Management

Juridische zaken
verkiezingspotlood

Google: nieuwe aanpak Europese verkiezingen

Google komt met nieuwe initiatieven rond politieke reclame-uitingen voor de komende verkiezingen van het Europees Parlement.

22 november 2018

Google komt met nieuwe initiatieven rond politieke reclame-uitingen voor de komende verkiezingen van het Europees Parlement.

Google komt met nieuwe initiatieven voor de komende verkiezingen van het Europees Parlement. Zo moet er bij advertenties over partijen, kandidaten of politici vermeld staan wie de reclame heeft betaald. Adverteerders moeten bij Google bewijzen dat ze echt zijn, voordat ze reclames mogen plaatsen. En wie politieke partijen of kandidaten googelt, krijgt bij zoekopdrachten extra achtergrondinformatie te zien.

Partijen, kandidaten en instellingen die het meest risico lopen op digitale aanvallen, kunnen trainingen krijgen om zulke aanvalspogingen te herkennen en te voorkomen. Het gaat bijvoorbeeld om het zien van phishingmails, waarbij iemand probeert inlognamen en wachtwoorden in handen te krijgen.

Het nieuws komt daags na het ondertekenen van de 'Parijse oproep voor vertrouwen en veiligheid in cyberspace' door verschillende techbedrijven en overheden eerder deze maand, met als gemeenschappelijk doel samen het beïnvloeden van verkiezingen tegen te gaan.

De inwoners van 27 EU-lidstaten kiezen tussen 23 en 26 mei hun parlementsleden. Nederlanders kunnen op donderdag 23 mei stemmen.

Lees meer over
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.