Beheer

Netwerken

Hoofdpijndossier blijkt nu een voordeel

23 september 2015

De frequentieveiling in 2012 heeft de verdeling tussen de drie grote mobiele telecomaanbieders KPN, Vodafone en T-Mobile flink rechtgetrokken. De telecombedrijven hebben van de overheid ook meer mogelijkheden gekregen de frequenties naar eigen inzicht in te zetten voor spraak en data en het gebruik van de technologieën 2G, 3G en 4G. T-Mobile nam daarom twee jaar geleden het besluit het gehele netwerk opnieuw op te bouwen. Die transformatie is eind dit jaar afgerond. Volgens onafhankelijke benchmarks beschikt T-Mobile dan over een netwerk dat tot de top drie in de wereld behoort wat snelheid en dekking betreft, stelt CTO Lampros Iskos van T-Mobile Netherlands.

Een heel nieuw netwerk; dat klinkt als een kostbare operatie.
“Het was een grote investering. Alleen de stroomvoorziening en het staal van de masten zijn blijven staan. Alle apparatuur is vervangen. Deze kan meer, is veel kleiner in omvang dan de oude en verbruikt minder energie. De meerderheid van de ‘sites’ is nu verbonden met glasvezel. Het is lastig een exact bedrag te noemen maar dit jaar besteden we 150 tot 200 miljoen euro, en dat gaat al een aantal jaar zo. De investering in fiber is voor de lange termijn, die in de apparatuur voor 5 tot 7 jaar. Een groot voordeel van de vernieuwing van de apparatuur is dat we nu alle wijzigingen op afstand kunnen uitvoeren, dus zonder dat fysieke toegang nodig is tot de basisstations. Zelfs het opnieuw richten van de antennes kan op afstand plaatsvinden. Dat betekent een enorme besparing op beheerkosten.

Ook biedt dit een voordeel bij het snel naar de markt kunnen brengen van vernieuwingen. Onze volgende stap is het zelfoptimaliseren van het netwerk, waarbij op basis van bepaalde parameters de software zelf de instellingen kan wijzigen zodat de klanten de beste kwaliteit geleverd krijgen. Deze technologie is al beschikbaar maar moet nog goed worden ingeregeld en uitvoerig worden getest zodat het nooit zo kan zijn dat deze vernieuwing de klant tegenwerkt.”

Wat merken klanten van die vernieuwing?
“Wanneer we eind van dit jaar de aanpassingen klaar hebben, ervaren klanten overal in Nederland dezelfde kwaliteit van het mobiele netwerk. We gaan dat continu meten. Daarvoor gebruiken we onder meer zo’n 90.000 tests per maand, waarbij klanten feedback geven op de snelheid van het netwerk die zij ervaren. We zien nu al in de gebieden waar we klaar zijn dat de downloadsnelheid van ons netwerk beter wordt gewaardeerd dan dat van de concurrentie.

De kwaliteit van het netwerk is voor ons erg belangrijk om te laten zien dat we klaar zijn voor B2B-toepassingen, zoals voor het Internet of Things (IoT) en machine-to-machine-(M2M)communication. Voor de Internet of Things-toepassingen wordt 4G een belangrijke accesstechnologie. We verwachten daar een 35 tot 40 procent groei in de behoefte aan datacapaciteit en we zijn er klaar voor.

Je merkt ook dat de indoordekking omhoog is gegaan aan het feit dat bij ons het aantal gewone telefoongesprekken op het netwerk opeens weer omhoog is gegaan. Dat komt omdat mensen in huis makkelijker met hun mobiele telefoon kunnen bellen.”

Waardoor is het mogelijk de kwaliteit van het netwerk zo te verbeteren?
“T-Mobile heeft van oudsher veel meer antenneopstelpunten (masten) dan de concurrenten. In de Randstad hebben we bijvoorbeeld evenveel opstelpunten als alle andere aanbieders samen. De dichtheid van het netwerk was nodig om een dekkend netwerk te bouwen met de 1800 MHz-frequenties die we van oudsher hadden. Dat was destijds een hoofdpijndossier. Nu blijkt het in ons voordeel uit te werken omdat we op al die masten gebruik kunnen maken van hoge en lage frequenties voor het aanbieden van 4G-technologie, maar ook 3G en 2G. De lage frequenties van 900 MH zijn heel belangrijk om diep in gebouwen snelle dataverbindingen te kunnen leveren. Bij de hoge frequenties – 1800 MHz, 2100 MHz en 2600 MHz – gaat het om grote bandbreedte en hoge capaciteit. Na de veiling in 2012 beschikken we over evenveel spectrum als KPN en zelfs meer dan Vodafone. De combinatie van die capaciteit met de grote dichtheid van de masten biedt de mogelijkheid een hoge kwaliteit te kunnen leveren.”

Wanneer ik de dekkingskaart van augustus bekijk, zie ik nog niet overal de paarse kleur die ‘excellente dekking’ belooft. Hoe rijmt dat met de nieuwe ­doelstelling van T-Mobile iedereen overal dezelfde ­ervaring te bieden?
“Er zijn twee dingen. Het kaartje waar we nu naar kijken is de situatie eind augustus. Dus er zit nog verandering in, ook in de gebieden waar we nu al dekking hebben. Daarnaast heeft het te maken met de drempelwaarden die we gebruiken voor de kleur. Overal heb je goede indoor-dekking, maar in de regio’s met een gele kleur heb je drie streepjes en in de paarse gebieden heb je vijf streepjes.

Het is onmogelijk een netwerk te bouwen dat overal dezelfde sterkte heeft. De dips zijn echter zo dat het niveau altijd boven het minimum blijft waarboven communicatie mogelijk is. In de gele regio’s zal het evenwel niet mogelijk zijn vanuit de kelder te communiceren. Onder de mast heb je bijvoorbeeld een snelheid van 138 Mbps, maar als je 100 ­meter van de mast woont wellicht 80 Mbps. Om streaming video te kunnen gebruiken, heb je 15 tot 20 Mbps nodig. Wie video wil kijken ervaart daarom geen verschillen tussen het gebied met 138 Mbps of 80 Mbps.”

Wat betreft IoT en M2M, ondersteunt T-Mobile ook die nieuwe protocollen hiervoor?
“Alle communicatie rond IoT en M2M is gebaseerd op 4G-technologie. Maar bij IoT en M2m gaat het niet om breedband maar om smalband-verbindingen, en ja, die kunnen we aanbieden. Het voordeel van de ­opzet waarvoor we nu hebben gekozen, is bovendien dat we de nieuwe protocollen snel kunnen inrichten vanaf het netwerkcontrolecentrum. We zijn dan ook in gesprek met het internationaal hoofdkantoor om volgend jaar in Nederland een aantal pilots hiermee te doen.

De Nederlandse organisatie is de eerste in de T-Mobile-groep die op de nieuwe manier het netwerk heeft ingericht. Daarbij is de Nederlandse markt ook een goede testmarkt. De bevolking omarmt doorgaans nieuwe technologie goed en heeft een grote behoefte aan bandbreedte. In andere landen is de vraag naar grote capaciteit minder hoog. Het uitgangspunt van de groep is dit netwerk uiteindelijk uit te rollen over alle landenorganisaties.”

Kan het netwerk ook direct 5G aan?
“5G is een grote verandering in technologie. Laten er eerst maar eens specificaties worden vastgesteld. Als Deutsche Telekomgroep nemen we actief deel aan dit standaardisatieproces. We gaan uit van de afronding van dit proces in 2018. De eerste apparatuur komt niet beschikbaar voor 2019 of 2020. Voor mij is 4G met alle bovenliggende technologie voldoende om de ­komende 4 tot 5 jaar in de behoefte te voorzien. Het grote verschil dat 5G gaat maken, afgeleid van de specificaties, is de sterke verlaging van de latency. Daardoor krijg je veel meer mogelijkheden echt een ­real-time communicatie te voeren.”

Gaat 5G een customer-pull worden of een ­technology-push?
“De operators hebben straks 5G nodig voor de efficiency van hun ­netwerk. 5G is volledig transparant wat betreft de frequentiebanden waarop de technologie wordt gebuikt. We kunnen daarom meer ­verschillende bandbreedten aggregeren. Tegelijk zie je dat wanneer techniek een verbetering mogelijk maakt, deze altijd direct wordt opgepikt door de markt. En de mogelijkheden van 4G nog lang niet zijn uitgeput. Neem bijvoorbeeld live streaming van eigen video’s via Periscope, of bellen met WhatsApp. Voor beide heb je een naadloze 4G-verbinding nodig. Als je 60 procent van de tijd merkt dat het niet werkt, heb je al snel het idee dat zo’n app het niet goed doet. Wanneer een gebruiker nu wel altijd een goede 4G-verbinding heeft, zul je zien dat het een hoge vlucht gaat nemen. En 5G zal op vergelijkbare manier het gebruik van nieuwe diensten gaan uitlokken.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!