Overslaan en naar de inhoud gaan

IJsselgemeenten digitaliseren huisbezoek bijstandgerechtigden

En huisbezoek kan nodig zijn om te bepalen of een inwoner recht heeft op een bijstandsuitkering, maar in deze tijden is dat lastig. Bij de IJsselgemeenten, een samenwerking van de gemeenten Capelle, Krimpen en Zuidplas, werken ze sinds de coronacrisis met een app om huisbezoeken op afstand te doen.
Smartphonegebruiker
© Pixabay CC0
Pixabay CC0

De app stelt de IJsselgemeenten in staat om bewoners vragen te laten beantwoorden en foto’s van een woning te laten maken, bijvoorbeeld van de watermeterstand en het aantal kamers. ‘Mits de persoon in kwestie natuurlijk toestemming geeft’, zegt Fred Struik, senior medewerker Intake & Handhaving bij IJsselgemeenten.

Onderzoek

‘Je zult van tevoren wat meer dan gebruikelijk onderzoek moeten doen’, zegt Struik. ‘Je moet weten wat voor woning het is, hoeveel kamers er zijn, hoe de indeling is, dat soort dingen. De appartementencomplexen in ons werkgebied kennen we wel, maar soms kom je een woning tegen die niet heel erg gebruikelijk is.’

Watergegevens

De watermeterstand kan een aanwijzing zijn dat er te veel of te weinig mensen op het adres wonen, gecombineerd met gegevens van het Nibud over het gemiddelde waterverbruik van mensen. ‘Op het moment dat je de watergegevens hebt opgevraagd en weet wat de actuele stand is, dan kan het waterverbruik erop wijzen dat er twee of meer personen wonen terwijl ze zeggen dat er maar één persoon woont. Of andersom, als er geen water verbruikt wordt terwijl iemand beweert daar te wonen.’

Toestemming

‘De meeste bewoners geven toestemming, maar een enkele keer weigeren ze en dat respecteren we.’ In dat geval kan een gewoon huisbezoek noodzakelijk zijn, als dat mogelijk, of een gesprek aan de deur. De app biedt niet in alle gevallen uitkomst: soms moet er meer zorgvuldigheid geboden worden, of spreekt de bewoner geen Nederlands en kan die de app niet gebruiken.

Discussie

Voor de crisis gebruikten de IJsselgemeenten al de ‘reguliere’ variant van deze app. Bij gewone huisbezoeken werden vragenlijsten ingevuld en foto’s gemaakt, en zo ontstond een verslag waar een bewoner voor moest tekenen. Dat kan na afloop niet gewijzigd worden en dat is volgens Struik een juridisch sterk aspect: ‘Er komt geen discussie over wat er gezegd is of wat er stond.’ Struik benadrukt dat deze manier van het gebruik tijdens de crisis, het ‘uitbesteden van een stukje werk aan de klant’, nog in de experimentele fase zit. ‘We zijn zelf ook heel benieuwd hoe het valt, met name bij de klanten.’

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in