Branche
Logo HDS

Hitachi vindt zichzelf opnieuw uit

HDS ontwikkelt zich tot leverancier van IT-toepassingen voor digitale transformatie.

4 september 2015

In de IT-sector is Hitachi vooral bekend als HDS, de Amerikaanse leverancier van storage-oplossingen die Gartner in het marktleidersegment positioneert. HDS is onderdeel van de Japanse ­Hitachi Group, die toonaangevende technologie en diensten levert in heel uiteenlopende sectoren, van mijnbouw tot transport en van nutsbedrijven tot gezondheidszorg. Het schort echter aan samenhang tussen de 900 bedrijven waaruit het conglomeraat bestaat. Data kunnen de verbindende schakel vormen waar ik naar op zoek ben, bedacht Hitachi-CEO en president Hiroaki Nakanishi vijf jaar ­geleden. “We willen meer betekenen voor de maatschappij door het combineren van producten tot oplossingen en operationele technologie”, zo vatte Nakanishi onlangs zijn Social Innovation-strategie ­samen op de HDS Connect 2015-conferentie.

Daarbij helpt dat Hitachi aan de wieg stond van vele sensortechnologieën. Treinen, grote graafmachines, MRI-scanners, waterzuiveringsinstallaties, energiecentrales, auto’s; je kunt het zo gek niet bedenken of ze zitten vol met Hitachi-sensoren, zeker als ze van Japanse makelij zijn. De omzet van het conglomeraat, zo’n slordige 9,6 biljard yen (67 miljard euro), komt namelijk voor 60 tot 70 procent uit de ­Japanse thuismarkt. Die verhouding tussen Japanse omzet en omzet uit de rest van de wereld kan en moet omslaan, vindt Nakanishi. Daarbij spelen de data die deze sensoren verzamelen een belangrijke rol. Jack Domme, de Amerikaan die HDS de afgelopen jaren consequent liet groeien, is door Nakanishi aangewezen als degene die deze kar moet trekken. “Een Toyota bijvoorbeeld gebruikt tientallen sensoren die allemaal van Hitachi komen”, noemt Domme als voorbeeld. “Daarmee kun je heel geavanceerde telematics doen, maar ook de ­auto optimaliseren op je rijgedrag. Je kan zelfs de data van je rijgedrag meenemen naar een andere auto zodat deze aanvoelt als je ­vertrouwde auto.”

Bedrijven helpen met transitie naar digitaal

HDS schudt daarmee zijn imago van klassieke storage-array-producent af en ontwikkelt zich tot leverancier van IT-toepassingen die bedrijven in verschillende sectoren helpen hun transitie naar een digitaal bedrijf te maken. Het is niet realistisch om zo’n omschakeling gelijk in alle sectoren en alle 900 Hitachi-bedrijven door te voeren, stelt Miki Sandorfi, senior vicepresident Solutions & Cloud van HDS. “Je moet jezelf kunnen onderdompelen in de bedrijfsprocessen van je klant. Hoe kun je bij hen de resultaten optimaliseren, dat is de centrale vraag.”

Daarom heeft Hitachi een keuze gemaakt voor zes sectoren. De gezondheidszorg is een goed voorbeeld. Hitachi levert niet alleen MRI- en CAT-scanners en de software die deze apparatuur kan aansturen, maar brengt met het Hitachi Clinical Repository (HCP)-platform ook data uit verschillende systemen samen. Daarmee zien dokteren en verplegers alle informatie van een patiënt bij­ elkaar in plaats van dat ze deze uit vijf of tien systemen moeten halen. Hitachi put daarvoor uit kennis opgedaan in een ­eigen ziekenhuis in Hitachi City ten noorden van Tokio, een eigen stad gebouwd voor de werknemers van het bedrijf. “We zijn niet van plan ziekenhuizen op te zetten over de hele wereld, maar het stelt ons wel in staat diep het hele traject te duiken en een interactie aan te gaan met de brede medische gemeenschap.”

Zo doet HDS dat ook met een aantal andere verticals, zoals energie en transport. Voor de Olympische Spelen in Londen experimenteerde Hitachi met concept ‘trains-as-a-service’. Het Britse Network Rail System betaalde alleen wanneer de dienstverlening op tijd verliep. Het was een moedige demonstratie van hoe Hitachi met IT, Internet of Things en zijn kennis van treinonderhoud betere dienstverlening kan leveren dan de traditionele spoorwegen in het land.

Met de recente overname van BI-specialist Pentaho heeft HDS de ­mogelijkheid Big Data-analyse als laag bovenop opslagsystemen aan te bieden om slimme beslissingen te maken op basis van de verzamelde data. Daarbij ziet het bedrijf realtime-analyse als essentieel onderdeel. Daarmee is weer ervaring opgedaan bij het ontwerpen en ­bouwen van het handelssysteem voor de Tokyo Stock Exchange. Onderdeel van die strategie is het Hitachi Live Insight Center of ­Excellence, dat HDS begin mei aankondigde. Met dit platform krijgen klanten de mogelijkheid processen snel aan te passen aan nieuwe bedrijfs­initiatieven, bijvoorbeeld middels Big Data en data-analyse­toepassingen.

Vissen in een vijver met miljarden dollars

HDS heeft inmiddels ook de eerder aangekondigde platformen Hitachi Visualization for Public Safety en Hitachi Live Insight for Telecom beschikbaar gesteld. De publieke dienstverlening en de telecommunicatie behoren tot de genoemde zes sectoren waar HDS zich in eerste instantie op richt. Beide platformen bieden specifiek gereedschap voor de hulp- en opsporingsdiensten en voor telecomaanbieders en hun klanten. Met de gemeente Kopenhagen werd onlangs een contract gesloten voor de ontwikkeling van een aantal ‘smart city’-scenario’s, net als met de gemeente Washington. HDS bouwde daarvoor een ­systeem dat de data van de beveiligingscamera’s van winkels en ­bedrijven kan verzamelen. “Die camera’s hangen vaak op veel strategischer posities dan de politie-observatiecamera’s”, zegt David Kamperin, Director of Space Management Downtown DC. De analyse­software kan op die data bijvoorbeeld nummerplaatherkenning doen. “De toename van het aantal toeristen vereist dat wij delen van de stad van saai, vies en onveilig omvormen naar schoon en veilig.” Kevin Egglestone, de senior vicepresident die is aangesteld om bij HDS de social innovation-strategie uit te voeren, ziet enorme groeikansen in de zes sectoren. “De totale IoT-markt schatten we op 7100 miljard dollar. Het deel dat wij benaderen is 2000 miljard waard. Als we maar 10 procent van die markt kunnen binnenhalen, zijn we al twee keer zo groot als nu. Maar we streven natuurlijk naar meer.”

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!