Management

Het boek van Ken van Ierlant: Data Waarde Creatie
Om te kunnen concurreren, moet je datacentrisch worden. Maar hoe doe je dat?
Ken van Ierlant heeft in zijn veertig jaar ervaring een verontrustende conclusie getrokken: doordat veel bedrijven ‘applicatiecentrisch’ geworden zijn, zijn zij hun vermogen om goed te concurreren verloren. De oplossing is om datacentrisch te worden, meent hij. In het boek Data Waarde Creatie, dat hij schreef samen met redacteur Fiona van Maanen met bijdrages van een tiental auteurs, legt hij uit hoe organisaties deze metamorfose goed door kunnen komen.
Digitalisering is een onderwerp wat al decennia speelt, onder verschillende namen. We noemden het eerder al ‘automatisering’ of ‘informatisering’, maar in feite is er weinig veranderd, vindt Van Ierlant, nu werkzaam als managing director en digital strategist bij FutureXL. “In de laatste twintig à dertig jaar zijn we op een applicatiecentrische manier naar bedrijfsprocessen gaan kijken. Die processen hebben we heel applicatiecentrisch ingericht.”
Maar met de komst van apparaten als de smartphone, is de markt op zijn kop gezet en de waardeketen veranderd, meent Van Ierlant. Apparaten worden namelijk gedreven door data, niet door applicaties. “Techneuten zijn dit allemaal heel complex gaan maken: ze hebben ingewikkelde oplossingen bedacht om toegang te krijgen tot die data. En omdat ze applicatiecentrisch zijn en op die manier nadenken, blijven ze daar ook mee doorgaan. Ik zie de bergen aan legacy en complexiteit alleen maar toenemen.”
Dat heeft flinke consequenties: “De operating-modellen van bedrijven zijn heel statisch, complex en kostbaar geworden, waardoor het concurrentieel vermogen van bedrijven dramatisch is afgenomen. We maken nu mee dat er grote platformen uit Amerika komen die wel datacentrische operationele modellen hebben en daardoor hele markten disrupten. Zij kunnen heel veel bestaande partijen in Europa kapot concurreren.”
De oplossing klinkt eenvoudig: Nederlandse bedrijven moeten ook datacentrisch worden. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? En hoe haal je dan waarde uit je data? Van Ierlant geeft daar al jaren colleges over, schrijft er artikelen over en doet hier onderzoek naar. Nu heeft hij besloten die kennis op te schrijven in een boek.
Het boek is dus eigenlijk een soort handleiding voor bedrijven en managers?
Registreren
- Direct toegang tot AGConnect.nl
- Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
- 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl
Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!