het kopje 'mobiel bankieren' wel melding daar. De bank legt in dat bericht uit dat de update van donderdagavond stapje voor stapje beschikbaar is gekomen voor gebruikers. Dit verklaart dus waarom sommige gebruikers wel en andere weer niet last hebben van het inlogprobleem in de Android-app.

Procedure bij Google

"We zijn met man en macht bezig om het op te lossen. Wanneer dat is gelukt, kunnen we helaas nog niet zeggen", meldt de bank op zijn storingspagina. De woordvoerster antwoordt dit ook aan AG Connect. Wat snelle uitrol betreft, is de bank net zoals elke app-maker afhankelijk van snelheid in keuring en acceptatie door Google. "Voor het ter beschikking stellen van de App in de Google Play Store zijn wij afhankelijk van Google, al is er wel een procedure om updates versneld uit te rollen bij dringende problemen."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in