Loopbaan

Software-ontwikkeling
Felienne Hermans

Het boek van Felienne Hermans: The Programmer’s Brain

“Wat er in je brein gebeurt als je programmeert.”

Felienne Hermans © CC0,  Erik van 't Woud
1 september 2021

Cognitieve vaardigheden, voor gevorderde developers. In de ICT-wereld is er aandacht te over voor technische aspecten, maar veel minder tot niet voor andere, ook essentiële zaken. Zo schort het in zowel onderwijs als praktijk aan “Hoe je code schrijft die een ander begrijpt”, vat auteur en universitair hoofddocent Felienne Hermans het samen. Plus hoe je code van een ander beter kunt lezen.

Nationaal bekend van haar rake columns voor AG Connect, internationaal beroemd om het scheppen van een fonkelnieuwe programmeertaal speciaal voor kinderen, plus prijswinnend voor die taal, geroemd als rolmodel, en nu auteur van een eigen boek. In het Engels, over wat elke programmeur eigenlijk moet weten over cognitie. Om een betere developer te kunnen zijn.

“Er is te weinig begrip van cognitieve psychologie”, weet Hermans te vertellen, ook uit eigen ervaring. “Wat er in je brein gebeurt als je programmeert.” En dus hoe je begrijpelijke code kunt schrijven, die voor anderen goed te lezen valt. Plus begrip van denkpprocessen bij het programmeren, zodat je geschreven code beter kunt lezen.

Grofweg is dit vergelijkbaar met hoe een goed geschreven artikel vlot valt te verwerken. Enerzijds door goede schrijfkunsten, anderzijds door (jong) aangeleerde strategieën voor natuurlijk lezen. Een boek over duidelijke handvatten hoe dat te doen voor code was er niet, ontdekte de nu debuterende auteur.

Teveel focus op tech

“Informatica-opleidingen hebben veel aandacht voor technologie, maar weinig voor hoe je code schrijft die een ander begrijpt.” Het is zelfs nog wat slechter gesteld met methodes en middelen om zelf code van een ander goed te kunnen lezen, stipt Hermans nog aan. Daarvoor is beter begrip nodig van wat (en hoe) iemand denkt bij het programmeren.

Het gaat hierbij om een combinatie van vakkennis en strategieën, voor begrijpend lezen. Eerstgenoemde aspect draait om de technologie, en begrip daarvan wordt in informatica-onderwijs wel bijgebracht. Maar laatstgenoemde aspect niet, of veel te weinig. Haar volgende week verschijnende boek brengt daar verandering in.

Je bent zelf universitair hoofddocent. Heeft dat onderwijsgebrek je verbaasd?

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Neem contact met ons op!