‘Ik wilde weer wat anders’

3 december 2010

"Ja, dat begrijp ik, dat je van Cegeka nog nooit hebt gehoord. We zijn in Nederland nog maar heel bescheiden actief. Maar dat gaat veranderen: over twee jaar draaien we mee in de Outsourcing Performance Monitor”, lacht Paul Cornelisse, sinds twee maanden directeur van Cegeka’s kersverse Outsourcing-divisie. Na vijf jaar leiding te hebben gegeven aan de sourcingadviespraktijk van EquaTerra Nederland, is Cornelisse weer terug aan de aanbiederskant van de IT-toonbank. “Ik wilde gewoon weer wat anders.” En dat wordt dus het uitbouwen van Cegeka’s ousourcingbusiness, die tot nu toe eigenlijk alleen in België een reputatie van betekenis geniet.

Maar volgens Cornelisse is Cegeka’s focus op België niet de enige oorzaak van de betrekkelijke onzichtbaarheid van het bedrijf: “We hebben best wel een aantal interessante Nederlandse klanten, zoals Van Gansewinkel, Ziut en Ewals. Het heeft, denk ik, ook te maken met de gewoonte bij Cegeka om outsourcing niet zo bij zijn naam te noemen. Dat is trouwens meer Belgisch dan specifiek Cegeka. Je neemt activiteiten over. Oké, een jaar later koop je ook de hardware. Handig. En dan zegt de klant ‘we moeten het ook eens over onze mensen hebben, want daar zien we over een paar jaar een probleem ontstaan’. Dat is een beetje de manier waarop men in België met sourcing te werk gaat. Dat is deels omdat de vakbonden er meer invloed hebben en jarenlang allergisch waren voor het woord ‘outsourcing’. Maar het heeft ook wel met de Belgische mentaliteit te maken. Nederlandse directies zijn geneigd er meteen met een strategische visie vol in te gaan, dealgericht en vol vertrouwen dat er een mooie partnership uit voortkomt. Belgen zijn meer geneigd zo’n partnership te laten groeien, door hun sourcing stapsgewijs aan te pakken. Dat is SEnD denk ik SEnD ook wel een beetje waarom zo’n adviesbedrijf als EquaTerra tamelijk lang bezig is geweest om ook in België voet aan de grond te krijgen. Ik zeg niet dat het een beter of slechter is, maar het laat wel zien waarom Cegeka de kreet ‘outsourcing’ tot dusverre niet zo openlijk voerde. Maar we krijgen straks een nieuwe site, waarop we ons wel nadrukkelijk met outsourcing presenteren.”

Maar hoe groot is Cegeka in België?
“We hebben twee tier 3-datacentra SEnD een bij onze hoofdvestiging in Hasselt en een in de universiteitsstad Leuven. In Veendenaal beschikken we over een kleiner datacentrum. Met zo’n 1500 medewerkers draaien we dit jaar waarschijnlijk een omzet van zo’n 155 miljoen euro. We zijn niet beursgenoteerd, dus over de winst mag ik niet veel meer zeggen dan dat deze duidelijk boven het gemiddelde voor de IT-sector ligt. Wat outsourcing betreft, zitten we in België qua marktaandeel samen met IBM en Belgacom in de top drie.”

En aan jou de schone taak om ook in Nederland een significant stuk van de IT-markt te claimen. Hoe wil je dat aanpakken?
“Vooral door te focussen op onze sweet-spot: middelgrote bedrijven met zo tussen de 500 en de 2500 werkplekken. Die groep zit wat IT-outsourcing betreft tussen tafellaken en servet. Grote partijen als IBM, Atos Origin en Getronics vinden deze bedrijven als klant eigenlijk niet zo interessant. Natuurlijk willen ze wel een deal maken, maar - en dat weet ik uit m’n advieservaring - in de praktijk zijn die ‘kleine klanten’ wel een sluitpost in de aandacht van het deliverymanagement, want ABN, Essent en Verkeer en Waterstaat hebben natuurlijk altijd voorrang. Daar zetten ze hun beste mensen in en daar investeren ze hun creativiteit is. Begrijpelijk. Maar voor de mkb-klanten werkt het dus niet, want die hebben in de regel juist méér aandacht nodig. Ze hebben hun IT doorgaans minder professioneel ingericht en het wordt dus juist moeilijk om daar te zorgen dat outsourcing werkt.
En dat is ook weer de reden waarom ze net zo min goed af zijn bij kleine outsourcingdienstverleners, want die hebben de vereiste expertise weer niet in huis. Die kleinere dienstverleners zijn meestal gefocust op een specifiek type oplossingen. Ze missen de breedte die nodig is om een middelgrote klant die met een heterogene legacy zit en volop in transitie is, echt verder te helpen.”

Pardon, ‘in transitie’? Toen je nog consultant was, riep je steeds dat een klant zijn IT eerst op orde moet hebben, voor hij over outsourcing kan nadenken. Het adagium van de consultants was toch altijd ‘Gebrek aan controle over IT neemt door outsourcing alleen maar toe’ ?
“Ja, en dat is nog steeds zo. Maar het slaat vooral op grote partijen die uitbesteden. Daar heeft gebrek aan controle te maken met gebrek aan discipline. Onvoldoende helderheid over verantwoordelijkheden en koninkrijkjes. Als de eigen IT-afdeling daar al jaren geen structuur in heeft kunnen afdwingen, dan kun je het als externe dienstverlener natuurlijk helemaal vergeten. Maar bij die middelgrote partijen, waar Cegeka op mikt, ligt dat toch vaak anders. Daar is het tekort aan sturing meestal niet het gevolg van politieke spelletjes in de organisatie. Het is daar meer de snelle dynamiek van groei, overnames, krimp en dergelijke die parten speelt door de aandacht van het IT-management doorlopend op operationele zaken te richten. Een hoofd IT is daar al gauw tevens projectleider van de twee zwaarste projecten en komt aan IT-strategie niet toe. En dan komen ze op het punt dat die IT een onevenredig grote kostenpost wordt, niet meer naar wens performt, niet slagvaardig is en dat de directie voor de keuze staat om een zware CIO aan te trekken of om uit te besteden. Nu, op dat punt wil Cegeka instappen. Wij kunnen hier de partner zijn die de operationele sores wegneemt, zodat de IT-baas wél zijn organisatie en eigen rol kan laten evolueren.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!