Loopbaan

Carriere
robot

‘Hyperautomation haalt de robot uit de mens’

Erik Gillet: kans dat mensen zich heroriënteren op arbeidsmarkt groot.

© Shutterstock
23 juni 2022

Erik Gillet: kans dat mensen zich heroriënteren op arbeidsmarkt groot.

De wereld ziet al decennia de voordelen van automatisering: saaie, herhalende taken verdwijnen uit het takenpakket van de mens, werk wordt 24 uur per dag uitgevoerd en de kosten gaan omlaag. Maar de angst bestaat dat met de huidige ‘hyperautomation’ talloze banen gaan verdwijnen. En dat gaat ook gebeuren, voorspelt Erik Gillet, founder en CEO van de Boundaryless Group. Tijdens het Service Management Congres van AG Connect gaat hij dieper in op de toekomst van de arbeidsmarkt, waar hij positief over gestemd is.

Gillet – die met zijn bedrijf andere bedrijven helpt om hun prestaties te verbeteren - spreekt inmiddels niet meer van automatisering, maar van hyperautomation. “In tegenstelling tot vroeger hoef je voor de huidige tools niet meer te kunnen programmeren. Het wordt dus steeds gemakkelijker en gebruiksvriendelijker om te automatiseren.” Daardoor worden steeds meer taken steeds sneller geautomatiseerd.

Maar dat heeft ook gevolgen buiten de IT-wereld. Het World Economic Forum voorspelt dat 85 miljoen banen gaan verdwijnen door automatisering. En dat is nu al gaande: TomTom maakte begin juni bekend dat het 10% van de banen bij het bedrijf schrapt als gevolg van automatisering. En ook Gillet verwacht dat er meer banen gaan verdwijnen, bijvoorbeeld die van vrachtwagenchauffeurs – “robots kunnen ook van A naar B navigeren en ik denk dat zelfrijdende auto’s wel een feit worden” – en van keukenhulpen bij fastfoodrestaurants.

“En ook in kantooromgevingen zijn er functies die nu al volledig geautomatiseerd kunnen worden, bijvoorbeeld die van mensen die data-entry doen. Er zijn nog steeds mensen die facturen van leveranciers moeten overtikken in systemen. Die banen gaan verdwijnen.”

Heroriënteren op de arbeidsmarkt

“Maar er komen ook 97 miljoen banen bij”, voegt Gillet toe. En dat verwachten werkgevers ook, zo bleek eerder deze maand uit onderzoek van het UWV. Dat geldt zeker voor de sector informatie en communicatie.

Het nadeel is natuurlijk dat die nieuwe banen lang niet altijd naar de mensen gaan die hun werk verliezen. Zeker bij eerdere industriële revoluties was dat vaak het geval. Mensen die vroeger bijvoorbeeld met de hand aardappels oogsten, werken nu niet per se aan de machines die hun hebben vervangen.

Service Management Congres

Meer weten over hyperautomation en wat je hiermee kunt, of over de huidige en toekomstige employee experience? Tijdens het Service Management Congres gaan we hier met experts dieper op in. Naast Erik Gillet van de Boundaryless Group komen ook onder meer HXWork-oprichter Heleen Mes, principal solution engineer Lubert Meuter van Freshworks en CTO Stephen Ley van Joost-IT aan het woord.

Het Service Management Congres vindt op dinsdag 28 juni plaats in het Van der Valk Hotel Veenendaal. Deelname is gratis.

Het hele programma zien of je aanmelden? Ga dan naar de website van ons Service Management Congres.

“Maar dat waren mensen met geringe vaardigheden op de arbeidsmarkt. Bij deze vierde revolutie gaat het veel meer om mensen met gemiddelde of veel vaardigheden. Deze mensen kunnen zich veel gemakkelijker heroriënteren op de arbeidsmarkt.” Ze kunnen bijvoorbeeld een technischer beroep uit gaan voeren.

Je baan menselijker maken

Daarnaast raakt automatisering vrijwel alle banen, verwacht Gillet. En daardoor kan het werk veel leuker worden. Automatisering neemt – zoals veel mensen inmiddels al dagelijks ervaren – saai en herhalend werk weg bij mensen. “Het kan je baan menselijker maken. De robot kan je helpen om minder robot te zijn. Je hebt immers geen bedrijfseconomie gestudeerd om de helft van de tijd data op te zitten schonen.”

Als voorbeeld noemt hij accountants. Deze mensen zijn nu vaak bezig met data opschonen en invoeren, en ervoor zorgen dat de maandafsluiting afkomt. “Maar bedrijven willen graag real-time, vooruitkijkend inzicht in de financiële zaken, en niet alleen terugkijkende overzichten na afloop van iedere maand”, verklaart Gillet. In de toekomst verandert het werk van accountants dus. “Zij kunnen veel meer gaan ondersteunen bij keuzes op basis van die data”, verklaart Gillet.

Een ander voorbeeld zit in de jeugdzorg in de VS. “Een rapport over een bezoek aan een gezin moet daar zowel binnen de organisatie als in de systemen van de staat ingevoerd worden. Dat document moet je dus classificeren en in twee systemen inladen, wat een hoop tijd kost. Maar met het nieuwe systeem sturen mensen het rapport gewoon naar een e-mailadres, waardoor het bij een virtuele werknemer terechtkomt. Die is intelligent genoeg om te zien wat voor soort rapport het is en kan het inladen in beide systemen.” De tijd die bespaard wordt – in totaal gelijk aan zo’n twaalf fulltime werknemers – kan nu dus ingezet worden om meer met de gezinnen bezig te zijn.

Baan wordt menselijker

“Mensen kunnen dus waarde gaan toevoegen bovenop wat er geautomatiseerd wordt. Ze moeten dan alleen wel bereid zijn om te opereren binnen een deels digitale omgeving en zich aan kunnen passen naar een nieuwe manier van werken, en aan de nieuwe beroepen die ontstaan.”

Gillet is dan ook hoopvol over de toekomst: “Ik denk dat hoewel er wat banen gaan verdwijnen, het gros van de mensen zich meer kan gaan ontwikkelen en dat functies leuker worden. Hyperautomation kan helpen je baan menselijker te maken. De robot helpt je om minder robot te zijn.”

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.