Het ergste lijkt achter de rug
IT-bedrijf Nobel heeft een peiling onder klanten verricht. Op de drie-keuzenvraag ‘Hoe ontwikkelt zich volgend jaar uw IT-budget?’, kruiste ruwweg de helft de optie ‘Wordt hoger’ aan. Circa 40 procent hield het op ‘Blijft gelijk’ en 10 procent voorziet ook in 2010 kostenreducties.
Maar achteraf was die enquête overbodig, want in de anderhalve maand die sinds het afronden van het onderzoekje verstreek, heeft Nobel ongeveer evenveel ‘commitments’ voor grote projecten – in de range van 1 tot 2 miljoen euro – weten lost te peuteren als in de vijf daaraan voorafgaande maan-den. Wat volgens directeur Piet van Vugt vooral opvalt is, dat het bijna allemaal strategische projecten zijn bij mid-market klanten die uit de recessie de conclusie trekken dat ze zakelijk zullen moeten vernieuwen: “Men besteedt IT uit om wendbaarder te worden, men vernieuwt ERP of CRM om anders om te kunnen gaan met bestaande klanten of om nieuwe kanalen aan te spreken. Businessmodellen worden aangepast aan een nieuwe werkelijkheid”.