Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe ver we kunnen gaan met het beïnvloeden van gedrag?

Data worden door veel organisaties gebruikt om betere inzichten te krijgen en hun doelen meer effectief te bereiken. Door data selectief te gebruiken, kunnen ook meningen gedrag worden beïnvloed. Technisch zijn er nauwelijks beperkingen. Is dat wenselijk? Of zijn grenzen noodzakelijk?
Marlboro Man
© CC BY-SA 2.0 Flickr - cropped from original
CC BY-SA 2.0 Flickr - cropped from o

Framen is selectief datagebruik, specifiek voor doel en doelgroep. De selectie is gericht op het creëren van een beeld of een mening door herhaling en verspreiding van selectieve informatie. “Constant repetition reinforces and enhances neural circuits, enhances memorability and encourages acceptance of the frame”, stelt Marshall Soules, voorheen professor aan de Vancouver Island University en nu mediaconsultant. Het effect van framen wordt versterkt doordat leden van een groep de neiging hebben mee te gaan met wat de groep vindt (sociale bewijslast). Roken werd lang normaal, lekker en niet ongezond gevonden. We deden het bijna allemaal. Het kostte tientallen jaren om ons – de groep – van het tegendeel te overtuigen. Experts spraken elkaar tegen. Dat doet denken aan de discussie over vervuiling van de wereld. Wat is waar?

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in