Management

Software-ontwikkeling
‘Ik ben een nuchtere brug tussen business en IT’

‘Ik ben een nuchtere brug tussen business en IT’

CIO Teun van der Vorm over zijn werk bij DPG Media.

Teun van der Vorm, CIO bij DPG Media © Teun van der Vorm
10 december 2019

CIO Teun van der Vorm over zijn werk bij DPG Media.

Na tien jaar ANWB stapte CIO Teun van der Vorm afgelopen april over naar DPG Media (voorheen De Persgroep). Vooral de ondernemende cultuur van de uitgever sprak hem aan, evenals de extra complexiteit doordat DPG Media verschillende vestigingen heeft in meerdere landen. Een van de veranderingen die hij direct doorvoerde, was de inrichting van zijn team, en de verantwoordelijkheden van de managers. “Bij DPG heerst een enorme focus op delivery. Dat is heel goed, maar ik wil dat de managers veel meer als ondernemers op een afdeling worden, waarbij ze zelf ook verantwoordelijk zijn voor zaken als people management, finance en leveranciersmanagement.”

Nieuws is van alle tijden. Van der Vorm is zelf een enthousiaste krantlezer en nieuwsgebruiker. De uitdagingen van de branche, met teruglopende krantenabonnementen en het zoeken naar nieuwe businessmodellen die lastig te bedenken zijn, spraken hem aan.

In verschillende gesprekken met DPG Media viel Van der Vorm een aantal zaken op. “DPG Media heeft veel bekende kwaliteitsmerken; van de Volkskrant tot Qmusic en van Independer tot Tweakers. Bovendien heerst er een enorm ondernemende cultuur. Het woord 'bureaucratie' lijkt hier wel besmet, haha. Ook zag ik uitdagende IT-projecten en -vraagstukken die enerzijds te maken hebben met de versnelling van IT, maar anderzijds ook met het oplossen van legacyproblemen die voortkomen uit overnames.” Ook de mensen die hij sprak, maakten dat Van der Vorm zich thuis voelde bij de uitgeverij. “Dat is denk ik wel een beetje kenmerkend voor deze branche; het zijn allemaal heel creatieve en enthousiaste mensen. Dat werkt aanstekelijk.”

Hoe verschilt je huidige functie van die bij de ANWB?

“Doordat DPG Media over verschillende grenzen heen gaat, krijgen we te maken met extra complexiteit. Dat kende ik eigenlijk niet vanuit ANWB. Daar hadden we natuurlijk wel te maken met buitenlandse steunpunten, maar die werden toch vooral vanuit Nederland gemanaged. Hier heb ik te maken met vier locaties: Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Vilvoorde. Dat vraagt om een andere manier van managen. Wat me ook opvalt, is dat er bij de ANWB veel meer aan integraal management werd gedaan. Niet alleen werden er dingen opgeleverd, maar managers waren ook verantwoordelijk voor personeelsbeleid, financiën, visie et cetera. Eigenlijk waren het kleine ondernemers op een afdeling. Dat is hier minder en dat ben ik aan het veranderen. Ik geloof meer in het ANWB-model. Hier ligt de focus vooral op delivery, waardoor zaken heel snel kunnen worden opgeleverd. Dat is niet goed of fout, het is gewoon een ander model.”

En waarin zit het inhoudelijke verschil?

“Er zijn veel overeenkomsten, hoewel we hier natuurlijk weer andere systemen gebruiken. Als je het abstraheert, lijken alle IT-organisaties feitelijk wel enorm op elkaar. Maar wat ik hier leuk vind, is dat als je naar IT kijkt, veel moderne concepten al zijn toegepast. Zo is domain-driven design – het opdelen van de architectuur in onafhankelijke delen die los van elkaar snel dingen voor elkaar kunnen krijgen – hier echt goed doorgevoerd. Daarin loopt DPG echt voorop. Dat vind ik leuk om te zien. Bovendien wordt hier heel sterk ingezet op een engineeringcultuur. Nieuwe technologie wordt ingezet om mooie producten te maken, een moderne manier van werken en softwareontwikkeling wordt sterk gestimuleerd en er wordt geëxperimenteerd met 'mob programming'. Zo lopen hier een paar technical coaches rond die daarvoor zorgen. Dat heb ik niet bedacht hoor. Dit komt allemaal op het conto van mijn voorganger.”

 

Wat is jouw grootste uitdaging bij DPG Media?

“Het wegwerken van legacy. Dat klinkt misschien heel saai, maar dat is wel het eerlijke antwoord. Een andere uitdaging is het vinden van goede medewerkers. We hadden geen eigen recruiters voor IT, maar dat is inmiddels veranderd. En natuurlijk de versnelling met technologie; het opleveren van meer waardevolle dingen tegen lagere kosten door slimmer werken en het inzetten van moderne technologie. Oh, en alles rondom data natuurlijk. Het personaliseren en analyseren van nieuwsgebruik. Er is vooralsnog weinig onderzoek of dat wat journalisten schrijven ook datgene is dat lezers willen lezen. Die analyses voeren wij uit en we proberen dat te doorgronden. Hoe werkt dat nou precies en hoe kunnen we op basis van die data onze producten helpen verbeteren?”

Wat is kracht van jouw afdeling?

“Mijn afdeling telt zo’n 400 mensen en ze zijn heel resultaatgericht. Dat helpt mij enorm, want wat bij IT ook heel belangrijk is, is marketing. Hoe staat IT op de kaart? En dat wordt bepaald door de mate waarin je in staat bent om de dingen op te leveren die het bedrijf wil hebben. IT’ers zijn van nature niet zo goed in de marketing van IT, dus daar ben ik ook mee bezig, in het uitmeten van onze successen. Dat we taart eten of de champagne opentrekken wanneer we iets moois hebben opgeleverd.”

 Wat heb je in de afgelopen maanden concreet kunnen realiseren?

“Pfoe, ik zit er natuurlijk nog niet zo lang en ik ben op een rijdende trein gesprongen waar al tempo in zat. Dus ik kan mezelf niet echt op de borst slaan voor de resultaten. Dat is echt een collectieve prestatie. Mijn rol is het bijsturen van de trein. Wat ik wel zie, is dat sinds mijn komst de kloof tussen de business en IT kleiner is geworden. Ik ben daarin een nuchtere brug. Wat ik ook heb gedaan, is het toevoegen van een extra laag in de IT-organisatie. Voorheen was de organisatie heel plat en bestond uit een CIO, twaalf managers en 400 medewerkers in allerlei teams. Daar werd ik af en toe gek van, want er komen dan zo veel operationele zaken op je bord dat je als CIO te weinig tijd hebt om strategisch bezig te zijn. Dus heb ik een tactisch-strategische tussenlaag van drie clustermanagers toegevoegd die me helpen om de richting te bepalen.”

Wie inspireert jou in je werkveld?

“Het is niet zo dat ik idolaat van iemand ben, maar ik zie wel mensen waarvan ik denk: ‘Hé, die doet het goed’. Zoals Sjoerd Blüm, de CIO van Schiphol. Met hem wissel ik af en toe ideeën en ervaringen uit op het gebied van strategie. Dan sparren we over hoe we bepaalde zaken hebben aangepakt. Erg prettig. Ook Kees Jans, CIO bij de Wehkamp Groep, kan me inspireren. Ik hoop dat ik ook altijd open blijf staan voor nieuwe ontwikkelingen, nieuwe ideeën en nieuwe mensen.”

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (novembernummer 2019). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.