Overslaan en naar de inhoud gaan

Helft bedrijven heeft geen volledige toegang tot interne data

Bedrijven wereldwijd lopen nog altijd tegen hindernissen aan als het gaat om waard halen uit data. Zo heeft de helft van de bedrijven geen volledige toegang tot interne data. Dat stelt datacloudbedrijf Snowflake op basis van eigen onderzoek onder 1.000 tech-managers en zakelijk leiders wereldwijd.
Strategie
© Shutterstock.com
Shutterstock.com

Slechts 6% van de bedrijven heeft nu een datastrategie waarmee daadwerkelijk significante zakelijke voordelen worden behaald, aldus het onderzoek. Daar blijken meerdere oorzaken voor, vertelt Jennifer Belissent, principal data strategist bij Snowflake. "De barrières die achterblijvers ervan weerhouden om volledig deel te nemen aan de data-economie kunnen worden onderverdeeld in drie hoofdgebieden; technologie, mensen en processen."

Eén van de problemen is dus dat veel bedrijven niet ongehinderd bij hun data kunnen. En ook data delen met andere organisaties blijkt vaak een uitdaging: 55% is daar nu niet toe in staat. Daarnaast gebruikt 62% data nog niet regelmatig om zakelijke beslissingen te maken en gebruikt slechts 48% van de respondenten data af en toe om strategische zakelijke doelen te behalen. 12% doet dit in kleine mate, wat betekent dat data bij maar liefst 4 op de 10 nog niet ingezet wordt voor het behalen van die strategische doelen. Tot slot gebruikt 42% van de respondenten data om risico's te identificeren en fraude binnen hun bedrijf te voorkomen. 

Legacy-oplossingen

Maar ook technologie speelt dus een rol bij het niet optimaal gebruiken van data. Zo vindt minder dan een derde van de respondenten dat hun datamanagementoplossingen schaalbaar zijn en minder dan een kwart kan in real-time data delen, openen en integreren. "De meeste van deze organisaties gebruiken nog steeds legacy on-premises technologie die niet schaalbaar of ongeschikt is voor moderne databehoeften. Bovendien ontbreekt het hun leiders aan de vaardigheden die nodig zijn om hun datastrategieën te creëren en uit te voeren, en zijn ze niet in staat om processen te implementeren die hen in staat stellen om data te delen en samen te werken", aldus Belissent. 

"Leiders in de data economie profiteren daarentegen van dataplatforms in de cloud. Zij hebben een sterk, data-geletterd leiderschap dat een bedrijfsbrede aanpak van data-innovatie stimuleert en hebben processen opgezet die hun data wederzijds beschikbaar maken."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in