Innovatie & Strategie

Personal Tech
Huawei

Hoe Huawei van grote onbekende naar top3-speler groeide in Europa

Huawei hijgt Apple en Samsung in de nek en is soms zelfs al groter in de Europese smartphonemarkt. Hoe doet het dat?

8 november 2018

Huawei hijgt Apple en Samsung in de nek en is soms zelfs al groter in de Europese smartphonemarkt. Hoe doet het dat?

De afgelopen jaren timmerde Huawei flink aan de weg met haar smartphones voor de consumentenmarkt in Europa. Het ontwikkelde zich van een onbekende partij tot een top3-speler en in sommige landen heeft de Chinese leverancier soms al meer marktaandeel dan Apple of Samsung.

Aanvankelijk concentreerde Huawei zich vooral op de zakelijke markt. Het levert bijvoorbeeld complete netwerken voor telecommunicatie, waaronder ook voor de opgebouwde 4G-netwerken en straks ook voor 5G. Maar sinds een paar jaar concentreert het Chinese bedrijf zich steeds meer op de consumentenmarkt. Het assortiment van tablets, smartphones en mobiel internet-producten wordt steeds verder uitgebreid.

En dat legt Huawei geen windeieren. In China is Huawei marktleider in de consumentenmarkt sinds het derde kwartaal van 2015. In Duitsland is het al de nummer 2 en in Frankrijk nummer 3. En in Spanje en Italië weet Huawei in sommige maanden al zowel Samsung als Apple te verslaan. Ook in Nederland timmert Huawei hard aan de weg met een marktaandeel van 14 procent, goed voor een derde positie.

Toch gaat het Vincent Pang, president van Huawei in West-Europa, en Walter Ji, baas van de consumententak in dezelfde regio, niet hard genoeg. In een gesprek met Europese journalisten tijdens het Eco-Connect Event in Rome dat deze week wordt gehouden, zeggen de twee topmannen dat de verkopen vergeleken met China en andere Aziatische landen de laatste tijd minder hard groeien. “Dus er moet een tandje bij. We gaan ons op de middellange termijn voor onze productlijn voor mobieltjes en tablets meer op de zakelijke markt richten en ook meer de nadruk leggen op het hogere segment. Daarnaast blijven we natuurlijk goedkope modellen op de markt brengen”, kondigt Pang aan.

Grootste buitenadvertentie ooit

Pang vertelt dat Huawei de laatste tijd anders met de ‘branding’ omgaat in Europa. “We brengen meer lokale content in advertenties, die mensen aanspreekt. Zo is in de campagne in Italië gebruik gemaakt van de beroemde kathedraal van Milaan op een artistieke manier. Daarnaast proberen we op te vallen met ludieke acties. Zo hebben we het record van grootste buitenadvertentie verbroken en komen we in het Guinness Book of Records.” De advertentie – een foto gemaakt met een mobieltje van Huawei door de beroemde fotograaf Eugenio Recuenco - hangt in Madrid en is maar liefst 5673 vierkante meter groot.

Daarnaast sponsort Huawei een aantal toonaangevende sportteams, zoals PSG in Frankrijk. Ji: “Dat helpt ons enorm qua naamsbekendheid. Bovendien weten steeds meer mensen door de radio- en tv-campagnes hoe ze onze naam moeten uitspreken, want dat is nog wel een dingetje buiten China”, lacht hij.

De P20 Pro is Huawei’s vlaggenschip. Het toestel is energiezuinig en beschikt over een uitstekende camera met 40 megapixel resolutie  Volgens Pang blijft zijn bedrijf de komende tijd inzetten op een grote batterij die lang meegaat, een groot scherm, draadloos opladen en een goede camera. “Daar zijn we goed in, dus dat moet je niet wijzigen. Bovendien staan we bekend om de goede prijs/kwaliteitsverhouding.”

Hoge verwachtingen van 5G

Hij onthult verder dat Huawei in Barcelona in het derde kwartaal van 2019 een eerste 5G-smartphone zal lanceren met een groot scherm. Huawei heeft al verschillende pilotprojecten gedaan met 5G in Europa. Zoals samen met telecomproviders als Vodafone en Telefonica, met name in Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Maar ook in Nederland – bijvoorbeeld in de haven van Rotterdam.

Veel achterdocht

Pang geeft toe dat Huawei als Chinees bedrijf soms last heeft van de achterdocht bij zowel consumenten als bedrijven en overheden. Dat speelt met name in de Verenigde Staten en Australië, maar ook in Europa speelt dit sentiment soms op. “Maar Europa is wat dit betreft een veel prettigere markt dan de VS. Er is nooit druk uitgeoefend door de EU of individuele landen in Europa op ons om iets aan te passen."

"We zijn in al die jaren dat we in Europa actief zijn ook nog nooit in opspraak geweest. We zijn een publiek bedrijf en we houden ons overall netjes aan de regels. We kunnen het ons niet permitteren om risico’s te nemen op dat vlak. We zijn juist heel erg gericht op openheid en transparantie en werken liefst zo veel mogelijk samen met andere partijen.” Deze aanpak heeft Huawei tot op heden geen windeieren gelegd: van grote onbekende tot grote speler in de top 3.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
1
Reacties
Bop 12 november 2018 19:10

Ja, dat 'dingetje' van uitspraak is ook in Nederland nogal belachelijk met dat 'hoe-a-wij' wat ik steeds in reclames hoor.

Zo lui om niet de moeite te nemen dat eerst eens uit te zoeken. Beluister maar hoe het hoort te klinken ('hoewee').
https://forvo.com/word/huawei/#wuu

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.