Innovatie & Strategie

Klantinteractie

Indiase webbedrijven in de schijnwerpers

13 april 2012

De goudkoorts is uitgebroken op het internet in India. Het aantal internetgebruikers is de 100 miljoen gepasseerd en India is daarmee de derde speler ter wereld, na China en de VS. De markt groeide vorig jaar met 30 procent en zal de komende jaren blijven groeien, vooral door de explosie van het mobiele internet. Indiaas e-commerceplatforms, zoals airline tickets en webshops, hadden vorig jaar een omzet van ongeveer 5 miljard dollar. Dat is een fractie van de omzet in China (80 miljard), maar Indiaas groeipotentieel houdt internetondernemers wakker: de huidige 100 miljoen internetgebruikers vertegenwoordigen minder dan 10 procent van de totale Indiase bevolking.

De Indiase IT-industrie werd de afgelopen tien jaar gedomineerd door Infosys, Wipro en andere outsourcingbedrijven, maar de schijnwerpers zijn nu gericht op Snapdeal.com, MakeMyTrip en MotoExchange. Deze jonge ‘e-tailers’ zijn de nieuwe lievelingen op de beurs van Bombay (Mumbai). Ook buitenlandse bedrijven storten zich op de markt. Risicokapitaal uit Silicon Valley, Moskou en Tokio stroomt naar Indiase internetbedrijven. Het Chinese Alibaba.com, het grootste B2B-e-commercebedrijf ter wereld, groeit spectaculair in India. Het aantal Indiase SME’s (MKB’s) dat een webwinkel opent op Alibaba is nu 40.000 per maand. En Amazon heeft een Indiase webshop geopend onder de naam Junglee.com. Het bedrijf bouwt een fulfillment center in Bombay om de kolossale Indiase retailmarkt (jaaromzet 550 miljard dollar) te kunnen bedienen.

Durfkapitaal

De succesvolle IPO van MakeMyTrip.com vorig jaar op de Nasdaq was het startschot voor investeerders om zich op de Indiase markt te storten. De travelsite haalde 70 miljoen dollar op en werd daarmee gewaardeerd op het onwaarschijnlijke bedrag van 1 miljard. Er werd gefluisterd dat een zeepbel in de maak was, maar investeerders lieten zich niet afschrikken. Flipkart.com, de Indiase Amazon.com, ontving begin dit jaar 150 miljoen dollar van Amerikaanse investeerders, die het bedrijf daarmee op 850 miljoen waardeerden. Investeringen van durfinvesteerders passeerden vorig jaar de grens van 1 miljard dollar. Ook is er sprake van een toename van directe investeringen. Het Japanse Softbank kocht zich voor 200 miljoen dollar in bij InMobi, een Indiaas mobieladvertentieplatform, en het Russische DST Global, vroege investeerder in Facebook, zou plannen hebben te investeren in Flipkart en de populaire zoekmachine Justdial.

Typerend voor de explosieve groei van de sector is Snapdeal.com, een marketingplatform voor speciale aanbiedingen gemodelleerd naar het Amerikaanse Groupon. De site biedt kortingen op alle denkbare producten en diensten, van restaurants tot cosmetica. Bezoekers voeren hun plaatsnaam in en krijgen een lijst met lokale aanbiedingen, die kunnen variëren van goedkope laptops tot drastische kortingen op medische diensten (zoals 96 procent korting op een tandheelkundige behandeling bij MyDoctor, een keten van medische klinieken in Delhi). Snapdeal won vorig jaar de Red Herring Asia Award en is volgens Dataquest de beste e-commercesite in India. Vorig jaar ontving het bedrijf 12 miljoen dollar van Amerikaanse investeerders en het bedrijf heeft een overeenkomst met Visa voor exclusieve privileges voor kaarthouders. De site heeft nu 12 miljoen geregistreerde gebruikers en elke seconde meldt zich een nieuwe gebruiker aan.

Mede door het succes van Snapdeal is er een wildgroei ontstaan van websites met speciale koopjes, ook bestaande websites storten zich op het segment. Rediff, de grootste Indiase portal met bijna 100 miljoen geregistreerde gebruikers, heeft nu een ‘Daily Deals’-knop en Indiaas grootste Engelstalige krant, de India Times, heeft een knop voor ‘TimesDeal’ met dagelijkse aanbiedingen. De gerenommeerde, 160 jaar oude krant heeft zich volledig op digitale media gestort, met onder meer een banensite, een portal voor onroerend goed, een site voor huwelijksbemiddeling en zelfs een incubator voor startups.

Consolidatie

De Indiase markt zal zich volgens waarnemers geleidelijk conformeren aan het Pareto-principe (de vuistregel dat 80 procent van de markt in handen komt van 20 procent van de spelers). De eerste consolidatie in de e-commercesector is al begonnen. Vorige maand werd bekend dat Flipkart.com, Indiaas grootste e-commercebedrijf, zijn grootste concurrent Letsbuy.com heeft overgenomen. Dat kan overigens ingegeven zijn door de komst van Amazon naar India. Ook in India wordt de top tien van meest bezochte websites gedomineerd door de grote internationale spelers, zoals Google, Facebook, Yahoo en YouTube. De enige Indiase site die momenteel regelmatig in de toptien opduikt, is Rediff.com. Maar het mobiele internet zit sterk in de lift in India en het is onduidelijk wie de top tien op het mobiele net gaan domineren.

India wordt een belangrijke graadmeter voor de ontwikkeling van het mobiele web. Het aantal mobiele telefoons is vele malen groter dan het aantal pc’s en dit jaar beginnen telco's met de landelijke uitrol van 3G-netwerken. India is nu al de grootste markt voor mobiele advertenties ter wereld: vorig jaar werden maar liefst 9,7 miljard advertenties geserveerd op mobieltjes. (Indonesië, ook een markt met meer mobieltjes dan pc’s, neemt mondiaal de tweede plaats in.) 67 Procent van alle e-commerce in India vind plaats op mobieltjes. Met het mobiele internet begint de strijd om de internetconsument in zekere zin opnieuw. In 2020 heeft India naar verwachting 600 miljoen mobiele-internetgebruikers. Het is denkbaar dat de top tien van internetbedrijven er over tien jaar heel anders uitziet.

Corruptie

India is net als China een markt die door grote bedrijven niet genegeerd kan worden, maar corruptie blijft een probleem. Het land is vorig jaar opnieuw gedaald op de lijst van Transparancy International, mede door de enorme zwendel met de verkoop van 2G-licenties. De licenties leverden een fractie op van de geschatte waarde van 40 miljard dollar en zijn in februari ongeldig verklaard. Het gevolg is een schade van honderden miljoenen voor binnenlandse en buitenlandse telecombedrijven. Het Noorse Telenor heeft 721 miljoen dollar afgeschreven op zijn Indiase activiteiten, Etisalat uit de Verenigde Arabische Emiraten 820 miljoen.

2012: het jaar van de smartphone

India staat sterk in de belangstelling van de internationale mobielecontentindustrie. Het aantal mobiele gebruikers groeide vorig jaar met ruim 1 miljoen per maand en nadert de 900 miljoen, een hogere penetratiegraad dan China (73 versus 71). Grote namen als Disney, Cisco en spelers uit Japan en China storten zich op de markt, mede omdat India mogelijk een proeftuin wordt voor mobiele-internettoepassingen. Ondanks problemen in de mobiele sector – juridische kwesties met licenties, flinterdunne marges – worden miljoenen geïnvesteerd in mobiele diensten. De groeicijfers in mobile gaming illustreren het optimisme: de markt had vorig jaar een omzet van ruim 64 miljoen en zal volgens verwachtingen tot 2015 jaarlijks met 45 procent groeien tot ongeveer 400 miljoen dollar. UTV Indiagames bereikte begin dit jaar een mijlpaal met de 50 miljoenste download van zijn games op de Nokia Store (Nokia is nog altijd marktleider in India). Disney is sinds kort de grootste aandeelhouder van Indiagames.

2012 moet het jaar van de smartphone worden in India. Vorig jaar werden ongeveer 10 miljoen smartphones verkocht maar dat zal volgens onderzoeksbureau Convergence Catalyst dit jaar verdubbelen tot 20 miljoen. Nokia blijft nog het grootste merk maar Android zal Nokia’s Symbian verdringen van de eerste plaats door de lancering van diverse Android-mobieltjes in het segment 100 tot 130 dollar van onder meer Samsung en HTC. Eind 2012 zal Android naar verwachting een marktaandeel hebben van ruim 50 procent, Symbian 23 procent en Blackberry 10 procent. Apple’s iOS blijft steken op 2,3 procent.

Experts zien internetzeepbel

Indiase televisiekijkers worden de laatste maanden overspoeld met reclame voor dotcombedrijven, vooral van ‘e-tailers’. Met ruim een miljard toekomstige (web)consumenten lijkt India het land van onbegrensde mogelijkheden. Maar sommige experts waarschuwen voor een klassieke internetzeepbel. Investeerders krijgen een te rooskleurig beeld voorgespiegeld door dotcombedrijven. Bovendien bezitten dotcombedrijven een creatieve boekhouding om hun cijfers op te poetsen.

Mahesh Murthy van het investeringsfonds Seedfund in Bombay wijst erop dat e-tailers producten met verlies verkopen om marktaandeel te verwerven. Een product van 100 roepies wordt voor 70 roepies verkocht om klanten te trekken. Het verlies wordt niet in hetzelfde boekjaar afgeschreven maar als ‘investering’ geboekt en met tien roepies per jaar in drie jaar afgewaardeerd. Het gaat volgens de e-tailers om een ‘loyaliteitsinvestering’, die over enkele jaren dividend zal opleveren. Het gevolg, aldus Murthy, is een opgepompte balans die de werkelijke waarde van het bedrijf vertekent. Het Amerikaanse Groupon gebruikt naar verluidt dezelfde boekhoudkundige methode. De waardering van sommige bedrijven doet vermoeden dat er sprake is van een zeepbel, vooral in het segment e-tailers. E-tailer Flipkart.com had vorig jaar een omzet van 10 miljoen dollar maar wordt door investeerders gewaardeerd op 1 miljard, een verhouding omzet ten opzichte van de beurswaarde van 1/100. Flipkart stelt echter dat het bedrijf 30.000 bestellingen per dag verwerkt en over drie jaar een omzet verwacht van 1 miljard dollar.

Experts zien 2012 als het jaar van de waarheid voor veel e-tailers. Negen van de tien zullen het volgens insiders niet redden omdat ze de slijtageslag van kortingen en investeringen niet kunnen volhouden. Het grootste slachtoffer tot nu toe is Taggle.com, een veel besproken ‘daily deal’-site in Bangalore, dat na 18 maanden en 8,5 miljoen dollar de stekker eruit trok.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!