Development

Apps
UX design

‘Het loont daadwerkelijk om een UX-designer in te zetten’

Nederlanders storen zich aan onbegrijpelijke en haperende apps.

23 juni 2021

Nederlanders storen zich aan onbegrijpelijke en haperende apps.

Nederlanders storen zich aan apps die vaak vastlopen, veel updates vereisen en moeilijk te begrijpen zijn. Dat blijkt uit onderzoek van Truewind, leverancier van digitale oplossingen op basis van het low code-platform van OutSystems, onder 566 werkende Nederlanders. De resultaten laten zien dat de inzet van een UX-designer van groot belang is, stelt Ruud Hochstenbach, die bij Truewind verantwoordelijk is voor business development in de Benelux.

Maar liefst 77% van de respondenten zegt naar een alternatief te gaan zoeken als een app moeilijk te begrijpen is. Dit geldt zeker voor Nederlanders jonger dan 40 jaar: 80% van hen stapt in zo’n situatie over naar een betere app. Volgens Truewind heeft dat te maken met het feit dat zij met veel verschillende apps opgegroeid zijn, waardoor ze een hoge standaard hebben waar een app aan moet voldoen.

Veel Nederlanders stappen bovendien over op een alternatief als deze beter is. “Een app kan bijvoorbeeld sneller werken. Zeker een app die veel interactie heeft met het internet kan traag zijn. Maar het gaat ook echt over usability. Is de informatie uit de app wel up-to-date?”, legt Hochstenbach uit. “Het loont dus daadwerkelijk om een UX-designer in te zetten.”

“Stel dat je vier keer moet klikken om bij de benodigde informatie uit te komen en dat je dat vaak moet doen, dan is het handig als het ontwerp van zo’n app daar rekening mee houdt. Dat is typisch een ding dat in de ontwerpfase naar voren komt.” Een oplossing hiervoor is bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie: je laat  de app automatisch shortcuts maken naar informatie die een gebruiker vaak opvraagt.

UX-design voor ouderen

Hoewel de jongere generatie een hoge standaard heeft voor apps, zijn het vooral ouderen die veel moeite kunnen hebben met een app. Van de groep jonger dan 40 jaar geeft slechts 7% aan niet te weten waar knoppen in een nieuwe applicatie zitten, terwijl 33% van de 60-plussers het lastig vindt die knoppen te vinden.

“Voor ouderen zijn taalgebruik en de juiste iconen echt van belang. Dus kijk bij het ontwerp van de app naar welke iconen er gebruikt worden, welk font je gebruikt – zowel de vorm als de grootte – en welk taalgebruik je inzet.” Iconen kunnen bijvoorbeeld groter gemaakt worden om ook oudere gebruikers beter te ondersteunen.

Automatisch updaten

Nederlanders ergeren zich ook aan apps die vaak geüpdatet moeten worden. 36% van de Nederlanders stapt in dat geval over op een soortgelijke app. Het gaat dan echter wel specifiek om handmatige updates. “Mensen vergeten dat of doen daar geen moeite voor. Apps functioneren dan uiteindelijk niet meer goed en verliezen hun functie.”

Veel apps worden  tegenwoordig echter automatisch geüpdatet. “Daardoor zijn we erg verwend geraakt. Hoe meer er automatisch gebeurt, hoe meer we dat verwachten voor iedere app.”

Het grootste punt van irritatie draait om apps die vastlopen. Bijna acht op de tien Nederlanders zegt een app te verwijderen als deze vaak vastloopt. 90% stapt in die gevallen over naar een soortgelijke aanbieder. “Willen applicatieontwikkelaars hun gebruikers behouden, dan zullen ze dus echt een stapje extra moeten zetten om een hoogwaardige app te bieden die zeer gebruiksvriendelijk is.”

Lees meer over Development OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.