Loopbaan

Carriere
Amsterdam

Hoe de slag om IT-talent wordt gevoerd in Amsterdam

Amsterdamse werkgevers zetten alle zeilen bij om ICT-vacatures in te vullen.

Arena © CC0
1 februari 2018

Amsterdamse werkgevers zetten alle zeilen bij om ICT-vacatures in te vullen.

IT-vacatures zijn overal steeds lastiger in te vullen, maar Amsterdam spant de kroon. Hoe slagen werkgevers in de hoofdstad er toch in om talen aan zich te verbinden? AG Connect maakte een rondje langs de velden.

Bepaalde vacatures zijn in de hoofdstad nog moeilijk te vervullen dan op andere plaatsen. Dat geldt met name voor IT-vacatures. De moeilijkste vacature in Amsterdam om binnen twee maanden te vervullen, is applicatieontwikkelaar. Uit gegevens van Indeed bleek onlangs dat ruim twee derde van deze openstaande functies voor applicatieontwikkelaars langer dan zestig dagen online blijft staan. Verder zijn vacatures voor de functie van servicetechnicus en voor functies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) moeilijk te vervullen. Android-developers staan ook nog in de top 10 van moeilijkst vervulbare vacatures.

Hoewel het aantal werkzoekenden met een technische achtergrond op zoek naar een baan in Amsterdam is toegenomen, blijkt de arbeidsmarkt toch nog te krap te zijn. In de hoofdstad zitten ontzettend veel IT-bedrijven en landelijk blijft het aanbod van (aankomende) IT-professionals ver achter bij de vraag. AG Connect sprak met 5 bedrijven uit Amsterdam hoe zij proberen talent aan zich te verbinden. Van aparte doelgroepenbenadering, tot snacks en opties, van het verkorten van sollicitatieprocedures tot het zelf omscholen van niet-IT’ers tot IT’ers.

Juiste wervingsbeleid ontbreekt

Volgens de Job Applicant Confidence Index (JACI) van PageGroup, die ieder kwartaal de stemming op de arbeidsmarkt meet, ontbreekt het veel werkgevers aan het juiste wervingsbeleid. “Organisaties zullen serieus moeten gaan investeren in de persoonlijke ontwikkeling van werknemers, anders lopen ze talent mis”, stelt Joost Fortuin, Managing Director van PageGroup Nederland. Hij ziet nog altijd bedrijven die zich niet realiseren dat de arbeidsmarkt volledig is veranderd. “Afgestudeerden hebben de banen voor het uitkiezen. Werkgevers zullen daarom veel harder moeten rennen om de beste mensen binnen te halen.”

De macht is dus aan het verschuiven van werkgevers naar kandidaten. “Bedrijven die achterover leunen zijn een overblijfsel van de crisisjaren, toen er meer dan genoeg kandidaten waren om uit te kiezen. Maar die tijd is nu echt voorbij. Werkgevers die hun wervingsbeleid vorig jaar nog niet hebben aangepast, moeten dat zeker in hun lijstje met goede voornemens voor 2018 opnemen”, aldus Fortuin.

Flexibiliteit belangrijker dan salaris

Om talent aan te trekken zullen bedrijven zich beter aan kandidaten moeten verkopen. Zo vinden veel werknemers dat bedrijven te weinig investeren in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Slechts 39 procent is tevreden over zijn of haar werk-privébalans, wat een daling is van 3 procent ten opzichte van een jaar geleden. De tevredenheid over de ontwikkeling van vaardigheden is met 8 procent gedaald tot 58 procent.

De cijfers verbazen Joost Fortuin niet. “Als een kandidaat verschillende aanbiedingen van werkgevers tegen elkaar kan afwegen, stelt zij of hij hogere eisen. Een goed salaris is niet voldoende meer: flexibiliteit en goede mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen wegen veel zwaarder.”

AG Connect benaderde 5 bedrijven met (hoofd)kantoren in Amsterdam om te vragen hoe zij de strijd om IT-talent denken te gaan winnen: Enable-U, Hyarchis, Lightspeed, Onguard en QNH Consulting.

QNH: voor elke doelgroep een andere methode en medium

Mylène Nijman, Corporate Recruiter bij QNH Consulting zegt met bijna 500 medewerkers continu op zoek te zijn naar goede IT-professionals. Daarom heeft het bedrijf doorlopend vacatures open staan. Het hoofdkantoor staat in Amsterdam, maar er zijn ook vestigingen in Maastricht, Groningen en Eindhoven, en in België (Hasselt). “Op dit moment hebben we zo’n 12 IT-vacatures. Met name senior professionals met meer ervaring zijn een stuk schaarser, waardoor deze functies minder snel worden ingevuld. Dat geldt vooral voor applicatiedevelopment en senior professionals binnen business analytics.”

Zij merkt dat er vooral in de randstad meer vraag dan aanbod is. “IT-professionals worden continu benaderd voor functies door zowel organisaties als tussenpartijen. Veelal is zelf actief op zoek moeten naar een baan onnodig. Als een IT-professional op zoek is naar een nieuwe uitdaging is er keuze uit verschillende organisaties en type rollen. Wil je intern aan de slag of liever binnen de consultancy, bij een startup of een bedrijf met een trackrecord, een organisatie met één vakgebied of juist een breder georiënteerde organisatie waar kruisbestuiving is? De uitdaging is ervoor te zorgen dat de professional uiteindelijk bij jou aan tafel zit.”

Nijman realiseert zich dat werkgevers zich tegenwoordig echt goed moeten ‘verkopen’. QNH benaderen IT-talent actief, bijvoorbeeld via LinkedIn. “We hebben een langlopende wervingscampagne - Colour your future - maar er is geen universele methode om iedere doelgroep aan te spreken. Daarom zoeken we voor elke doelgroep geschikte methodes en een passend medium. Zo geven we om Youngsters te bereiken diverse gastcolleges op hogescholen en bij studentenverenigingen. Daarnaast zetten we in op social media.” Zo gebruikt het bedrijf Instagram om de werksfeer bij QNH weer te geven. Ook geeft het via video’s een kijkje op de werkvloer. “Dit is een mooie manier om niet alleen de Youngsters te bereiken maar alle doelgroepen.”

Om ook de wat meer ervaren IT’ers aan te spreken deelt QNH inhoudelijke content op diverse media. “We geven presentaties op events en schrijven artikelen en blogs. Daarmee laten we zien dat QNH voldoende kennis en kunde in huis heeft om ook meer ervaren IT’ers uit te dagen en te helpen bij hun ontwikkeling. Deze content ondersteunt ons niet alleen bij het werven, ook de professionals die al bij QNH in dienst zijn beleven plezier aan het tonen van onze early implementer-rol in de markt”, vertelt Nijman.

Daarnaast heeft het bedrijf de Qniversity in het leven geroepen, waarmee geïnvesteerd wordt in de ontwikkeling van medewerkers. “Wij geloven in work hard, play hard. Sportieve uitjes als wintersport, hardlopen of hockeyen, maar ook feesten, kennissessies, teamuitjes en sprekersavonden dragen bij aan het binden van onze IT’ers en het binnenhalen van nieuw talent. Bevlogen medewerkers zorgen bij ons nog altijd voor de meeste nieuwe IT-aanwinsten.”

Onguard: sollicitanten het zo makkelijk mogelijk maken

Voor softwareontwikkelaar Onguard is het volgens HR-manager Antoinette Haverkamp heel belangrijk om continu het beste IT-talent in de organisatie aanwezig te hebben. Het bedrijf is dan ook doorlopend op zoek naar IT-professionals. “Op dit moment staan er bij ons 21 IT-vacatures open, hoofdzakelijk voor developers en support engineers. We merken dat de IT-professionals die wij graag aan ons willen binden, schaars zijn. Zelf zetten we dan ook alle middelen in om te laten zien wat wij als Onguard te bieden hebben en waarom een IT’er bij ons een mooie carrièrekans heeft.”

Waar vroeger sollicitanten goed hun best moesten doen om zichzelf aan een bedrijf te verkopen, ziet Haverkamp dat IT-professionals tegenwoordig vijf verschillende aanbiedingen tegelijk krijgen. “Ze kunnen kiezen. We willen het hen dan ook graag zo makkelijk mogelijk maken door bijvoorbeeld de sollicitatieprocedure te verkorten. Bij ons weet een IT-professional dezelfde dag al of hij bij ons kan starten of niet.”

Onguard werkt op de supportafdeling veelal met starters. “We merken dat hbo’ers startersfuncties al gauw over het hoofd zien, omdat ze geneigd zijn om hoog in te zetten en de inhoud van deze functie wellicht onderschatten.” Het bedrijf werft op verschillende manieren, waaronder actief via LinkedIn. “Ook zijn we onlangs begonnen met een traineeship en werken we met een kort onboardingstraject en besteden we veel aandacht aan de employer branding.” Onlangs heeft Onguard een complete ‘rebranding’ gehad.

Daarnaast heeft het softwarebedrijf een aantrekkelijke regeling voor collega’s die iemand aanbrengen uit hun eigen netwerk. “Goede mensen hebben vaak ook goede mensen in hun netwerk. Op deze manier benutten we dat netwerk optimaal en verdienen onze collega’s er ook nog een leuk extraatje mee.” Net als QNH deelt Onguard inhoudelijke content zoals blogs, whitepapers en artikelen via diverse media. Het wil zo laten zien dat medewerkers over veel kennis beschikken die ze graag willen overdragen.

Enable U: Op zoek naar non-IT’ers en die omscholen

Enable U wil dit jaar met minimaal tien mensen groeien. De vacature voor Integratie Consultant staat eigenlijk het hele jaar open en het afgelopen jaar zijn in totaal al 10 integratieconsultants aangenomen. Vooral op medior en senior niveau wordt het steeds lastiger om IT-vacatures in te vullen. “Sollicitatieprocessen duren hier lang: het duurt meestal 3 tot 5 maanden voordat we een dergelijke vacature gevuld hebben. Als je dit vergelijkt met andere vacatures, is dat erg lang. Wij hebben bijvoorbeeld recentelijk binnen één maand een nieuwe office manager en een marketingmedewerker aangenomen”, vertelt HR-Manager Judith Veenstra.

Wat haar opvalt is dat afgestudeerde IT’ers vaak niet de kennis hebben, die vanuit de markt wordt gewenst. “Zo vormt integratie echt een niche binnen de IT, waarbij er weinig aansluiting is bij de meeste IT-studies. Daarnaast is het dringen geblazen om de goede IT’ers voor je te winnen. Naast dat je een aantrekkelijke werkgever moet zijn, merken we dat goede IT’ers zo gewild zijn dat de arbeidsvoorwaarden soms buiten proportie zijn.”

Omdat de markt van goede IT’ers krap is, is Enable U zelf op zoek gegaan naar getalenteerde bèta-mensen, ongeacht hun studieachtergrond. “Zo hebben wij bijvoorbeeld een vulkanoloog, archeoloog, biogeneticus en scheikundige in dienst, die inmiddels uitgegroeid zijn tot IT-specialisten.” In samenwerking met Young Capital heeft de integratiespecialist een opleidingstraject opgezet, waarbij het non-IT’ers opleidt tot IT’er. “Ze volgen eerst een Java-traineeship bij Young Capital en worden vervolgens on-the-job bij ons opgeleid. Zodra ze bij ons aan de slag gaan krijgen ze een ervaren buddy, waarmee ze de boer op gaan en projecten uitvoeren.” Door de gemêleerde achtergrond van de werknemers ziet Veenstra veel verschillende inzichten, wat een frisse kijk geeft op de operatie.

Enable U heeft daarnaast een aantal externe bureaus waarmee het samenwerkt. “Daar komen af en toe juweeltjes uit. Wij werken ook veel met LinkedIn, waarbij we proactief interessante kandidaten benaderen. Tijdens de gesprekken vinden wij het belangrijk dat onze bedrijfscultuur duidelijk wordt, waarin onze Integratie Consultants veel vrijheid en afwisseling krijgen in hun baan. Daarnaast is de sfeer informeel en zorgen we dat we vaak samenkomen om leuke activiteiten te doen. Zo zijn we bijvoorbeeld afgelopen week met zijn allen gaan varen tijdens het Amsterdam Light Festival en zijn we afgelopen jaar een weekend gaan survivallen in de Ardennen. Wat ook helpt is onze werken bij-site, waarop werknemers gave projecten delen die ze hebben gedaan.”

Hyarchis: Vooral via-via, want culturele fit is belangrijk

Hyarchis heeft in Amsterdam momenteel 5 vacatures openstaan: een Applicatie consultant, een Business Development Manager Accountancy, een Web Developer, een Junior .NET Developer en een Senior. NET Developer. Hoe lastig het is om vacatures in te vullen hangt volgens Unit Manager Celeste Gerding af van de IT-functie. “Het is het lastigst om goede developers te vinden en zij beschikken dan ook over een goede onderhandelingspositie. Zij zetten dan ook hoger in op salaris. Aan de andere kant zijn beheerders juist weer makkelijker te vinden. Dit komt omdat veel organisaties juist willen bezuinigen op beheer en dit liever outsourcen."

Hyarchis probeert de IT-functies momenteel op te vullen met behulp van recruiters en door outsourcing. “Daarnaast houden onze huidige collega’s de omgeving ook goed in de gaten. Contacten die via-via worden aangedragen zijn vaak ook contacten die passen bij de organisatie. Want de culturele fit is natuurlijk ook belangrijk!”

Lightspeed: Iedereen moet happy zijn

Het Canadese bedrijf Lightspeed heeft een cloudgebaseerd kassasysteem voor de horeca en retail en het hoofdkantoor in Nederland is gevestigd in Amsterdam. Op dit kantoor staan momenteel twee IT-posities open. “Dit is wel een momentopname, dit aantal wisselt continu omdat we flink willen groeien”, vertelt Hjalte Niehorster, Senior Product Manager eCommerce. Het vinden van developers binnen een grote stad zorgt volgens Niehorster altijd voor een uitdaging. “Amsterdam is aantrekkelijk voor vele grote tech-bedrijven zoals Facebook, Google, Atlassian, TravelBird en Booking. Als groeiend en opkomend bedrijf is het lastig om op te bieden tegen de naamsbekendheid van deze grote spelers.”

De vacatures die het langst open staan hebben te maken met het onderhouden van de infrastructuur en DevOps. “De kennis die hiervoor nodig is, is specialistisch en zeer gewild. Dit zorgt voor schaarste en maakt het dus moeilijker om deze personen te vinden.” Niehorster benadrukt dat developers aangemoedigd en gefaciliteerd worden om zelf beslissingen te maken. “Onze developers worden vanaf begin af aan betrokken bij het zoeken naar oplossingen voor onze klanten. In de industrie zie je veelal dat developers het verst weg staan van de klant. Wij willen juist het tegenovergestelde: zij moeten dicht bij de klant staan. Zo weten ze wat er speelt en hoe ze het probleem van de klant kunnen oplossen.”

Niehorster wil om talent te vinden zo dicht mogelijk bij het developersnetwerk zijn. “Zo zijn er vaak Lightspeeders aanwezig op netwerkevenementen en Dev Meetups.” Het bedrijf vindt het belangrijk dat iedereen onderdeel is van het succes. Daarom krijgen alle medewerkers opties toegekend. “Zo worden ze vanzelf shareholder en delen ze dus automatisch mee binnen het succes van het bedrijf. Om onze medewerkers happy te houden gedurende de werkdag verzorgt een cateraar elke dag een uitgebreide lunch. Bij een jong bedrijf horen veel feestjes, een volle koelkast met bier en wijn voor de vrijdagmiddagen en genoeg snacks.”

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.