Overslaan en naar de inhoud gaan

‘ICT stuwt dienstensector naar mondiale top’

Aan deze ongebruikelijke bundeling van initiatieven uit de creatieve en financiële sector doen 52 bedrijven en 33 kennisinstellingen en begeleidende organisaties mee. Hoewel het werkgebied van beide industrieën ver uiteen lijkt te liggen, delen ze een aantal gemeenschappelijke vraagstukken, verklaart Wil Janssen, manager Business Development bij het Telematica Instituut en een van de auteurs van het programma Diensteninnovatie in de creatieve en financiële sector.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Zo speelt voor beide ICT een zeer belangrijke rol in de ontwikkeling van diensten, maar ervaren beide de infrastructuur vaak eerder als een hindernis dan een hulpmiddel. In beide sectoren speelt consumentenvertrouwen een belangrijke rol en is groots investeren in innovatie niet gebruikelijk. De ambities liggen hoog. Zo verwacht de creatieve industrie met een European Hub for Smart Content, Experiences and Connectedness een omzetgroei van 7,9 miljard euro te kunnen realiseren en het aantal startende en middelgrote bedrijven op het gebied van cross-mediale content in acht jaar te verdubbelen.De financiële sector heeft een ‘centre of excellence’ op het gebied van financiële logistiek op het oog. Dat initiatief moet leiden tot een omzetgroei van 950 miljoen euro per jaar voor de Nederlandse dienstverleners en tegelijk het Nederlandse bedrijfsleven de besparing van jaarlijks 600 miljoen euro aan administratieve lasten opleveren die staatssecretaris Frank Heemskerk op het oog heeft. Het programma start naar verwachting in mei 2009 en heeft een looptijd van acht jaar. Voor de eerste vier jaar rekenen de deelnemers met een budget van circa 240 miljoen euro en ligt een verzoek bij de overheid daar ruim een derde aan bij te dragen. Janssen vertrouwt erop dat het kabinet in april een akkoord geeft. Lambert Nieuwenhuis, directeur van diensteninnovatiecentrum EXSER en een van de deelnemers in het programma, benadrukt dat Nederland een uitstekende uitgangspositie heeft om in Europa te groeien naar een leidende positie op het gebied van dienstenontwikkeling. De penetratie van breedbandverbindingen – dit jaar waarschijnlijk meer dan zes miljoen aansluitingen – maakt Nederland een aantrekkelijke proeftuin voor bedrijven die willen experimenteren met nieuwe diensten. Daarnaast is de Nederlandse dienstensector al goed voor 70 procent van het bruto nationaal product en is 80 procent van de beroepsbevolking actief in de dienstverlening. Het moment om een gooi te doen naar een leidende positie in Europa komt niet te vroeg. De Single Euro Payments Area (SEPA) zorgt ervoor dat de komende jaren een Europese markt voor betalingen ontstaat van 315 miljoen consumenten en 17 miljoen bedrijven. Zij hebben behoefte aan nieuwe betaalvormen op internet zoals elektronische facturering. Bovendien neemt de schaalgrootte van deze diensten toe zodat een betere concurrentiepositie ontstaat ten opzichte van mondiale aanbieders als Visa en Mastercard.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in