Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoger onderwijs ontbeert ICT-regisseur

Gezien de (inter)nationaal zelfgekozen dynamiek in de onderwijswereld is centrale ICT-regie binnen de Nederlandse hogescholen hard nodig. Deze dynamiek is enerzijds het resultaat van politieke keuzes binnen de Europese Unie om de internationale mobiliteit van studenten te verhogen. Anderzijds hebben onderwijsinstellingen gekozen voor vraaggestuurd (klantvraag is leidend) en competentiegericht onderwijs.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Centrale ICT-regie is noodzakelijk om zowel op strategisch (concurrentievoordeel), tactisch (het niveau van adequate sturing) als operationeel niveau (de ‘werkvloer’) de voordelen van ICT te kunnen benutten. Veel organisaties buiten het onderwijs hebben daarom een CIO als centrale ICT-regisseur. De CIO is de persoon die inhoud geeft aan de deugdelijkheid van het ICT-bestuur en -beleid binnen de organisatie, de IT-governance. Binnen de instellingen voor hoger onderwijs echter wordt de term ‘CIO’ formeel meestal niet gebruikt. Dit heeft vooral te maken met het feit dat een CIO zich op het hoogste bestuurlijke niveau moet bewegen om invloed te kunnen hebben op het gebied van ICT en bedrijfsvoering, en vanzelfsprekend iemand is die verstand van zaken heeft. Door een gebrek aan kennis van en affiniteit met ICT voldoet de gemiddelde Nederlandse onderwijsbestuurder niet aan deze vereisten. De taken die behoren tot het domein van de CIO worden echter wel degelijk uitgevoerd. In de praktijk kunnen deze bij meerdere personen tegelijk belegd zijn die zich zelf ergens in de organisatiestructuur bevinden, met alle lijnperikelen van dien. Door een gebrek aan kennis van of affiniteit met ICT delegeren onderwijsbestuurders graag de CIO-functie, echter zonder het bijbehorende mandaat. Dit leidt op het gebied van ICT en onderwijslogistiek tot regieloze onderwijsinstellingen waarin de traditionele onderwijsverkokering niet wordt doorbroken en waar iedere opleiding of docent met bijbehorende financiële consequenties zijn eigen onderwijsomgeving creëert. Gevolg is een verspilling van tijd, geld en een gebrek aan noodzakelijke onderwijsverbetering. Een verbetering die in het licht van politieke doelen ten aanzien van de Europese kenniseconomie bitter hard nodig is.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in