Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe de simulator de basisopstelling voor een raceweekend oplevert

Thuissimulatoren worden door coureurs onder meer gebruikt om de circuits goed te leren kennen. Maar de echte simulatoren in de Formule 1 worden vooral gebruikt voor reverse engineering, zegt Atze Kerkhof, professioneel simracer en racemaatje van onder meer Max Verstappen.
Williams race-auto
© Williams
Williams

De Formule 1 is zo’n beetje de enige klasse waarbij de teams hun wagens volledig zelf mogen ontwerpen en ontwikkelen. Aangezien het aantal testmomenten op de baan beperkt is door de autosportfederatie FIA, zijn teams afhankelijk van windtunnels en simulatoren om data te verzamelen voor het optimaliseren van hun ontwerp en de afstelling. “Alles wat een team doet, wordt eerst in de simulator getest”, vertelt Kerkhof, die zelf drie jaar als engineer op het circuit werkte.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in