Robot.

Hoe richt je de ideale robot workforce in

Zes tips voor Robotic Process Automation.

Robot. © Flickr/Creative Commons Chris Isherwood
26 september 2017

Robotic Process Automation, de inzet van software die 'toetsenbordtaken' van mensen overneemt, is sterk in opmars. Vooral in backoffices, en als het daar bevalt, al gauw ook in datacenters. Alleen zijn de best practices nog niet uitgekristalliseerd.

Dom herhalend toetsenbord- en beeldschermwerk komt nog altijd heel veel voor. Virtuele robots kunnen kantoorwerkers het 'domme' werk uit handen nemen. Robotic Process Automation, of kortweg RPA, heet dat.

Heel erg hightech is RPA niet eens. Anders dan bij robotics in het frontoffice komt aan process robotics in backoffices nauwelijks machine learning of cognitive computing te pas. Veeleer gaat het om veredelde scripting in combinatie met een krachtige trucendoos om lees- en schrijftoegang te krijgen tot data en applicaties, die nooit werden ontworpen om door iets anders dan mensen te worden gebruikt.

Niet alleen zijn de virtuele procesrobots sneller, goedkoper en trefzekerder dan menselijke werknemers, vaak zijn ze ook dé manier om in een vloek en een zucht procesveranderingen door te voeren die normaliter kostbaar en tijdrovend functioneel applicatieonderhoud zouden vergen. Businesscases voor procesrobotica zijn doorgaans snel gemaakt. Maar dat betekent allerminst dat RPA vanuit IT-perspectief probleemloos is. Wat rondvragen bij kenners leverde een zestal potentiële valkuilen op.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Inloggen

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!