Management

Security
wanhoop

'Helft CEO's wist sociale media uit vrees voor cybercrime'

Veel CEO's in een PWC-onderzoek zeggen hun gedrag te veranderen vanwege cybersecurityproblematiek.

© CC BY 2.0 - Flickr Pabak Sarkar
29 januari 2020

Veel CEO's in een PWC-onderzoek zeggen hun gedrag te veranderen vanwege cybersecurityproblematiek.

Wissen van socialemedia-accounts, stoppen met gebruik van digitale assistenten en verzoeken doen aan bedrijven om al hun persoonlijke gegevens te verwijderen zijn enkele van de acties van CEO's nu zij steeds meer overtuigd raken van de dreiging die van IT-gerelateerde criminaliteit uitgaat.

Zo'n 48 procent van de deelnemende CEO's aan een onderzoek van PwC zegt hun persoonlijk handelen te hebben veranderd als gevolg van cybersecuritydreigingen. Zij gaan veel zorgvuldiger om met het delen van persoonlijke data om te voorkomen dat criminelen de beschikking krijgen over materiaal waarmee zij phishing-acties kunnen opzetten. In het gebruik van digitale assistenten zien ze het gevaar dat conversaties uitlekken.

Uit het PwC-onderzoek onder 1600 CEO's blijkt dat zorgen over de bedreigingen van IT-systemen met stip naar de topprioriteiten van de raden van bestuur is gestegen. 80 procent van de ondervraagden zien cyberdreigingen als de grootste bedreiging voor hun bedrijfsvoering. Daarmee passeren de zorgen over IT-veiligheid, die over het tekort aan geschoold personeel (79%) en de snelheid van technologische veranderingen (75%).

Ransomware is moneymaker

Volgens PwC geeft het onderzoek aan dat cybercriminaliteit steeds vaker een hap neemt uit de marges bij organisaties, schade toebrengt aan merken en in sommige gevallen zelfs het einde betekent van de bedrijfsvoering. Cybercriminelen slagen er steeds beter in de zwakheden die zij in beveiliging van organisaties vinden, te gelde te maken. De snelle groei van het aantal succesvolle ransomware-aanvallen is daar het belangrijkste voorbeeld van.

"De bedreigingen die CEO’s nu zien, bestonden twee jaar geleden ook al", zegt Jan Willem Velthuijsen, Chief Economist van PwC in een blog bij de Nederlandse resultaten uit het wereldwijde onderzoek. "Het meest verbazingwekkende is misschien dat het zolang heeft geduurd voordat CEO’s de donkere wolken serieus nemen." Het was de 23e keer dat PwC dit onderzoek deed.

 

Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.