Innovatie & Strategie

Datamanagement
datastrategie

Helft bedrijven heeft geen volledige toegang tot interne data

Onderzoek: met bijna geen datastrategieën worden ook echt zakelijke voordelen behaald. 

28 april 2022

Onderzoek: met bijna geen datastrategieën worden ook echt zakelijke voordelen behaald. 

Bedrijven wereldwijd lopen nog altijd tegen hindernissen aan als het gaat om waard halen uit data. Zo heeft de helft van de bedrijven geen volledige toegang tot interne data. Dat stelt datacloudbedrijf Snowflake op basis van eigen onderzoek onder 1.000 tech-managers en zakelijk leiders wereldwijd. 

Slechts 6% van de bedrijven heeft nu een datastrategie waarmee daadwerkelijk significante zakelijke voordelen worden behaald, aldus het onderzoek. Daar blijken meerdere oorzaken voor, vertelt Jennifer Belissent, principal data strategist bij Snowflake. "De barrières die achterblijvers ervan weerhouden om volledig deel te nemen aan de data-economie kunnen worden onderverdeeld in drie hoofdgebieden; technologie, mensen en processen."

Eén van de problemen is dus dat veel bedrijven niet ongehinderd bij hun data kunnen. En ook data delen met andere organisaties blijkt vaak een uitdaging: 55% is daar nu niet toe in staat. Daarnaast gebruikt 62% data nog niet regelmatig om zakelijke beslissingen te maken en gebruikt slechts 48% van de respondenten data af en toe om strategische zakelijke doelen te behalen. 12% doet dit in kleine mate, wat betekent dat data bij maar liefst 4 op de 10 nog niet ingezet wordt voor het behalen van die strategische doelen. Tot slot gebruikt 42% van de respondenten data om risico's te identificeren en fraude binnen hun bedrijf te voorkomen. 

Legacy-oplossingen

Maar ook technologie speelt dus een rol bij het niet optimaal gebruiken van data. Zo vindt minder dan een derde van de respondenten dat hun datamanagementoplossingen schaalbaar zijn en minder dan een kwart kan in real-time data delen, openen en integreren. "De meeste van deze organisaties gebruiken nog steeds legacy on-premises technologie die niet schaalbaar of ongeschikt is voor moderne databehoeften. Bovendien ontbreekt het hun leiders aan de vaardigheden die nodig zijn om hun datastrategieën te creëren en uit te voeren, en zijn ze niet in staat om processen te implementeren die hen in staat stellen om data te delen en samen te werken", aldus Belissent. 

"Leiders in de data economie profiteren daarentegen van dataplatforms in de cloud. Zij hebben een sterk, data-geletterd leiderschap dat een bedrijfsbrede aanpak van data-innovatie stimuleert en hebben processen opgezet die hun data wederzijds beschikbaar maken."

Lees meer over
1
Reacties
Peter Mul 29 april 2022 15:47

Zakelijk slagen is vaak een kwestie van gunnen en het zuinig zijn met managementtaal. Het management is vaak goed opgeleid maar niet ervaren zodat de inkoopafdeling niet in staat is een aankoopbeslissing voldoende te motiveren en er een beslissing wordt genomen op basis van persoonlijke vaak niet relevante voorkeuren.

Klanten, zakelijk en particulier, haken massaal af als zij het idee hebben dat hun beslissingen gemotiveerd worden door data van een organisatie waar zij ooit zaken mee gedaan hebben.

Data driven manipulatie is vloeken naar elke gunfactor afhankelijke commerciele organisatie, immers de afnemers zijn niet dom, zij herkennen moeiteloos tekstuele en visuele veranderingen tussen opvolgende offertes of mailberichten.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.