Overslaan en naar de inhoud gaan

Google verbetert zoekmachine met nieuw AI-model

Google heeft zijn zoekmachine verbeterd door de inzet van een nieuw AI-model, genaamd Multitask Unified Model. Google Search kan daarmee consensus vinden over het resultaat dat moet worden weergegeven als ‘featured snippet’.
Google

De snippet van Google is het gemarkeerde stukje tekst dat helemaal bovenaan een pagina met zoekresultaten van Google verschijnt na een zoekopdracht. Daarmee kan de gebruiker snel een antwoord op een vraag krijgen.

Met de nieuwe AI-oplossing zorgt Google ervoor dat de informatie die gemarkeerd wordt betrouwbaarder en nauwkeuriger wordt, zo beschrijft Google op zijn blog. De zoekmachine vergelijkt de informatie automatisch met andere internetbronnen van hoge kwaliteit. Er wordt gezocht naar een algemene consensus in de informatie, zelfs als bronnen verschillende woorden of concepten gebruiken om hetzelfde feit of idee te beschrijven.

De techreus beschrijft het als “op consensus gebaseerde techniek, die de kwaliteit en bruikbaarheid van featured snippet aanzienlijk heeft verbeterd”. In sommige gevallen is het weergeven van korte fragmenten niet de meest geschikte manier om informatie te leveren bij een zoekopdracht, zoals bij verkeerde vooronderstellingen in zoekopdrachten. Om dat probleem aan te pakken, heeft Google zijn Search AI aangepast. Door deze update worden korte fragmenten bij dit soort zoekopdrachten met 40% verminderd.

Bronnen beter te controleren

Ook Google's tool genaamd ‘Over dit resultaat', waarbij meer informatie over de bronwebsite wordt gegeven, wordt met een update toegankelijker gemaakt. Deze draait om het gemakkelijker te maken om een bron te beoordelen op betrouwbaarheid. Er staat na een zoekopdracht onder meer beschreven hoe wijdverspreid de publicatie is en het laat zien wie de eigenaar is van de bron. Dit soort details worden zichtbaar nog voordat de bron is bezocht. De update is later dit jaar ook beschikbaar voor de Nederlandse taal.

De AI van Google stelt ook vast wanneer de algehele resultaten van een zoekopdracht twijfelachtige kwaliteit hebben. Er wordt dan een inhoudsadvies gegeven. "Het lijkt erop dat er niet veel goede resultaten zijn voor deze zoekopdracht." Gebruikers moeten hierdoor meer alert worden op verkeerde informatie.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in