Beheer

IT beheer

Helpdesk kampt met oude apparatuur

23 januari 2013
Organisaties stellen de aanschaf van nieuwe apparatuur het liefst zo lang mogelijk uit. De medewerkers krijgen daardoor vaker problemen en de helpdesk mag de klappen opvangen. Dit is een conclusie uit een marktanalyse die is gemaakt door Fujitsu.

Het afgelopen jaar daalden de investeringen in hardware en kantoortechnologie in Nederland met 5,7 procent. Verouderde computers, randapparatuur, servers en netwerkapparatuur zorgen er voor dat werknemers te maken krijgen met storingen.

Dan maar even bellen

Treedt een probleem op, dan hangen de gebruikers direct aan de telefoon naar de servicedesk. Een op de vijf werknemers geeft aan dat applicatiestoringen de belangrijkste reden zijn voor het inschakelen van de helpdesk, voor 17 procent zijn dat hardwaregerelateerde storingen. Bij applicatiestoringen gaat het vaak om verbindingen met de server die uitvallen of om comptabiliteitsproblemen.

"Een voorbeeld is dat een nieuwe versie van een applicatie niet goed werkt op verouderde hardware", zegt Mark Schippers, Manager Service Desk & Technical Support van Fujitsu. "Dit zorgt ervoor dat het programma regelmatig vastloopt en de medewerker steeds naar de servicedesk moet bellen, omdat hij anders niet verder kan werken."

Helpdesk vaak zelf een bezuinigingspost

Fujitsu ziet een wens bij bedrijven om juist op de servicedesks te willen besparen. Dit wordt onder meer bereikt door het aanbieden van zoveel mogelijk zelfhulpmogelijkheden als FAQ’s op intranet. Dit is een goed initiatief, maar helaas wordt dit te vaak niet correct gedaan, waardoor deze zeer beperkt gebruikt worden. Een gevolg is, dat directe collega's om hulp worden gevraagd zodat ook zij tijd kwijtraken.



Lees meer over
Lees meer over Beheer OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.