Innovatie & Strategie

Hoe webwinkelreus vidaXL z’n IT moderniseert
Pakhuisbeheer in de cloud voor ‘trage consumentengoederen’.
De coronacrisis heeft het belang van goede logistiek pijnlijk duidelijk gemaakt. Haperingen in supplychains hebben bij sommige winkels lege schappen opgeleverd. Daar tegenover staat plots opgelaaide groei en een flinke boost voor e-commerce. Een van de daarvan profiterende partijen is de Nederlands online-retailer vidaXL, een logistieke reus die z’n IT zeer serieus neemt. “Er is geen ‘business en IT’; zonder IT is er géén business. En vice versa natuurlijk.”
Het in Venlo gezetelde vidaXL is in 2006 opgericht door twee studievrienden om pokersetjes voor thuisspelers te importeren uit China. Verkoop gebeurde aanvankelijk vooral via eBay in Duitsland. Nu, zo’n vijftien jaar én de coronacrisis later, is vidaXL een gigantische logistieke machine die van alles verkoopt. Met focus op zogeheten ‘slow moving consumer goods’, met daarnaast nog andere soorten goederen.
Van pokersets naar tuintafels
De categorie van ‘trage consumentengoederen’ omvat spullen die de koper niet heel vaak koopt. Huis- en tuinproducten, die in de regel wat grotere pakketten zijn. Denk aan tuintafels. Maar ook doe-het-zelf producten, die een wat snellere ‘omlooptijd’ kunnen hebben. Voor het behoorlijke brede aanbod van vidaXL heeft het Nederlandse bedrijf enorme pakhuizen op vier continenten en een serieuze IT-operatie waar alles op draait.
Nog wat indrukwekkende cijfers: meer dan 700.000 vierkante meter aan warehouses wereldwijd, waar vorig jaar meer dan 12 miljoen pakketten doorheen zijn gegaan. Denk hierbij dus aan tienduizenden verscheepte containers, de inhoud daarvan uitladen, verdelen, opslaan, sorteren, weer verzenden, en dat dan in tienduizenden trailers méér dan de aanvoerende containers.
SAP in Google-cloud
Recente IT-mijlpaal is migratie van SAP’s oplossing voor pakhuisbeheer. Dat EWM (Extended Warehouse Management) draait bij vidaXL naast SAP’s ERP-systeem S/4HANA. De EWM-implementatie is in de cloudomgeving van Google gehangen. Migratie en moderniseren voor het faciliteren van bedrijfsgroei.
Een uitleg over dit ambitieuze IT-project voor het snelgroeiende vidaXL krijgt AG Connect van Raoul Crutzen, product owner voor logistiek en supplychain management (SCM). Daarbij schijnt hij ook licht op de logistieke sector, waar met IT nog een wereld valt te winnen. Logistieke dienstverleners werken met kleine, in de loop der jaren afgeknepen marges, vertelt Crutzen. IT wordt daar dan ook vaak gezien als een ‘cost centre’, als overhead. “Áls ze al aparte IT hebben”, voegt hij toe.
Registreren
- Direct toegang tot AGConnect.nl
- Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
- 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl
Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!