HP moet op diverse paarden wedden

22 december 2005
Wall Street was tot dusver zeer tevreden met Mark Hurd, de nieuwe baas van HP. Sinds maart zijn HP’s aandelen ruim 40 procent in waarde gestegen. Hurd schrapte in zijn eerste maanden 15.000 banen. Na bezuinigingen en operationele verbeteringen draaien de belangrijkste bedrijfsonderdelen weer met winst. HP’s persvoorlichters zeggen dat Hurd de vruchten plukt van plannen die zijn verguisde voorganger Carly Fiorina nog heeft ontwikkeld.
De vraag is nu welke stempel Hurd op HP gaat drukken? Fiorina ging met de controversiële overname van Compaq de strijd met Dell aan. Volgens IDC heeft Dell nu 18 procent van de pc markt en HP 16 slechts procent. Dell loopt echter de laatste maanden tegen de beperkingen van zijn directe verkoopmodel op, terwijl HP zich goed handhaaft in de moeilijke markt. HP heeft zijn winstmarge op pc’s opgekrikt van 1,2 procent een jaar geleden naar 2,8 procent op dit moment. Toch blijft dat relatief mager.
Op de suggestie dat HP zijn pc-divisie wellicht moet afstoten, zoals IBM ook deed, antwoord Hurd "Ik werk bij HP en niet bij IBM." In zijn vorige functie BIJ NRC heeft hij eerder meegemaakt dat analisten aandrongen op het afstoten van een winstgevende divisie. Hurd heeft zich zelf daar ook toe verzet, en kreeg achteraf toch gelijk. Carly Fiorina heeft vorig jaar onthuld dat het topmanagement drie keer had overwogen HP op te splitsen, maar steeds tot de conclusie was gekomen dat HP beter zijn brede productaanbod kon uitbuiten.
Hurd zet dat beleid voort, maar haalde wel als een van zijn eerste beslissingen de printer en pc-divisies uit elkaar. Todd Bradley, sinds juni hoofd van de pc-divisie, vindt de splitsing vanzelfsprekend een goed idee. "Het brengt focus in twee zeer verschillende markten", licht hij toe. Maar dat argument zou evengoed kunnen gelden voor andere onderdelen binnen HP waar focus ver te zoeken lijkt. "We hebben al meer focus gerealiseerd door decentralisatie naar regionale- en afdelingsniveaus", aldus Bradley.

Opvolging
De Imaging and Printing Group schiet alle kanten op, van printers naar fotografie, tv-toestellen en e-commerce websites. De dag voor de analistenbijeenkomst presteerde de divisie met filmstudio DreamWorks een geavanceerd videoconferentiesysteem onder de naam Halo. Recent heeft HP online fotodiensten Snapfish en Bilderservice.de overgenomen. "We hebben een kostenstructuur waardoor we websites voor onze retailpartners zoals Walgreens kunnen bouwen en runnen", zegt Vyomesh Joshi, executive VP van de printerdivisie.
Joshi leek begin dit jaar de beste papieren te hebben om Fiorina op te volgen. Zijn divisie is alles bij elkaar goed voor een omzet van 25 miljard dollar. Zou Joshi niet veel liever een zelfstandig bedrijf willen leiden? ‘Het is nog steeds een onderdeel van HP,’ stelt Joshi vast. ‘We gebruiken veel van HP’s bedrijfsmiddelen. Daardoor hebben we de kostenstructuur en groei die we nodig hebben.’

Overnames
Eind november diende de senior vice president voor HP’s software Nora Denzel haar ontslag in. Een enkeling trok daaruit de conclusie dat HP zijn software zou afstoten. Hurd heeft dat altijd categorisch ontkent en het lijkt ook erg onwaarschijnlijk. HP heeft sinds september de softwarebedrijven Peregrine, AppIQ en Trustgenix overgenomen. Tevens zouden er nog meer overnames op stapel staan. Ann Livermore, executive VP van de Technology Solutions Group, noemt de overnames logische aanvullingen op OpenView. Voor eind januari wil Livermore een permanente opvolger voor Denzel benoemen.
In consulting heeft HP geen overnameplannen meer. "Service business werkt het best met een duidelijke focus", zegt Livermore. "Je wilt geen servicebusiness die een kilometer breed en een centimeter diep is." Consulting is voor HP volgens Livermore al een miljardenbusiness geconcentreerd rond bedrijfsprocessen waar HP oplossingen voor heeft. HP versimpelt het dienstenaanbod nu van maatwerk naar meer hapklare modules. "Die bouwblokken-benadering is wat de meeste bedrijven tegenwoordig doen", zegt Steve Smith, hoofd van HP Services in zijn presentatie. "We zijn al een aardig eind op weg in die richting."

Groei
Maar hoe overtuigd Hurd’s ‘adjudanten’ ook zijn van zijn ideeën en aanpak veel visie en leiderschap gaat er niet uit. Wat precies de kern van het bedrijf is werd in New York niet heel erg duidelijk gemaakt. "Het hangt van de context af", zegt HP’s hoofd technologie en strategie Shane Robison. HP betekent heel veel verschillende dingen voor zeer veel verschillende klanten. Hurd zou ‘een klantgedreven visie’ hebben met een focus op kosten en het wegnemen van complexiteit. HP’s kracht ligt in schaal, bezweert Robison. "De groeicijfers die we jullie hebben gegeven zijn behoorlijk opwindend."
Analisten hebben echter lauw gereageerd op aangekondigde groeiprognoses van HP. Het bedrijf zoekt groei in onder andere de volgende generatie datacentra, virtualisatie en mobiele platformen. "Onze kernbusiness is waar de meeste winst vandaan komt", zegt Vyomesh Joshi. "HP is een bedrijf van 86 miljard dollar. Het is erg moeilijk met die omvang nog te kunnen groeien. Om ieder jaar 4 miljard dollar toe te kunnen voegen moet je wel op meerdere paarden wedden."
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!