Grote telecomgebruikers profileren zich

22 december 2011

"Het zijn roerige tijden voor telecom- en ICT-managers", zegt Kees Groeneveld, kwartiermaker voor BTG 2.0, zoals het project wordt genoemd door de vereniging van telecommanagers van circa 250 grote ondernemingen in Nederland. "Bring Your Own Device, social media op de werkvloer en cloudcomputing zijn al drie onderwerpen waar de telecomverantwoordelijken in een bedrijf de komende jaren een flinke dobber aan hebben.

Standaard outsourcingcontracten al vaak verouderd

Het zijn bovendien zaken die veelal niet in de standaard outsourcingscontracten zijn opgenomen omdat ze simpelweg niet bestonden toen die contracten een paar jaar geleden werden getekend. De dienstverleners zien het dus als meerwerk waardoor de kosten de pan uit rijzen. Soms valt nu al en groot deel van de kosten buiten het contract. "Je ziet een aantal bedrijven het outsourcingsbeleid daarom terugdraaien, maar ze hebben vervolgens het probleem dat de kennis uit het bedrijf is weggevloeid en moeilijk weer kan worden aangetrokken", constateert BTG-bestuursvoorzitter Hans van der Perk.
 
De BTG wil de telecommanagers daarom nog beter gaan ondersteunen met kennisontwikkeling naast de belangenbehartiging bij de overheid, de toezichthouders en in Europa. Zo signaleert de BTG dat er weliswaar concurrentie is tussen de aanbieders van mobiele netwerkdiensten maar dat de afhandeling van de communicatie verloopt over het netwerk van toch vooral één partij, namelijk KPN. Datzelfde geldt voor de 0800-nummers. Consumenten kunnen die nummers gratis bellen en de kosten worden in rekening gebracht bij de bedrijven die met het nummer bereikbaar zijn. "Er is in de praktijk maar een aanbieder van 0800-nummers in Nederland en die bepaalt de tarieven. Vooral de kosten van de afhandeling van mobiel verkeer kunnen daardoor enorm oplopen", zegt Van der Perk.

Niet alleen klagen, maar oplossingen aandragen

De nieuwe BTG wil niet alleen klagen bij overheden en toezichthouders maar een daadwerkelijke bijdrage leveren aan de oplossing van de problemen. Kwartiermaker Groeneveld legt daarom nu contacten met universiteiten en kennisinstellingen om samen met een aantal betrokken leden onderzoek te doen naar nieuwe verdienmodellen. Ook wil de BTG samen optrekken met andere brancheverenigingen zoals ICT~Office en Telecom Management Association (TMA) en het Platform Outsourcing Nederland (PON).

BTG en TGG uit elkaar gehaald

Om de herkenbaarheid te verbeteren maakt de vereniging ook een einde aan de sluipenderwijs gegroeide verwevenheid tussen de BTG als vereniging en contractenbemiddelaar TGG, waarvan de activiteiten in een aparte bv zijn ondergebracht. Zo komt er een nieuwe directeur en personeel bij de vereniging, die ook fysiek in een ander pand wordt gehuisvest op het huidige landgoed van BTG in Driebergen. Dit proces van ontvlechting moet rond de zomer van 2012 zijn afgerond. De vereniging wil dan ook duidelijker van zich laten horen. Van der Perk: "Soms helpt het als je bij tijd en wijlen wat meer kabaal maakt."
 

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!