Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT-bedrijven verliezen glans

In opdracht van het zakenblad ondervroeg Blauw Research zo’n vijfduizend hoogopgeleiden met minimaal vier jaar werkervaring waar zij het liefst willen werken, met welk bedrijf zij het liefst zaken doen en in welk bedrijf ze het liefst investeren.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

KPN is met een zesde plaats het best scorende ICT-bedrijf. Hoofdredacteur van Incompany Magazine René Gerhardus: “KPN doet het altijd goed, als beursgenoteerd bedrijf met een solide reputatie. Getronics lift mee op dat succes, want als de ICT-dienstverlener nog zelfstandig was geweest, was het dit jaar als 52e geëindigd.” Dat lijkt een lage score, maar dat is het ten opzichte van andere ICT-bedrijven zeer zeker niet. Alleen TomTom (24e), Capgemini (28e), IBM (35e), Microsoft (36e) en ASML (41e) wisten dit jaar een plekje in de top vijftig te bemachtigen. ‘Gerenommeerde’ bedrijven als Logica en Atos Origin eindigden voor het eerst niet bij de eerste honderd en Accenture en Sun Microsystems, bijvoorbeeld, wisten niet eens een plekje bij de eerste driehonderd bedrijven te bemachtigen. “Accenture scoort al jaren slecht in het onderzoek. Dit heeft volgens Gerhardus met name te maken met de lage klanttevredenheid. Klanten kotsen ze uit, en dat vertaalt zich in een lage notering op de ranglijst voor aantrekkelijkheid”, aldus Gerhardus.Woordvoerder Christoph Linke betreurt de lage notering van zijn werkgever Logica. ”Wij nemen dit onderzoek zeer serieus, omdat het aangeeft hoe klanten en potentiële werknemers tegen je aankijken.” Hij denkt dat de keldering op de ranglijst voor een groot deel te maken heeft met het reorganisatieproces bij zijn bedrijf ten tijde van het onderzoek. “Bovendien hebben wij open gecommuniceerd dat wij mensen moesten laten gaan in hun proeftijd. We zijn zeker niet de enige, maar ik denk dat de publiciteit daaromheen van negatieve invloed op de uitslag is geweest.” Atos Origin en Accenture waren niet tijdig tot een reactie te verleiden.ICT-bedrijven scoren vooral slecht op reputatie. Gerhardus: “Qua imago zijn de meeste organisaties heel erg grijs en inwisselbaar. Bovendien doen ICT-bedrijven weinig om zichzelf zichtbaar te maken. Ze zijn vaak heel erg gericht op de korte termijn, dus de geldkraan wordt nu rigoureus dichtgedraaid, terwijl je bedrijven uit andere sectoren vaak nog wel aan corporate branding ziet doen. Bovendien loopt de medewerkerstevredenheid bij ICT-bedrijven over het algemeen terug, wat ook van invloed is op de aantrekkelijkheid onder buitenstaanders.”Marco Gianotten, van onderzoeksbureau Giarte, is niet verbaasd over de lage noteringen van ICT-bedrijven. “Dat ICT-bedrijven slecht zijn in hun communicatie, is geen nieuws. Je ziet dat de bedrijven die wel veel in beeld zijn geweest, zoals Capgemini en Ordina, goed scoren.”Capgemini, de ‘rising star’ onder de ICT-bedrijven, klom in een jaar tijd van de 54e naar de 28e plaats. “Ik denk dat we het zo goed hebben gedaan, omdat we inderdaad zichtbaar waren in diverse media, maar ook omdat we goed hebben gescoord op twee andere terreinen, te weten medewerkers- en klanttevredenheid. Hoe je overkomt bij anderen wordt erg belangrijk gevonden”, licht Capgemini-woordvoerder Madelon Kaspers toe. Met die inschatting is Gianotten het eens. “Nederlanders laten zich sterk beïnvloeden door hun omgeving. Wij luisteren nog altijd naar wat papa ervan vindt. Wat dat betreft zijn we behoorlijk conservatief.”De Giarte-directeur denkt dan ook dat het belangrijk is voor ICT-bedrijven om helder te communiceren met medewerkers en alumni. “Doe je niet anders voor dan je bent en houd het contact met je medewerkers en oud-collega’s goed. Zij bepalen je imago voor een heel groot deel. Dat bepaalt of je kunt gaan groeien de komende jaren.”Gerhardus vindt dat de branche zijn eigen glazen heeft ingegooid. “Over het algemeen gaan ICT-werkgevers niet zo duurzaam om met hun personeel. Als het even minder gaat, wordt je zo op straat gezet en als je te duur bent, word je ingeruild voor een jong, goedkoper exemplaar.” Volgens hem staan veel IT-bedrijven straks langs de zijlijn bij de jacht op goed opgeleid personeel. “Nu is het misschien niet zo’n hot item door de vacaturestops en reorganisaties, maar als de banencarrousel weer begint te draaien, zullen professionals zeker niet als eerste naar hen rennen. De recruitmentafdelingen zullen harder moeten werken om de juiste mensen op key positions te krijgen dan bedrijven uit andere sectoren die wel hoog eindigen. Dit kan je straks zeker in je groei belemmeren.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in