Innovatie & Strategie

Branche
Surface Duo

Heeft de Android-markt nog plek voor HTC en Microsoft?

Experts zijn verdeeld over nieuwe plannen Microsoft en HTC.

© Microsoft
14 oktober 2019

Experts zijn verdeeld over nieuwe plannen Microsoft en HTC.

HTC en Microsoft kondigden vorige week vlak na elkaar aan dat ze weer meer in gaan zetten op de smartphone-markt. Dat is echter een markt die al behoorlijk verzadigd is. Hebben zij hier nog wel bestaansrecht in?

HTC is natuurlijk nooit helemaal van de smartphone-markt verdwenen, maar wel beduidend minder actief geworden. Waar het bedrijf in 2011 nog 11 procent van de smartphones wereldwijd verkocht, staat het bedrijf nu bij ‘Others’ in rapporten hierover. Het marktaandeel is nu dus weinig noemenswaardig meer.

Yves Maitres, sinds een paar weken CEO van HTC, heeft daar ook wel een verklaring voor. "Bedrijven als Apple, Samsung en, meest recent, Huawei hebben geweldig geïnvesteerd in hun hardware. Wij hebben dat niet gedaan omdat we geïnvesteerd hebben in innovatie in VR”, vertelde hij bij de aankondiging dat HTC weer actiever wordt op de smartphone-markt.

Bij Microsoft is het iets anders verlopen. Dat bedrijf onthulde in 2017 dat het helemaal stopte met de ontwikkeling van nieuwe telefoon-hardware. Voor Windows 10 Mobile, het besturingssysteem voor smartphones, werden alleen nog onderhoudsupdates uitgebracht.

Ze zijn terug!

Maar de plannen bij beide bedrijven zijn veranderd. Begin oktober liet HTC weten zijn smartphone-tak nieuw leven in te blazen. De fabrikant gaat zich richten op premium toestellen, die zich moeten onderscheiden met cameraprestaties en ‘de beste hardware van het moment’.

In diezelfde week verraste Microsoft de wereld door een nieuwe telefoon te onthullen. De Surface Duo heeft twee schermen en draait op Android. De smartphone is nog in ontwikkeling en moet volgend jaar verschijnen, maar werd nu dus al aan het publiek getoond.

Tim Wijkman, onderzoeker en analist bij Telecompaper, vindt de stap van de beide bedrijven niet zo verrassend. “Er komt met 5G een nieuw tijdperk aan, met nieuwe kansen en veel innovatie. Iedereen wil actief zijn om daar een graantje van mee te pikken”, verklaart hij.

Maar gaan ze slagen?

HTC en Microsoft hebben echter geen rooskleurig verleden om op terug te kijken. Waarom zouden ze nu dan wel kans van slagen hebben? “Als ze de juiste strategie hebben, kunnen ze wel bestaansrecht hebben”, aldus Wijkman.

Maar daar is innovatie voor nodig. Alleen de beste hardware en een goede camera is niet voldoende. “Mensen moeten echt een reden hebben om over te stappen naar een ander merk.” Het is dus nog maar de vraag of HTC genoeg in huis heeft.

“Bovendien heeft HTC zijn fans verwaarloosd door niet meer te innoveren op smartphone-gebied en vol op VR in te zetten. Dat zijn die mensen echt niet vergeten, dus die doelgroep krijg je niet zomaar meer terug. Ik denk dat ze echt een nieuwe groep gebruikers moeten weten aan te trekken.”

Maar HTC kan nog verrassen. “Dat bedrijf heeft de afgelopen jaren natuurlijk flink geld op zitten potten voor precies zo’n moment. Je weet niet wat ze daarmee gaan doen.”

Dubbel scherm kan winnaar zijn

Microsoft heeft een wat grotere kans van slagen, stelt Wijkman. “Microsoft heeft heel goed gekeken naar de Fold en naar wat wel en niet werkte. De Surface Duo heeft hetzelfde effect als de Fold (je kunt hem openklappen, red.), maar dan zonder de problemen. Ik heb mensen op social media zelfs al zien vragen waarom Apple hier niet als eerste mee kwam.”

Interessant is dat de Surface Duo een rubberen toetsenbord krijgt dat je op één van de schermen kunt leggen. “Daarmee keert de smartphone met het fysieke toetsenbord - waar HTC ooit groot mee werd - dus weer terug.” Die toepassing kan met name handig zijn voor productiviteit, waardoor je een grote doelgroep aanspreekt, aldus Wijkman.

Maar Microsoft spreekt mogelijk ook een andere doelgroep aan. “Er komen nu allerlei diensten op om games te streamen, omdat je dankzij 5G niet meer te maken hebt met latency. Daar kan dat scherm van Microsoft ideaal voor zijn. Je hebt je spel op het ene scherm en je controllers op het ander. Daar kunnen ze een hele grote doelgroep mee winnen.”

Niet iedereen is positief

Andere analisten zijn echter minder positief. Neil Mawston, executive director of global wireless practice bij Strategy Analytics, zegt tegenover S&P Global Market Intelligence bijvoorbeeld dat smartphones met twee schermen in het verleden nooit een succes zijn geweest, vanwege de hoge prijs die geassocieerd is met dit “twijfelachtige ontwerp”. “Consumenten hebben liever één groot doorlopend scherm dan twee kleinere, afzonderlijke schermen.”

“Hoewel het altijd goed is om te zien dat fabrikanten nieuwe ontwerpen onderzoeken om de markt op te schudden, is de Duo er hier helaas niet één van”, voegt Ken Hyers, director of emerging device technologies bij Strategy Analytics, in datzelfde gesprek.

“Tegen de tijd dat Duo in de winkel komt, zijn er meerdere smartphones en tablets met opvouwbare schermen beschikbaar van meerdere fabrikanten, zoals Samsung, Xiaomi en Motorola.” Met andere woorden: de innovatie is dan niet zo innovatief meer.

Volledig ecosysteem

Daarnaast heeft Microsoft met zijn Windows 10, Cortana, en vele apps en diensten een compleet ecosysteem opgebouwd. “Als je kijkt naar welke bedrijven nu succesvol zijn, dan zijn dat Apple en Samsung. Zij hebben allebei een compleet ecosysteem opgebouwd, dat naadloos op elkaar aansluit. Dat kan Microsoft nu ook doen.”

De grote vraag is echter of er wel genoeg apps zijn voor de Duo. Twee schermen is interessant, maar er moeten ook apps zijn die het ondersteunen om daar overheen uitgestrekt te worden. Wijkman denkt echter dat Microsoft een deel van die apps zelf aan gaat leveren.

Milan Ringol, analist bij onderzoeksgroep Kagan binnen S&P Global Market Intelligence, zegt in een interview met dat bedrijf dat Microsoft op dit gebied juist een voordeel heeft. “Microsoft stopt meer energie in de software-kant om de beide schermen synergetisch te laten werken.” Juist dat is iets waar vergelijkbare apparaten in het verleden juist moeite mee hadden.

Zijn ze voorgoed terug?

Ringol denkt dan ook dat Microsoft niet zozeer probeert te concurreren met andere smartphone-fabrikanten op het gebied van hardware en verkoopcijfers. “In plaats daarvan brengt het een apparaat op de markt dat een andere gebruikerservaring biedt dan een traditionele smartphone, dat bedoeld is om het aan te vullen als een tweede apparaat of om het volledig te vervangen.”

Het is dan ook nog maar de vraag of Microsoft zich nu weer echt volledig op het ontwikkelen van smartphones gaat storten. CK Lu, senior director analist en tech product manager bij Gartner, denkt dat dit niet het geval is. “Smartphone-fabrikanten onderzoeken verschillende form factors om zich te onderscheiden”, vertelt hij. Met opvouwbare schermen kan er mogelijk voor disruptie gezorgd worden.

“Ik denk dat Microsoft laat zien wat het kan bereiken met dual-screens in voorbereiding op de toekomst van de opvouwbare telefoon en de naadloze ervaring tussen Windows en Android. Maar ik denk niet dat dit betekent dat Microsoft terugkeert in het massamarktsegment.”

Geduld is een schone zaak

Microsoft zelf geeft in ieder geval geen duidelijkheid. Een woordvoerder laat weten dat het bedrijf geen uitspraken doet over toekomstplannen.

En ook bij HTC is nog veel onduidelijk over de toekomstplannen, bijvoorbeeld over wanneer het eerste apparaat verschijnt. Voorlopig wachten we dus geduldig af.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.