Innovatie & Strategie

Analytics
Hoe de simulator de basisopstelling voor een raceweekend oplevert

Hoe de simulator de basisopstelling voor een raceweekend oplevert

Simracer Atze Kerkhof over het belang van simulatoren voor een Formule1-team.

© Williams
21 april 2020

Simracer Atze Kerkhof over het belang van simulatoren voor een Formule1-team.

Thuissimulatoren worden door coureurs onder meer gebruikt om de circuits goed te leren kennen. Maar de echte simulatoren in de Formule 1 worden vooral gebruikt voor reverse engineering, zegt Atze Kerkhof, professioneel simracer en racemaatje van onder meer Max Verstappen.

De Formule 1 is zo’n beetje de enige klasse waarbij de teams hun wagens volledig zelf mogen ontwerpen en ontwikkelen. Aangezien het aantal testmomenten op de baan beperkt is door de autosportfederatie FIA, zijn teams afhankelijk van windtunnels en simulatoren om data te verzamelen voor het optimaliseren van hun ontwerp en de afstelling. “Alles wat een team doet, wordt eerst in de simulator getest”, vertelt Kerkhof, die zelf drie jaar als engineer op het circuit werkte.

“Dan wordt beoordeeld of het een succes is en of het in de wagen zelf moet komen.” De correlatie tussen de simulator en de auto is dus cruciaal. Het model in de simulator moet precies overeenkomen met de fysieke wagen. “De teams die dit het beste voor elkaar hebben, hebben een voorsprong, want zij kunnen relatief goedkoop veel zaken testen in de sim en effectief doormeten. Gezien het beperkte aantal testdagen is dit een heel belangrijke manier voor teams om te testen en informatie te vergaren. De teams die de grootste budgetten hebben, de beste IT’ers kunnen aantrekken, zoals Mercedes, Red Bull, Ferrari en McLaren, hebben hier veel voordeel van.”

Nachtwerk

Data is dus cruciaal voor een team, maar hoe druk een coureur zelf is met die data, verschilt per persoon. “Natuurlijk krijgen ze grafieken te zien waarin de data over hun remgedrag, stuurhandling en andere data verwerkt is en is afgezet tegen hun teamgenoot. Maar racen is een sport die heel erg vanuit je onbewuste gebeurt, het rijden gaat automatisch en op gevoel en daarop finetune je”, zegt Kerkhof. Dat betekent dat de data die beschikbaar is vooral door de engineers van het team wordt gebruikt voor het optimaliseren van de set-up en de race. In een raceweekend wordt er enorm veel data verzameld die in de fabriek van het team direct worden verwerkt.

“Op de vrije training op vrijdag komt een team met het optimale pakket uit de simulator als basisopstelling op het circuit. Vervolgens worden er tijdens de training data verzameld die naar de fabriek wordt gestuurd. Daar zit een enorm team om dit te verwerken. Vrijdagnacht zit er een professionele simcoureur of reservecoureur de hele nacht in de simulator om allerlei scenario’s af te werken en problemen op te lossen die uit de trainingsronde kwamen. Zaterdagochtend ligt er dan weer een nieuw pakket aan data klaar voor de kwalificatie”, legt Kerkhof uit. Dat verklaart dat een team een beroerde vrije training kan rijden, maar een goede kwalificatie. “In de nacht wordt er door een heel team op volle toeren gewerkt.”

AG Connect Formule 1 en simracing special

Meer lezen over Formule 1 en simracing? Lees de special van AG Connect over Formule 1 en simracing. Schrijf je in en ontvang deze unieke special met onder andere:

  • Atze Kerkhof: "Alles wat een team doet, wordt eerst in de simulator getest."
  • Hoe Formule 1-team Williams door ransomware 50.000 bestanden verloor.
  • Nederlander Stefan de Groot stoomt coureurs klaar voor hogere klasse.
Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.